VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vvxl placering + rör  (läst 915 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pool-guy

Vvxl placering + rör
« skrivet: mars 09, 2019, 14:16:06:06 »
Hallå alla poolfantaster!
Håller på att planera poolbygge, pool är inköpt, blev en rund ovanmarkare på 4,6m från primastar, 20 kbm.
Hade tänkt värma upp den med bergvärmepumpen, Nibe 1245 8 kw, via klorpools 65kw vvxl: https://www.poolklor.com/produkt/varmevaxlare-titan-65-kw/

Poolpumpen jag kommer använda är primastars stora 0,75 hk pump:
http://primastarpool.se/tillbehor-reservdelar/tillbehor/sandfilter-pumpar/pumpmotor-royal-ver2-0-75-hk.html

Nu då till frågorna, var bör jag placera vvxl och sandfilter/poolpump ?

Tänker mig i något av dom gröna kryssen på bilden, men var blir bäst med tanke på längden mellan pool och värmepump?
Sen undrar jag också vilken typ och storlek av rör/slang jag ska använda mellan vvxl och pool?

Poolen kommer byggas in i trall, men kommer bli ca 2 meter gräsmatta som jag måste gräva ner rören i (Mellan förrådet och pool/trallen). Väldigt tacksam för hjälp :)

Poolgiganten

Utloggad Pool-guy

SV: Vvxl placering + rör
« Svar #1 skrivet: mars 11, 2019, 09:43:19:19 »
Då min pump+filter är ganska stor i förhållande till min pool så har jag funderat på om det blir för högt flöde.

Hittade en gammal tråd där Rickard skriver följande: "Har man pump + filter nära skimmer, och inloppen längre bort kan man nog få nåt som liknar de siffror (15-25 m/h i filtrationshastighet och 60-65 m/h i backspolingshastighet) du pekar på, man kapar ju bort flödesmotståndet från både slang (filter till inlopp) + motståndet i insprutningsmunstyckena när man backspolar"

Då kanske bästa för mig är att sätta filter+pump så nära poolen som möjligt (X:et i förrådet), och värmeväxlaren precis bredvid värmepumpen? Då får jag lite längre rörledning på poolsidan och lite mer motstånd så flödet inte blir för stort för min pool?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag