VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Dags för helrenovering och uppgradering av poolen.  (läst 14721 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
Dags för helrenovering och uppgradering av poolen.
« skrivet: maj 02, 2017, 17:02:36:36 »
I helgen fick jag en tråkig överraskning...
Var ut i solen på Altan och sträckte på mig och ser plötsligt att vattennivån är 25 cm lägre än dagen innan.
Isen (ca 30-40 cm) lutar även betänkligt.

Att isen lutar beror på den "isstod" som går in i utloppet och som gör att hela issjoket hänger på kanten till skimmern...
Efter lite fundering så tar jag isborren och borrar bort isen helt en par dm in från poolväggen så att isflaket skall sjunka ned i nivå med vattnet - det lyckas utan större missöden.

När vi håller på med detta så noterar sonen att linern har spruckit i två av hörnen (jag trodde först bara att det var smutsränder efter vintern).

Vad som har hänt är lite oklart ännu, men jag vet att isen för typ 10 år sedan spräckte botten av skimmern/utloppet, och att det då lagades med plastic padding glasfiberspackel.

Mina teorier är dessa:

1. Lagningen i botten av skimmern har gett upp, vatten har läckt ut den vägen ändå ned till nedre delen av skimmern, när vattennivån sjunkit har isflaket rört sig så pass mycket att det blivit stor belastning på linern i de två hörnen där linern brustit.

2. Denna vinter har varit varm och kall om vartannat, det har varit flera blidväder där snön har tinat och frusit och jag misstänker att det varje gång det frusit igen så har isen pressat hårdare och hårdare mot poolväggarna, och då kanske främst i hörnen där linern inte har något som ger stöd bakåt (man har ju alltid en liten rundning i hörnen).

Det jag kan konstatera är att poolen är 16 år gammal, linern likaså, och att linern när man känner på den där skadorna uppstått är väldigt "torr och spröd", visst, jag skulle säkert kunna lappa den och köra vidare i sommar, men det känns som att detta kommer att bli en följetång om jag inget gör.
Reparerade ju en liten skada i ett av de andra hörnen för två år sedan, men nu känns det helt enkelt meningslöst att försöka hålla liv i den längre.

Då vi gillar att ha så varmt som 32 grader i poolen är jag också lite skeptisk till vilken livslängd man kan förvänta sig av en modern liner.
Vad jag hört är att vissa av tillsatserna som tidigare användes (mjukgörare t.ex) inte får användas i samma utsträckning nu, och att livslängden därför kan vara sämre, speciellt om man kör med hög temp.
Om det ligger någon sanning i detta eller ej vet jag dock inte.

Nåväl, jag har nästan bestämt mig att köpa en installation av en 1.5 till 2 mm tjock alkorplan platssvetsad liner.
Kostnad runt 40 000 kr, eller 15000 - 20 000 kr dyrare än om man sätter in en vanlig (dock mönstrad) liner som är runt 0.8 mm tjock (och gör jobbet själv)
Jag är inte superintresserad av att göra jobbet själv och räknar man på det då så blir kostnaden kanske bara 10 000 kr högre med den platssvetsade tjockare linern, och då känns det nästan prisvärt...

I samband med detta sätter vi nog även in en hörntrappa också som framtidssäkring för när vi blir gamla och skröpliga, mycket lättare för de som har ledproblem och sånt att ta sig i och ur en pool med trappa.
Trappan kostar runt 34 000 kr så det är ju inte heller billigt, men vad gör man.  <dontkn>

Vi har ju fortfarande is i poolen, och tjäle i marken runt poolen, så det går inte göra något ännu på minst 10 dar, förmodligen mer om det inte blir bra mycket varmare än vad långtidsprognoserna säger, men mitt mål är i alla fall att beställa prylarna innevarande vecka (ca 2 veckors leveranstid) och sedan börja tömma och gräva ur på sidan där trappen skall in inom 2-3 veckor.
Hela jobbet skall vara klart förhoppnignsvis i början av Juni, men absolut före midsommar.

Wish us luck!
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Dags för helrenovering och uppgradering av poolen.
« Svar #1 skrivet: maj 02, 2017, 19:05:01:01 »
Ajdå du tar det med gott mod  O0

2006 monterade jag liner , tempen i luften var under 10 grader , jag gör inte om det kan jag säga, rådet är att invänta högre lufttemperatur, annars är risk för mental härdsmälta,,,, jag fick en sådan  :-X

Utloggad Engan

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 319
  • Total likes: 28
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Dags för helrenovering och uppgradering av poolen.
« Svar #2 skrivet: maj 02, 2017, 19:56:56:56 »
Fan vad trist :(

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Dags för helrenovering och uppgradering av poolen.
« Svar #3 skrivet: maj 02, 2017, 21:52:47:47 »
Kolla med je och hans byggtråd. Han svetsade själv så kan du få tips där.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Dags för helrenovering och uppgradering av poolen.
« Svar #4 skrivet: maj 03, 2017, 08:18:30:30 »
Känns som att jag är fö gammal för ett sånt projekt, eller har för gott om pengar  ;)
Har mer eller mindre bestämt mig att jag itne skall göra några fler större insatser på hus eller pool själv om jag inte är tvungen.
Kommer självklart att hjälpa till och göra det jag kan med tanke min min skraltiga rygg, men att gröva bort några m2 sand runt poolen där trappen skall in, det gör jag inte.
Vill även ha garanti på svetsjobbet, men visst, kunde man göra det själv så skulle man nog spara 15-20 000 kr även om man köpte in alla nödvändiga verktyg.

Min förhoppning är att den tjockare linern skall vara mer formstabil (inga fler veck) och tålig mot isens härjningar, även när den blir gammal, tack vare att den är armerad (som jag fattat det i alla fall).
Med lite tur skall jag aldrig mer behöva göra om detta så länge jag bor i huset och har intresse för poolen.
Är 52 år i år...
Så jag hoppas det skall hålla i minst 18 år.
Vad som händer efter 70-årsdagen får vi väl se.
Kanske uppdaterar denna tråd om 18 år.  O0
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad nyburjare

SV: Dags för helrenovering och uppgradering av poolen.
« Svar #5 skrivet: maj 03, 2017, 09:17:27:27 »
Gammal är relativt ... du är ju knapp torr bakom öronen  >rulla<

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Dags för helrenovering och uppgradering av poolen.
« Svar #6 skrivet: maj 03, 2017, 09:30:06:06 »
Mmm, men har man ont i ryggen så är man ingen stor tillgång mellan golvreglarna, grävande 5 ton sand.
Jag kommer som sagt hjälpa till, men inte dra de tyngsta lassen.
Jag har genomfört ett antal stora projekt hemma, allt från helrenovering av huset, till poolbygge, samt utbyggnad av huset.
Dessutom har jag offrat ett par somrar till olika ideella projekt, så jag har lovat mig själv att inte ödsla fler somrar på sånt som jag inte måste eller känner är kul.
Och jag känner inte att det är kul att gräva sand eller svetsa en pooliner utan förkunskaper.

Dessutom är killen jag tänkt köpa "byggjobbet" av dubbelt så snabb som mig, så tiden är en ytterligare aspekt på det hela, jag vill ju ha igång poolen så fort som möjligt.

Men som sagt, jag har i vart fall 5 somrar de senaste 20 åren som jag arbetat antingen hemma eller ideellt mer än 12 timmar/dag de flesta dagarna i veckan - hela sommarn, så jag känner helt enkelt inte att jag prioriterar de tusenlappar jag kan spara på att göra allt själv i detta fall.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Engan

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 319
  • Total likes: 28
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Dags för helrenovering och uppgradering av poolen.
« Svar #7 skrivet: maj 03, 2017, 20:59:13:13 »
Mmm, men har man ont i ryggen så är man ingen stor tillgång mellan golvreglarna, grävande 5 ton sand.
Jag kommer som sagt hjälpa till, men inte dra de tyngsta lassen.
Jag har genomfört ett antal stora projekt hemma, allt från helrenovering av huset, till poolbygge, samt utbyggnad av huset.
Dessutom har jag offrat ett par somrar till olika ideella projekt, så jag har lovat mig själv att inte ödsla fler somrar på sånt som jag inte måste eller känner är kul.
Och jag känner inte att det är kul att gräva sand eller svetsa en pooliner utan förkunskaper.

Dessutom är killen jag tänkt köpa "byggjobbet" av dubbelt så snabb som mig, så tiden är en ytterligare aspekt på det hela, jag vill ju ha igång poolen så fort som möjligt.

Men som sagt, jag har i vart fall 5 somrar de senaste 20 åren som jag arbetat antingen hemma eller ideellt mer än 12 timmar/dag de flesta dagarna i veckan - hela sommarn, så jag känner helt enkelt inte att jag prioriterar de tusenlappar jag kan spara på att göra allt själv i detta fall.
Helt rätt

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Dags för helrenovering och uppgradering av poolen.
« Svar #8 skrivet: maj 08, 2017, 16:51:44:44 »
Har börjat tänka om lite.
(Ej avstämt med "regeringen" ännu)

OM jag skall sätta in en hörntrapp så måste jag:
Skruva bort trallen på ca 10 m2 altan
Såga av reglarna närmast poolen för att komma åt att skotta ut sanden
Skotta ut typ 5 ton sand runt poolväggen
Demontera 4 av plåtarna som poolväggen är uppbyggd av
Flytta ett av insprutningsmunstyckena
Göra om slangdragningen så att de passar till nya placeringen av insprutningen
Trappen skall monteras.

Jag börjar alltså bli mer inne på att mura en trapp av leca invändigt i hörnet istället, eller gjuta en trapp.
När man ändå skall ha platssvetsad liner kan man ju designa den lite som man vill.
En GT-hylla på hela kortsidan skulle inte vara helt fel t.ex...

Vad tror ni?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Dags för helrenovering och uppgradering av poolen.
« Svar #9 skrivet: maj 08, 2017, 23:15:49:49 »
Definitivt! Se till att få lutning (kolla byggtråd av je) så att ni sitter bekvämt. Gör den större än min. Jag är inte missnöjd med vår, men någon GT-hylla är det inte.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan