VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Brunt damm på botten  (läst 6303 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pereinar

SV: Brunt damm på botten
« Svar #10 skrivet: juli 28, 2018, 12:55:58:58 »
Nu har det visat sig följande: det "bruna" dammet blev gul-grön gegga i polyester filtret. Byter nu filter ett par gånger per dag för att ev. få bort det hela. Det har minskat för varje gång jag byter filter men inte slut än.
Frågan är vad  det är. Kan det vara döda alger? Dock inte halt på botten som det brukar vid algbildning.
Klorhalten har varit konstant bra hela året. Mot alger talar också att det blir som damm på botten.
Blir rostutfällning grön gegga i filtret? Har nu chockat får se om det hjälper.
Har nån nån ide vart man kan skicka prov på geggan?

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Brunt damm på botten
« Svar #11 skrivet: juli 28, 2018, 14:03:18:18 »
Eftersom vi har sandfilter och inte polyester kan jag aldrig se hur rostutfällningarna blir i filtret - dessutom kör vi inte genom filtret när vi skall dammsuga bort sådana eftersom de går rakt igenom filtret och ut i poolen igen. Men när vi hade vår förra brunn, med mycket högre järnhalt, fick vi vid vår första poolfyllning en extrem järnutfällning så att det inte gick att se botten ens i den grundaste delen av poolen. Vattnet hade då fått en brun-grön färg.

Pamela

  • Gäst
Pamela
SV: Brunt damm på botten
« Svar #12 skrivet: november 01, 2018, 14:16:41:41 »
Hej!! Vi har exakt samma problem i vår pool just nu.. Hur löste du ditt problem?

Utloggad pereinar

SV: Brunt damm på botten
« Svar #13 skrivet: november 03, 2018, 14:09:18:18 »
 Genom idogt och tålamodsprövande arbete.
 Jag strök den ena troliga orsaken efter den andra och bestämde mig för att detta var nån slags alg.
 Därför chock klorade jag ordentligt , borstade botten så att dammet virvlade upp och fördes ut i skimmern där jag placerat ett tygfilter "Net skim" finns att köpa . Detta upprepade jag säkert 100 ggr och för varje gång
minskade det bruna damm som kom tillbaka från patronfiltret.
Av det damm som borstades upp kom väl inte mer än 10 % ut i skimmern varje gång.
I netskim och i patronfiltret bildades grön gegga, så för varje omgång bytte jag netskim samt rengjorde patronfiltret.
Allt detta jobb visade sig dock lönande och till slut är poolen som ny igen.
Numera har jag större koll på klorhalten i vattnet vilken nog varit lite för dålig.
Lycka till

Pamela

  • Gäst
Pamela
SV: Brunt damm på botten
« Svar #14 skrivet: november 03, 2018, 21:32:48:48 »
Härligt att allt slit ger resultat!!

Vi har ringt runt till varenda poolförsäljare i Sverige känns det som men ingen har "någonsin hört talas om detta fenomen"...

Efter mycket tjatande fick vi nu äntligen tipset att köra med sånt net skim i bräddavloppets silkorg, plus att lägga filterbollar i "net skim tygpåsen"..
Vi blev även tipsade om att lägga ett gäng filterbollar i robotdammsugaren ...
Sagt och gjort... Nu efter ca 12 timmars robotdammsugning och filterbollar i silkorgen har vi minskat den totala "damm/smuts"volymen med ca 70%... så några timmar/dagars dammsugning till borde få bort allt... filterbollarna ska tydligen suga åt sig små små partiklar som inte sandfilter klarar av...

Frågan är bara hur man skyddar sig i framtiden? Får hoppas att detta berodde på slarv med kloret under den extremt varma sommaren...

Pamela

  • Gäst
Pamela
SV: Brunt damm på botten
« Svar #15 skrivet: november 05, 2018, 19:29:38:38 »
Uppdatering..... Nu är poolen i toppskick. Så om någon får samma problem i framtiden använd filterbollar! Vi har slitit i 2 månader o inte fattat vad vi ska göra..  Nu är det borta på 2 dygn.

Utloggad Vanten7

SV: Brunt damm på botten
« Svar #16 skrivet: december 12, 2018, 14:42:57:57 »
kanske gammal tråd men så hade jag med nu innan vinterstängningen jag försökte dammsuga men det bara kom tillbaka. chocklorade 2 ggr då blev det lite bättre men det blev inte helt bra. sen så körde jag Nitor hindra alger och det försvann. hoppas detta hjälper någon i framtiden.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan