CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pooltäcke som inte täcker hela?  (läst 4884 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad oltrix

Pooltäcke som inte täcker hela?
« skrivet: november 06, 2013, 09:08:35:35 »
Hej,

Ny här, bor i Berlin, villa med pool i källaren, 4x5 meter.

Då avfuktaren jobbar mest hela tiden och det går åt avsevärda mängder olja för uppvärmningen funderar jag på att köpa ett täcke till poolen. Säljaren tycker såklart det är en strålande ide och jag tycker det verkar sunt förnuft. Råkade dryfta detta med en arkitekt som genast avfärdade det med att det var meningslöst eftersom typ 2-3m2 kommer att vara öppna pga pelare i poolen.

Hans resonemang var att luften tar upp fukt från den öppna delen i samma utsträckning som om hela poolen vore öppen. alltså att ju torrare luften är desto snabbare tar den upp fukt från den lilla öppna ytan. Jag kan tänka mig att han har rätt till viss del men att det ändå skulle bli en avsevärd skillnad.

täcket skulle såklart flyta på ytan, annars skulle det ju bara vara som en skorsten...

Kostnaden för täcke rulle och installation är c:a €1800. Jag tror jag borde kunna spara in det på 2-3 år.

Det här med fysik är inte min grej, någon som har några kloka idéer?

Med vänlig hälsning,

Carl Fredrik

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Pooltäcke som inte täcker hela?
« Svar #1 skrivet: november 06, 2013, 09:32:52:52 »
För att hindra avdunstning måste du har pooltäcket toort på ovansidan vilket blir svårt om det inte täcker hela poolen. Kommer vatten upp på ovansidan så avdunstar det lika mycket som utan ett täcke. Men att ha poolen övertcäkt gör en enorm skillnad både vad det gäller fukt och energiåtgång. Vi hade först vår pool utan övertäckning men det blev hög energiförbrukning och mycket fukt i rummet. När vi började täcka den så sjönk både fukt och energiförbrukning radikalt.

Hur mycket som avdunstar beror på temperaturskillnaden mellan luft och vatten. Om vattnet är kallare än luften får du mtcket liten avdunstning, om det är tvärtom så blir det mycket och mera för varje grad temperaturskillnad.

Varför går det inte att täcka hela ytan ? Om det finns en perlare så borde den vål gå att komma runt med en avpassad övertäckning ?

Utloggad Steffe

SV: Pooltäcke som inte täcker hela?
« Svar #2 skrivet: november 06, 2013, 13:08:47:47 »
Hej,

Ny här, bor i Berlin, villa med pool i källaren, 4x5 meter.

Då avfuktaren jobbar mest hela tiden och det går åt avsevärda mängder olja för uppvärmningen funderar jag på att köpa ett täcke till poolen. Säljaren tycker såklart det är en strålande ide och jag tycker det verkar sunt förnuft. Råkade dryfta detta med en arkitekt som genast avfärdade det med att det var meningslöst eftersom typ 2-3m2 kommer att vara öppna pga pelare i poolen.

Hans resonemang var att luften tar upp fukt från den öppna delen i samma utsträckning som om hela poolen vore öppen. alltså att ju torrare luften är desto snabbare tar den upp fukt från den lilla öppna ytan. Jag kan tänka mig att han har rätt till viss del men att det ändå skulle bli en avsevärd skillnad.

täcket skulle såklart flyta på ytan, annars skulle det ju bara vara som en skorsten...

Kostnaden för täcke rulle och installation är c:a €1800. Jag tror jag borde kunna spara in det på 2-3 år.

Det här med fysik är inte min grej, någon som har några kloka idéer?

Med vänlig hälsning,

Carl Fredrik

Din arkitekt har rätt i det avdunstar mer utifall den relativa fuktigheten i luften är lägre, dvs. men hans antagande att det skulle gå jämt ut i övrigt stämmer inte. Hur mycket som avdunstar är beroende av bassängvattnets ångtryck, deltrycket av vattenånga i bassängrummets luft, yta och aktivitet (rörelse i vattnet tex.).

För att göra en jämförelse så är avdunstningen för en stilla pool 4 x 5 m, temp 28°C, 30°C i luften, RF 55, ca 1,46 kg/h. Det är inte fysiskt möjligt att få samma avdunstning med en så liten yta som 3m³. Maximala avdunstningen på 3m³ är ca 0,89 kg/h för en stilla bassäng (har även räknat med avdunstning på den täckta ytan. Och då pratar vi RF=0%. RF=40% skulle ge en avdunsting på 0,49 kg/h.

Sammanfattning: täck poolen. :) 

Utloggad oltrix

SV: Pooltäcke som inte täcker hela?
« Svar #3 skrivet: november 06, 2013, 14:32:29:29 »
Din arkitekt har rätt i det avdunstar mer utifall den relativa fuktigheten i luften är lägre, dvs. men hans antagande att det skulle gå jämt ut i övrigt stämmer inte. Hur mycket som avdunstar är beroende av bassängvattnets ångtryck, deltrycket av vattenånga i bassängrummets luft, yta och aktivitet (rörelse i vattnet tex.).

Så långt är jag med. Att han har delvis rätt men jag tycker att det ändå borde löna sig.

Skrev förresten fel, poolen är lite större, 5x9 meter, så skillnaden mellan 45 m2 och 3 m2 öppen yta borde vara ganska avsevärd.

Ja, ett flytande täcke som isolerar, det får det nog bli. Inte så snyggt men nog så klokt.

Den där pelaren är ungefär på mitten av poolen 30-40 cm från ena kanten så den stör ett rullat täcke ganska mycket. Men man skulle nog kunna fnula till en lösning där man viker in resp ut den delen som är bakom pelaren, från rullen sett.

Tack för hjälpen


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag