VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Inomhus pool till för hundsim  (läst 6184 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jtek

Inomhus pool till för hundsim
« skrivet: februari 28, 2012, 18:55:03:03 »
Hejsan.

Ni poolproffs för ursäkta mig, men jag är helt ny inom området och försöker lära mig allt. Om allt går som planerat så startar jag ett hundsim till nästa höst. Jag har varit in på olika butiker och firmor och jagat tips, googlat och kollat ganska mycket på denna sida. Men det är inte tillräckligt.
Måtten jag har tänkt mig är ganska små, 4-5 m lång, 2,5 bred och kanske 1,5 djup? Sedan har jag förstått att djupet spelar roll då trycken blir högre, därför undrar jag hur man bäst bygger själva poolen så den blir hållbar.
Kan leca blocken vara en god idé?

Sen undrar jag hur det är med ventilationen i rummet? Vilka krav ställs och är det krävande att bygga detta själv? Förklara gärna kort hur detta ska se ut, för jag har faktiskt inte den blekaste.

Jag antar att det måste vara ett rejält filter för en pool som är avsedd för hundar, då en massa hundhår kommer lossna. Förslag?

Som ni ser har jag massor att lära, ge gärna förslag, länkar och tips om allt från vatten desinficeringen till jetstream! Visst kommer en särskilt budget att finnas men den är inte oändlig, så säg mig gärna vad ett sådant här kalas kan kosta i slutänden. Vill förstås kunna bygga så mycket själv som möjligt. :) 


Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Inomhus pool till för hundsim
« Svar #1 skrivet: februari 28, 2012, 19:10:48:48 »
Hej o välkommen. :)

Skulle inte en i rostfritt vara det bästa? Då slipper du klä den invändigt. Hur man tätar vet jag inte men badhusen har ju i rostfritt. Kostnad-ingen aning.

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7384.msg54083#msg54083
Här hittade jag en tråd på samma ämne fast inte mycket skrivet. Du kan ju också skicka Pm till dem o fråga hur de har gjort.

http://www.invarmex.se/
http://www.steelpool.se/
Dessa säljer rostfria pooler.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad jtek

SV: Inomhus pool till för hundsim
« Svar #2 skrivet: februari 29, 2012, 17:32:54:54 »
Tack!

Rostfritt stål? Du menar svetsa ihop en form som sedan ska vara tät? Kollade in länkarna, riktigt fina grejer men flera hundra tusen har jag inte tyvärr.

Utloggad jtek

SV: Inomhus pool till för hundsim
« Svar #3 skrivet: februari 29, 2012, 18:00:47:47 »
Jag kom och tänka på en annan sak med själva formen.
Varför gjuter man bara inte? Nu har inte jag någon direkt erfarenhet men jag pratade med en kille som jobbat en hel del med det. Han mena att det borde inte vara nåt problem om man tänker på hållbarheten och tätheten. Att gjuta väggar är inget problem. Men då är ju frågan hur man klär in betongen i nånting snyggt? Kakel? Klinker?

Som sagt, prisskillnaden måste ju minska ganska drastiskt?

Utloggad aromata

SV: Inomhus pool till för hundsim
« Svar #4 skrivet: februari 29, 2012, 22:12:46:46 »
Är betongen vattentät behöver du väl inte klä den. Det är hundar som ska simma där.

Utloggad MathiasS

SV: Inomhus pool till för hundsim
« Svar #5 skrivet: mars 01, 2012, 16:16:07:07 »
Betong är inte vattentät. Det är vad jag vet rätt svårt att bygga vattentäta konstruktioner i betong. Det man istället gör är att gjuta "som vanligt" och sedan behandla invändigt med tätskikt innan man målar/kaklar.

I och med klorna på vovvarna är det ju inte aktuellt med en liner-pool, men som alternativ till en pool i RF kanske en plast eller glasfiberpool kan vara bra, om du kan hitta en med lämpliga mått.

RF måste ju vara det optimala materialet i detta sammanhang. Jag skulle kolla med lokala plåtverkstaden - jag gissar att priserna för en låda är rätt blygsam jämfört med en rf-pool från en etablerad leverantör. Du behöver förstås lägga lite mer energi på att få ordning på belysningsarmaturer, in och utlopp etc, men det kanske det är värt.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan