Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: pH-neutralt klor till spabad?  (läst 4249 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Klätterapan

pH-neutralt klor till spabad?
« skrivet: november 03, 2019, 09:06:16:16 »
Jag har kört med brom i spabadet i något år nu men tänkte nog gå tillbaka till klor. Hade dock problem med att kloret från Folkpool höjde PH alldeles för mycket. Vilket klor rekommenderar ni som är pH-neutralt?
Har inomhuspool och spabad

Poolgiganten

Utloggad Telekiter

SV: pH-neutralt klor till spabad?
« Svar #1 skrivet: november 04, 2019, 13:10:30:30 »
Hej. Vad är det som gör att du vill sluta med brom, funkar det inte tillfredställande?

/Urban.

Utloggad Klätterapan

SV: pH-neutralt klor till spabad?
« Svar #2 skrivet: november 07, 2019, 13:21:56:56 »
Anledningen är att brom fortfarande är relativt nytt till skillnad från klor där man väl känner till eventuella långtidseffekter. Jag har barn som gärna dyker och får kallsupar vilket inte känns så roligt, särskilt efter att en kompis hittat information om att brom ska undvikas i dricksvatten.
Har inomhuspool och spabad

Utloggad Klätterapan

SV: pH-neutralt klor till spabad?
« Svar #3 skrivet: november 09, 2019, 07:04:34:34 »
Ja pH-grejen var det som gjorde att jag bytte från klor till brom. Det är helt klart mer lättskött sedan dess då pH både håller sig mer stabilt (inte som när det höjdes av kloret) och inte är lika noga med. Detta är ett spabad utomhus. (Till inomhuspoolen kör vi klor med Minimaster.) Funderade lite på att prova Baquacil i spabadet men backade då även det är nytt och man inte vet mycket om långtidseffekter plus att folk visst har besvär med skumbildning av det i spabad.
Har inomhuspool och spabad

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: pH-neutralt klor till spabad?
« Svar #4 skrivet: november 09, 2019, 07:10:41:41 »
Nu var jag snabb att ändra;
Det som är bra med brom är att det luktar inte badhus och har ett mycket större desinfektionsområde i pH-intervallet. Vilket betyder att pH inte är så betydande angående broms desinfektion. Brom är mycket sämre som desinfektionsmedel än klor. Vidare bildar det kemiska föreningar som är mer ohälsosam än klor. Tyskland och Danmark har restriktioner/råd angående brom.

Min rekommendation vid inomhusbad är att undvika brom. Vidare Baquasil som är utrett i EU.
Men svaret på tidigare fråga är snabbklor som heter natriumdiklorisocyanurat. Den är pH-neutral. Vidare ökar CYA mycket fortare.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: pH-neutralt klor till spabad?
« Svar #5 skrivet: november 09, 2019, 07:20:22:22 »
Oorganiskt klor som kalciumhypoklorit kan efter en tid ge mjölkigt vatten. Speciellt i spabad som har filterpatron.
Detta klor höjer pH när det löses upp. Är vattnet rent så återgår pH till det ursprungliga efter ca 24 timmar.
Alltså om du använder detta klor så justera först pH och sen har du i kloret.

Utloggad Telekiter

SV: pH-neutralt klor till spabad?
« Svar #6 skrivet: november 11, 2019, 15:19:45:45 »
Nu var jag snabb att ändra;
Det som är bra med brom är att det luktar inte badhus och har ett mycket större desinfektionsområde i pH-intervallet. Vilket betyder att pH inte är så betydande angående broms desinfektion. Brom är mycket sämre som desinfektionsmedel än klor. Vidare bildar det kemiska föreningar som är mer ohälsosam än klor. Tyskland och Danmark har restriktioner/råd angående brom.

Min rekommendation vid inomhusbad är att undvika brom. Vidare Baquasil som är utrett i EU.
Men svaret på tidigare fråga är snabbklor som heter natriumdiklorisocyanurat. Den är pH-neutral. Vidare ökar CYA mycket fortare.

Kan du kortfattat förklara vad innebörden är av de restriktioner som finns i Tyskland och Danmark?

Jag är inte själv kvalificerad att bedömma/läsa vad rapporterna säger även om jag skulle läsa dem ::)

/Urban. 
« Senast ändrad: november 12, 2019, 10:09:14:14 av Telekiter »

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: pH-neutralt klor till spabad?
« Svar #7 skrivet: november 12, 2019, 21:12:42:42 »
Hej, en rapport är från IVL bifogar länken och se sidan 74.
https://www.ivl.se/download/18.343dc99d14e8bb0f58b76cf/1446478783895/B2231.pdf

Miljöstyrelsen i detta sammanhang är från Danmark.

Bara ett konstaterande från IVL


Roger
« Senast ändrad: november 13, 2019, 06:47:16:16 av Roger S »

Utloggad Telekiter

SV: pH-neutralt klor till spabad?
« Svar #8 skrivet: november 13, 2019, 10:21:28:28 »
Hej, en rapport är från IVL bifogar länken och se sidan 74.
https://www.ivl.se/download/18.343dc99d14e8bb0f58b76cf/1446478783895/B2231.pdf

Miljöstyrelsen i detta sammanhang är från Danmark.

Bara ett konstaterande från IVL


Roger

Vilken uttömmande förklaring den rapporten gav....hahaha....

/Urban.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: pH-neutralt klor till spabad?
« Svar #9 skrivet: november 13, 2019, 14:46:13:13 »
Hej O0, jag har klippt ut en liten text från WHO som handlar om desinfektionsmedlet brom i dricksvatten.
Troligtvis inget att vara orolig för i ett spabad. Speciellt inte i ditt bad som jag vet sedans tidigare verkar mycket rent. Det som kan bildas som biprodukter har att göra med vad som kommer i badet.


Among the most prevalent brominated THMs are chlorodibromomethane, bromodichloromethane and
tribromomethane (bromoform). These are not carcinogenic when tested by the NTP protocol (WHO,
2017). There are large toxicological data gaps across all DBPs, however where available, brominated
DBPs have been shown in general to be more genotoxic than the chlorinated analogs.

Prevalent brominated acetic acids include monobromoacetic acid, dibromoacetic acid and
bromochloroacetic acid.
Brominated HAAs have been found to be more cytotoxic and genotoxic than their chlorine analogs (see
Section 3.6.2 for the rank order).

Här är en länk;
https://www.who.int/water_sanitation_health/publications/bromine-02032018.pdf?ua=1

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan