VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Kommentarer teknik rum  (läst 4816 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thwa

Kommentarer teknik rum
« skrivet: juli 05, 2016, 00:20:38:38 »
Vad säger ni om mitt teknikrum? Inget limmat än...

VP kopplad till växlare. Bypass på den.

In och utlopp från vänster. In i pump, till filter, ut till bypass och växlare och sedan till inloppen. PVC-slang från ventiler på in och ut så när jag stänger ventilerna så kan jag koppla bort slangen och sätta på muffar för tömning av hela Polen och slangar direkt i avloppet inför vintern.

Allt detta står i källaren och har PEM slang på utsidan och in genom källarväggen. Poolen i gjuten betong med svetsad liner.

Tips eller kommentarer innan jag limmar. Tack!

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Kommentarer teknik rum
« Svar #1 skrivet: juli 05, 2016, 09:46:59:59 »
Allt du gjort ser ju rätt ut, inga konstigheter. Jag tänker:

1. Detta är inomhus - bygg allt med hårda PVC-rör så ser det mycket mer ordnat ut. Det kommer inte funka bättre, men det ser prydligare ut.
2. Många 90 gradare blir det. Det finns långa 90graders böjar att använda.
3. Tömma till vanligt avlopp - det går antagligen inte - Det kommer oerhörda mängder vatten när du kör waste på sandfiltret, det går inte att spola genom en golvbrunn. Du behöver ha ett 75-110mm rör utan golvbrunn för det.
4. Jag tror du kan få bort en del 90graders böjar genom att vrida på eller ändra höjden på en del utrustning.
5. Går det att vända pumpen så silkorgen är mer tillgänglig och elsladden hamnar närmare väggen?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Thwa

SV: Kommentarer teknik rum
« Svar #2 skrivet: juli 05, 2016, 12:41:52:52 »
Tack för kommentarerna! Så princip ok med lite förslag. Mina kommentarer nedan.


1. Detta är inomhus - bygg allt med hårda PVC-rör så ser det mycket mer ordnat ut. Det kommer inte funka bättre, men det ser prydligare ut.
 - Tänkte det först men blev lite rädd för tryckfallet i alla böjar. Vill samtidigt lätt kunnakoppla bort slangar vid tömning, hur funkar det med bara hårda rör? sätta extra T-kopplingar och fasta avloppsslangar för tömning
2. Många 90 gradare blir det. Det finns långa 90graders böjar att använda.
- OK. kan titta på det.
3. Tömma till vanligt avlopp - det går antagligen inte - Det kommer oerhörda mängder vatten när du kör waste på sandfiltret, det går inte att spola genom en golvbrunn. Du behöver ha ett 75-110mm rör utan golvbrunn för det.
 - Tar jag bort vattenlåset i brunnen har jag ca 0,8m 75mm innan 110mm röret börjar som går hela vägen ut till gatan. Annars får det bli slang ut på tomten och ner i dagvattenbrunnen.
4. Jag tror du kan få bort en del 90graders böjar genom att vrida på eller ändra höjden på en del utrustning.
 - Svårt detta... nog provat 20 alternativ, dock inte att ändra höjden på pump och växlare. Får kanske bygga någon träkonstruktion i nivåer. Har ett begränsat område jag vill använda även om jag har mycket plats egentligen..
5. Går det att vända pumpen så silkorgen är mer tillgänglig och elsladden hamnar närmare väggen?
 - pga att in och utlopp kommer genom ytterväggen rakt in från vänster blir det fler 90 graders böjar på pumpen om jag vänder. Hittade inget bra sätt som inte tog mycket mer plats och fler böjar.

Utloggad MathiasS

SV: Kommentarer teknik rum
« Svar #3 skrivet: juli 05, 2016, 14:02:24:24 »
1+2: Använder du långa 90graders böjar så är det inte ett problem skulle jag säga. Men man får tänka till! Finns på dammbutiken.se För att enkelt kunna koppla isär så använder du unionskopplingar vid pump och ventiler. Har man bara gänga=>lim överallt så blir det  jobbigt. DEt är väl egentligen så du gjort redan, bara det att du har slang som limmas istället för hårda rör.

4. Kolla tex på BygganNytt's maskinrum, där finns lite listiga rördragningar.



7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: Kommentarer teknik rum
« Svar #4 skrivet: juli 05, 2016, 18:29:38:38 »
Tack för kommentarerna! Så princip ok med lite förslag. Mina kommentarer nedan.



3. Tömma till vanligt avlopp - det går antagligen inte - Det kommer oerhörda mängder vatten när du kör waste på sandfiltret, det går inte att spola genom en golvbrunn. Du behöver ha ett 75-110mm rör utan golvbrunn för det.
 

Ja vi har erfarit detta... Nu har vi en överdimensionerad pump på 1.1 kW och när vi förut körde avloppsvattnet via koppling till samma rör som servar golvbrunnarna i poolrummet. Det är ett 75 mm rör, men det svalde för dåligt. När vi körde backspolning eller waste-dammsugning så trycktes vattnet ut ur golvbrunnarnas vattenlås, vilket i sin tur gjorde att det luktade illa i poolrummet. Det krävs nog minst 110 mm rör eller en helt separat ledning för avloppsvattnet.

Utloggad Thwa

SV: Kommentarer teknik rum
« Svar #5 skrivet: juli 05, 2016, 21:52:42:42 »
Nu har jag flyttat runt lite till. Blir inte bättre. Ska byta ut någon slang till rör men positionen kvarstår.

Fråga? Behöver jag bygga någon ram etc för att kunna fixera rören mer. Mest orolig för bypassrören som sticker rakt ut. Växlaren och pump skruvade i golvet och tänkte ha gummitassar. Växlaren får ett omfång och fixeras i vägg. Vad tror ni?


Utloggad MathiasS

SV: Kommentarer teknik rum
« Svar #6 skrivet: juli 05, 2016, 21:56:33:33 »
Ja bypassen skulle jag stötta eller hänga i något.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Thwa

SV: Kommentarer teknik rum
« Svar #7 skrivet: juli 05, 2016, 22:16:30:30 »
Någon som har tips på hur jag kan fixera?

Bygga ut en träkonstruktion mellan filter och bypass eller bygga en bänk över allt och hänga under bänken?

Utloggad Plums

SV: Kommentarer teknik rum
« Svar #8 skrivet: juli 06, 2016, 10:59:22:22 »
Ja vi har erfarit detta... Nu har vi en överdimensionerad pump på 1.1 kW och när vi förut körde avloppsvattnet via koppling till samma rör som servar golvbrunnarna i poolrummet. Det är ett 75 mm rör, men det svalde för dåligt. När vi körde backspolning eller waste-dammsugning så trycktes vattnet ut ur golvbrunnarnas vattenlås, vilket i sin tur gjorde att det luktade illa i poolrummet. Det krävs nog minst 110 mm rör eller en helt separat ledning för avloppsvattnet.

Det är mycket luft som ska evakueras när man trycker in såna mängder vatten. Antagligen blockeras avluftningen vid nock, eller så har ni envägs-ventil på vinden, då funkar det inte alls. Jag tror det funkar fint om du ordnar en rejäl luftning av avloppsröret utomhus, som du öppnar innan backspolning.

Utloggad MathiasS

SV: Kommentarer teknik rum
« Svar #9 skrivet: juli 06, 2016, 12:35:08:08 »
Någon som har tips på hur jag kan fixera?

Bygga ut en träkonstruktion mellan filter och bypass eller bygga en bänk över allt och hänga under bänken?

För att slippa detta tänkte jag att du skulle få upp grejorna på väggen likt Bygganytt, men om det inte går kanske en vanlig konsol kan hjälpa dig?

https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/forvaring/forvaringshyllor-lador/konsoler/konsol-312020/
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan