VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Problem cya?  (läst 920 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Great

Problem cya?
« skrivet: juni 11, 2019, 11:52:08:08 »
Hej!

Började strax innan stängning förra året att vattnet blev oklart och grumligt, ja de inte haft koll på vilket klor jag körde, köpte då nitors chockklor,  som inte skulle ha cyabyggande medel i sig, o provade att "bränna" ur, det blev skapligt fint igen.
Tappade ur 7kbm vatten, tillsatte 7 nya kvm i maj, och chockklorade, vattnet var tvärklart efter 2 dygn, grönt från början.

Efter att inte lagt nån större energi så chockklorade jag igen efter ca 2 veckor, vattnet tvärklart, sen missade jag o de kanske gick dryga 2 veckor,  så vattnet hann bli grönt igen,

Och efter det så kan jag absolut inte få det klart igen. Har kollat alla värden o de kan va så att Cya är lite hög, men nu har jag chockklorat 4 ggr o har PH ligger på ca 7.3 o det vägrar ge med sig.

Nu har jag givit upp o ska byta ca 24kbm av totala 36.

Men är det bästa lösningen eller vad hade ni proffs gjort?

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Problem cya?
« Svar #1 skrivet: juni 11, 2019, 14:06:58:58 »
Själv tycker jag att cyan är svår att avläsa på stripsen, men det verkar ju onekligen som att det är vattenbyte som gäller. Det är det enda sättet att sänka cyanursyran tyvärr.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Great

SV: Problem cya?
« Svar #2 skrivet: juni 15, 2019, 10:55:18:18 »
har nu slagit i 26kubik nytt vatten så det bör kunna vart 10 kubik gammalt vatten kvar.

men så alla värden ligger bra nu, högt klor PH 7,4 men den lila mängd grönt vatten som var kvar, missfärgade ju det nya vattnet, nu har pumpen gått 3 dagar o det är knappt nån märkbar förändring. backspolar jag filtret så kommer det bra mycket grönare vatten nån halvminut sen så blir det åt det renare hållet.

börjar missstänka att sanden kanske gjort sitt, sanden har vart i sen 2015, nån med erfarenhet som kan säga att reningen kan funka mycket bättre med ny sand

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag