Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Dags för helrenovering och uppgradering av poolen.  (läst 14709 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Dags för helrenovering och uppgradering av poolen.
« Svar #10 skrivet: maj 09, 2017, 09:14:47:47 »
Imponerande av je, den där tråden har jag nog mer eller mindre missat.
Enormt bra!

En sån trapp skulle jag vilja ha, men jag får offra rätt mycket av poolen om jag skall bygga det invändigt...
Och så blir det lite bök med insprutarna som sitter på den gavel där trappen/GT-hyllan kommer.
Jag är också lite orolig över att fästa nåt mot poolväggen (rosfritt stål) som ger lutningen för ryggstödet då jag är osäker om det går limma eller spackla fast nåt på en så pass glatt yta.
Kanske om man bad ellipspool som har alla grejerna att göra en GT-bänk med ryggstöd som man kan borra/bulta fast invändigt stommen?
Men i så fall blir det nog enklast att göra hela gaveln tvärs över?
Hmmm, inte enkelt det här.  <dontkn>
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Dags för helrenovering och uppgradering av poolen.
« Svar #11 skrivet: maj 09, 2017, 17:28:29:29 »
Gängstång rostfri A4 för att förbinda den gjutna trappan med plåtväggen. Gängstången gjuts fast i trappan och spänns med mutter på utsidan av plåtväggen. Borde väl fungera eller? Kanske en profil eller tryckad regel på utsidan av plåten för att få jämnt tryck.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Dags för helrenovering och uppgradering av poolen.
« Svar #12 skrivet: maj 09, 2017, 17:47:22:22 »
Mmm, men jag vill ju inte gräva sååå mycket utvändigt om jag ändå bygger invändigt.
Tycker det borde räcka med gängstång eller expanderbultar högt upp på poolväggen så att trappen inte börjar "luta inåt mot poolen".
Då behöver jag bara krafsa bort någon dm sand utvändigt för att kunna bulta fast den.
Det löser dock inte problemet med GT-hyllan, insprutarna, och möjligheten att rikta flödet snett ned mot botten (som vi alltid har det när poolen inte används).

Ellippspool har ju en hel gaveltrapp i rostfritt för typ 35000 kr, men då blir det ändå mycket rivning av altan, grävning, gjuta platta och allt som hör till.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TommyC

SV: Dags för helrenovering och uppgradering av poolen.
« Svar #13 skrivet: maj 09, 2017, 17:56:38:38 »
Det kanske går att hitta på något lösning med självgängande skruv för att dra fast lämpligt antal vinkeljärn i plåten från poolens insida. Naja fast armering i vinkeljärnen och gjuta in alltsammans. 35000 kr för en trapp känns dyrt.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Dags för helrenovering och uppgradering av poolen.
« Svar #14 skrivet: maj 10, 2017, 07:44:54:54 »
Skall försöka träffa min hantverkare igen och höra vad han har för synpunkter, men om vi gjuter en trapp så borde det räcka att gjuta in gängstänger relativt högt upp på väggen.
Borde väl bli rätt stadigt också om man använder sättlim mellan lecablock och plåtväggen, och så armerar man och gjuter ett skikt på ca 10-15 cm som skall vara "mot poolen".
Gängstängerna sätter man i den del av trappen som gjuts, och lecablocken ser till att det inte kan bli några sättningar med tiden.
Lite lutning på sittplatserna borde man kunna få till med avjämningsmassan, om man vill.

Ryggstöden är jag mera tveksam till, kanske kunde man designa nåt som man kan hänga över poolsargen när man behöver ett ryggstöd?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Plums

SV: Dags för helrenovering och uppgradering av poolen.
« Svar #15 skrivet: maj 10, 2017, 10:33:53:53 »
Varför måste trappan sitta fast i poolväggen? Om väggen skulle flexa ut nån millimeter vi vattenfyllnad så tar väl linern upp den rörelsen bättre än att förankra plåten i trappan, vilket borde bli en stor kraft på få fästpunkter. I onödan? Min liner ligger inte dikt an i golvvinklar.

Annars kan du bygga en trappa av eps och limma fast i poolväggen, samt lägga plåt som trappsteg med skumfilt på. Då kan trappan kanske röra sig med väggen..

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Dags för helrenovering och uppgradering av poolen.
« Svar #16 skrivet: maj 12, 2017, 07:39:25:25 »
Kommer ju att gjuta en sula under trappen, och limma lecablocken mot väggen, så jag tror inte att det kommer röra sig.
Det blir ju inget vattentryck mot plåtarna bakom trappen.
Tror inte det där är ett problem, jag är mest tveksam till hur jag skall göra med insprutarna, om jag inte flyttar dem kommer de bara några cm ovanför "GT-hyllan" och det blir omöjligt att rikta ned dem mot botten.
Kanske skulle man flytta ett av dem till långsidan (eller komplettera med ett tredje) för att säkerställa cirkulation mot botten framför trappen?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad MathiasS

SV: Dags för helrenovering och uppgradering av poolen.
« Svar #17 skrivet: maj 12, 2017, 09:07:05:05 »
Fundera på om vattnet kanske rör sig annorlunda i poolen med en trappa på plats.

Min erfarenhet är att sprut rakt fram sätter bäst fart på ytvattnet vilket transporterar skräp snabbast till breddavloppet => mindre skräp på botten. Dessutom blir det en lågtryckszon under inloppen där skräpet som ändå stannar i poolen landar - enkelt att suga upp.

Riktar jag nedåt sprider jag iställetskräpet i hela poolen och får jobba mer vid städning

Jag vet att andra har andra erfarenheter av hur skräpet sprids, men kanske värt att reflektera över ändå.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Plums

SV: Dags för helrenovering och uppgradering av poolen.
« Svar #18 skrivet: maj 12, 2017, 09:41:08:08 »
Fundera på om vattnet kanske rör sig annorlunda i poolen med en trappa på plats.

Min erfarenhet är att sprut rakt fram sätter bäst fart på ytvattnet vilket transporterar skräp snabbast till breddavloppet => mindre skräp på botten. Dessutom blir det en lågtryckszon under inloppen där skräpet som ändå stannar i poolen landar - enkelt att suga upp.

Riktar jag nedåt sprider jag iställetskräpet i hela poolen och får jobba mer vid städning

Jag vet att andra har andra erfarenheter av hur skräpet sprids, men kanske värt att reflektera över ändå.

Jag skulle vara försiktig med att fästa invändig trappa i väggen. Minsta sättning utanför väggen eller under trappa lär kunna skapa enorma skjuv krafter i plåten om trappan hänger i den med några ton vatten på. Vattnet trycker ned/ut trappan och trycker ut väggen runt trappan. Det är i alla fall värt att kolla upp en extra gång.

Jag känner inte till någon invändig trappa som fästs i vägg. Det görs väl normalt i betongplattan.

EDIT: felciterat
« Senast ändrad: maj 12, 2017, 09:54:35:35 av Plums »

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Dags för helrenovering och uppgradering av poolen.
« Svar #19 skrivet: maj 13, 2017, 08:37:29:29 »
Fundera på om vattnet kanske rör sig annorlunda i poolen med en trappa på plats.

Min erfarenhet är att sprut rakt fram sätter bäst fart på ytvattnet vilket transporterar skräp snabbast till breddavloppet => mindre skräp på botten. Dessutom blir det en lågtryckszon under inloppen där skräpet som ändå stannar i poolen landar - enkelt att suga upp.

Riktar jag nedåt sprider jag iställetskräpet i hela poolen och får jobba mer vid städning

Jag vet att andra har andra erfarenheter av hur skräpet sprids, men kanske värt att reflektera över ändå.

Jag vrider upp insprutarna när vi har poolen öppen, flugor och annat ytskräp åker till skimmern, men när poolen är täckt så riktar jag dem nedåt, dels för att få en fungerande "blandning/rening" av allt vatten i poolen, men även för att det gör att skräpet samlas i bortre delen av poolen (och just under insprutarna).
Det gör att jag som regel bara behöver dammsuga ca 50% av botten när jag städar.
Är orolig att:
Reningen av vattnet blir sämre om jag inte kan rikta ned flödet mot botten.
Skräpet kommer att spridas ut mer i poolen (inget stort problem)

En sämre blandning av vattnet kan orsaka algbildning i hörn där vattnet inte cirkulerar ordentligt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan