VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Test av Walu Pool Pooltäckning  (läst 74351 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
Test av Walu Pool Pooltäckning
« skrivet: april 02, 2012, 14:09:55:55 »
Vi hade tänkt köpa Pooltak till årets säsong, men det blev för besvärligt och dyrt med alla ombyggnader som skulle krävts, så nu har vi istället beställt en pooltäckning från Walu Pool, typ Rollschutz.
Vi har beställt en blå genomskinlig variant med förhoppningen att den skall agera solfångare på köpet.
Priset vi betalade var drygt 21000 kr (Försäsongspris till sista mars hos Lazybob) till vår 4 X 8 meters pool, ordinarie priser ligger på dryga 26 000 kr..
Återkommer med rapporter och bilder när snön och isen smält, och vi fått vårt skydd, det borde bli dags att täcka poolen i början av maj.

Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Utloggad aromata

SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #1 skrivet: april 02, 2012, 15:36:03:03 »
Jag gjorde en egen variant av "Rollschutz" med aluminiumrör och en genomskinlig lättviktspresenning. Det fungerade faktiskt riktigt bra. Ingen skit i poolen och lätt att rulla av. Och den samlade nog minst lika mycket värme som en solfolie - det blir ju en isolerande luftspalt mellan vattenytan och presenningen.

Eftersom det var ett hemmabygge i version 1.0 kunde funktionalitet och kvalitet vara något bättre men jag tror mycket på ide'n. Jag tror att du kommer att bli nöjd. Ska följa din rapportering!!

Hm ... skulle kanske renovera min ...

Utloggad Martin_P

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 11
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #2 skrivet: april 07, 2012, 18:42:38:38 »
Aromara, kan du inte visa hur du gjorde?

//Martin
//Martin

Bygger på en Folkpool Garden 6,6 * 3,6. Ska vara klar till sommaren 2012

Utloggad aromata

SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #3 skrivet: april 07, 2012, 22:40:13:13 »
Jag har ingen bild och allt är nerplockat men jag försöker beskriva i ord. Min pool är 4x8 meter. Aluminiumrören är ca 4,4m långa, diameter ca 25 mm och godstjocklek ca 2-2,5 mm. Jag tror att jag har 8 rör vilket blir ca 90 cm mellan varje.
Klar PE-presenning från Harald Nyborg. Visserligen uv-behandlad men den håller ändå inte så länge som jag hade önskat. Presenningen är lika bred som rören. Den ligger uppe på rören men jag gjorde hål för rören i presenningen vid sargen så att rören där ligger uppe på presenningen och håller den på plats och tätar.
Mitt gamla solfolierör använder jag som upprullningsrör. Jag har monterat två "fingrar" i änden så att jag med en vev med lång axel kan gå vid sidan av poolen och rulla/veva upp presenningen. Samtidigt rullar jag in ett band/snöre som jag sedan kan dra i för att rulla tillbaka det hela igen. Kanske lite luddigt förklarat ...
Uppkomna problem är att den rullar upp sig snett ibland (inget stort problem egentligen). Att presenningen kryper från kanterna och mot mitten, speciellt vid rörelse som när det blåser. Jag låste fast den med buntband. Hållbarheten på presenningen kunde varit bättre.
Till att vara version 1.0 funkade det riktigt bra. Tidsbrist i fjol gjorde att jag skaffade en solfolie i all hast men den samlar mer skit i poolen.
Hoppas att du blev klokare.

Utloggad Martin_P

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 11
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #4 skrivet: april 10, 2012, 07:59:30:30 »
Kanon Aromata, jag tror jag förstår..

Kanske ska man försöka sig på nått liknande...


//Martin
//Martin

Bygger på en Folkpool Garden 6,6 * 3,6. Ska vara klar till sommaren 2012

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #5 skrivet: april 11, 2012, 07:15:53:53 »
Uppskattar olika uppslag som finns rörande detta med pooltäckningar, men skulle gärna vilja att denna testtråd får hålla sig till ämnesrubriken i största möjliga omfattning.
Tror det finns ett behov av att få fram seriösa prov på olika typer av pooltäckningar.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad carjoh

SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #6 skrivet: april 16, 2012, 10:50:58:58 »
Aromata: jag har skickat PM till dig

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #7 skrivet: april 20, 2012, 16:46:51:51 »
Idag kom pooltäckningen till DHL-speditören, vi får det levererat på tisdag till veckan (Bor i bushen).
Ca 18 dagars leveranstid med andra ord.
Inte illa med tanke på att pooltäckningen tillverkas efter order.

Synd bara att vi fortfarande har 40 cm snö, och det skall komma 10-15 cm till imorgon.  <help>
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #8 skrivet: april 27, 2012, 16:45:09:09 »
Nu har vi packat upp och rullat ut pooltäckningen, ser riktigt fint ut.
Imorgon (eller efter middan) skall vi skruva dit fästena för spännbanden som man sträcker upp det hela med, men sen rullar vi nog av den igen, min erfarenhet är att snön och isen smälter fortare om poolen får ligga helt utan täckning.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad timia77

  • 3:a året med pool
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Svärtinge (Norrköping)
  • Antal inlägg: 42
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Ingenjör
    • Visa profil
SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #9 skrivet: maj 11, 2012, 19:23:05:05 »
Hur har det gått med Ert poolskydd från Walu? Vi har precis beställt ett Walu skydd till vår 3,7x7,5 m pool. Väntar med spänning på det... :)
Poolmans Palmyra 3,7 x 7,5 m. 8,8kW värmepump. Walu poolskydd.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan