VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Procentsats Natriumhypoklorit räkneproblem  (läst 4566 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henr73

Procentsats Natriumhypoklorit räkneproblem
« skrivet: augusti 18, 2019, 17:29:22:22 »
Någon som är duktig på att räkna ut följande:

120 mikroliter av okänd procentsats natriumhypoklorit (X)  tillsätts i 2000 gram (ml om densitet 1/1) 15 gradigt H2O.
Mätning med DPD1 blir 9.5 ppm (9.5 mg/l). Hur får jag fram från detta vad X är?

Kan lista ut att enkla sättet är att ta gånger 2 och siffran blir då grovt procentsatsen (dvs 18-19 %), men skulle vilja kunna härleda det genom formeln: C1 x V1 = C2 x V2

Har dock kört fast pga det är ju en hel drös(nästan) olika måttenheter.

Henrik

Poolgiganten

Utloggad largab

SV: Procentsats Natriumhypoklorit räkneproblem
« Svar #1 skrivet: augusti 18, 2019, 18:39:55:55 »
NaClO har högre densitet än vatten.
Jag tror 12% Hyppo har densitet ca 1.11 g/cm3
Då skulle man få att NaClO har densitet ca (1.11-0.88)/0.12 ~= 1.9 g/cm3


Massa NaClO = 120 * 1E-6 * X/100 * 1.9 (X=% hyppo)
massa vatten = 2 kg

massa NaClO / massa vatten = 9.5 * 1E-6

X = 9.5 *2*100 / 120 / 1.9 ~= 8 %

Att mäta 120 uliter hyppo är ju svårt ~= 0.13 gram

Beräkningen ovan är säkert inte helt rätt, men densiteten för NaClO skiljer sig kraftigt från vatten och komplicera det.

Utloggad TommyC

SV: Procentsats Natriumhypoklorit räkneproblem
« Svar #2 skrivet: augusti 18, 2019, 18:43:30:30 »
Menar du 120 mikroliter eller menar du 120 milliliter?
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Procentsats Natriumhypoklorit räkneproblem
« Svar #3 skrivet: augusti 18, 2019, 18:46:57:57 »
Hej!
Kul att du läst kemi och har kunskaper inom området.
Jag tror du kan räkna ut detta själv. Jag brukar förutom spädningsformeln ta upp procent och saftprincipen.
Har man koll på det du skriver tror jag du kan räkna ut det? Du verkar ha koll?
Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Procentsats Natriumhypoklorit räkneproblem
« Svar #4 skrivet: augusti 18, 2019, 18:55:10:10 »
Problemet är när du mäter DPD. Vilket enbart tar hänsyn till mg/Liter(Cl). det är ett 1 till 1 förhållande mellan natriumhypoklorit och fritt klor mg/l(Cl)
Roger

Utloggad largab

SV: Procentsats Natriumhypoklorit räkneproblem
« Svar #5 skrivet: augusti 18, 2019, 19:31:31:31 »
Om du är allvarlig i din fråga så kan du skicka en fråga till mig personligen. Dessa frågor hör inte hemma i detta forum. Det är en kemilärarfråga till studenter. Själv skulle jag inte ställa frågan i gymnasiet. Alltså högskola eller universitet passar din fråga. Vilket är mitt arbetsfält. I detta forum finns många duktiga personer med gedigen kunskap och erfarenhet. Med din fråga ifrågarsätter du all denna kunskap och erfarenhet. Din frågeställning ...blir arg . Helt allvarligt det finns ingen som tar ut 120 mikroliter och späder.......
Roger
Vore det inte bättre att du redovisar en korrekt beräkning här?
Frågeställningen är intressant för att beräkna % NaClO man har i dunken.
Det är fler än TS som tycker detta är intressant.

Utloggad TommyC

SV: Procentsats Natriumhypoklorit räkneproblem
« Svar #6 skrivet: augusti 18, 2019, 19:39:31:31 »
Frågan är fri så länge man inte bryter mot forumets regler. Varför påstår du att frågan inte hör hemma i detta forum? Det är inget som du skall försöka censurera. Frågan har uppenbarligen med pool att göra även om jag inte riktigt förstår den.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad TommyC

SV: Procentsats Natriumhypoklorit räkneproblem
« Svar #7 skrivet: augusti 18, 2019, 20:08:01:01 »
Ok bra! Jag uppskattar din närvaro här. Du har lärt oss en hel del nyttigt om kemi och det tackar vi för. Både erfarenhet och teori behövs inom de flesta områden.  O0
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Henr73

SV: Procentsats Natriumhypoklorit räkneproblem
« Svar #8 skrivet: augusti 18, 2019, 22:32:22:22 »
Hej igen. Problemet är ju att jag inte har läst kemi mer än i högstadiet ( för 30+ år sedan) . Det trasslar som sagt till sig när det blir olika densitet och mätenheter. Lite vilsen i pannkakslandet.

Har en mätare som kan mäta nat.hypo upp till 40% och även fcl upp till 8 ppm. Efter diverse utspädningar (med accumax pipetter) så hamnar båda mätmetoderna på ca 18-19% ( om det är så enkelt som att dubbla 9.5 ppm). Vilket känns alldeles för högt, i och för sig tydligen levererat från fabrik i måndags. Känns ändå för högt. Det som dock bekräftar (tror jag) att det är hög % är att ph värdet i dunken är ca 12.7 ph.

Vill kunna mäta procentsatsen utifrån resultat via DPD1 och fcl siffror därav frågeställningen ( dvs även härledningen)

Henrik

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Procentsats Natriumhypoklorit räkneproblem
« Svar #9 skrivet: augusti 18, 2019, 22:49:29:29 »
Hej!
Är det ok om jag hör av mig till dig imorgon?' Utifrån din fråga verkar du ha koll? I min undervisning försöker jag undgå spädningsformeln du angav. Man tappar känslan för spädningen med den formel du angav. Det är därför jag inför saftprincipen och procent.
Om du inte läst kemi sedans högstadiet är jag mycket imponerad.
Roger
Ps.
Har skickat frågan till dig. Kan svara dig personligen

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan