VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Kraftig klorlukt & skum när jetstreamern går  (läst 16976 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ceciliakl

Kraftig klorlukt & skum när jetstreamern går
« skrivet: november 29, 2006, 15:45:42:42 »

 <help>
Forumet här är fantastiskt att läsa i men lite förskräckta blir vi över allt som kan bli fel?!  >ohno>
Vi är helt nyblivna pool-ägare då vi köpt ett hus med en inomhus pool med måtten 3 x 6 x 1.4 m och en jetstreamer med simmotsånd - jättekul.
Allt vad uppvärmning, avfuktning etc gäller har vi koll på t o m backspolning även om det var en happening första gången.

Vi mäter klor och pH med ett testset med vätskor, temperaturen är 26-27 grader. Allt är nytt sedan i augusti och har förvarats korrekt. Vattnet är klart, "vackert", inga algbeläggningar. Vi har gjort testet 1 liter poolvatten + 1 liter kran vatten med ok utfall (lägre klorvärde, neutralt pH).

Mätvärdena är klor 3.0 eller mer (gulare färg) och pH mellan 7.6 och 7.8

Vårt problem är att när vi vill bada och sätter på jetstreamern så händer följande:

Vattnet blir omedelbart grumlöigt, skummigt, fräsande
Efter 3-5 min är det så mycket klorgas i poolrummet att det svider i ögon och luftrör - olidligt

Vi har försökt "köra ut" detta överskott under en veckas tid med streamer igång 30 min och full vädring. Det blir inte bättre. vi har inte tillsatt någon puck på 3 veckor.

Vad skall vi göra?  Har läst alla "klortrådar" här på forumet utan att känna igen vårt läge.

Någon som vet, tacksam för hjälp/ Cecilia KL

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Kraftig klorlukt & skum när jetstreamern går
« Svar #1 skrivet: november 29, 2006, 16:17:00:00 »
Hej och välkommen ceciliakl! :)

Det finns ett medel som tar bort klor helt, ni kanske skulle göra det och börja om så ni får en lägre klorhalt. kan vara värt att testa.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Nicodemuz

SV: Kraftig klorlukt & skum när jetstreamern går
« Svar #2 skrivet: november 29, 2006, 23:25:07:07 »
Tips: Fyll en glasburk (syltburk) med poolvatten och åk till närmaste kommunala badhus - de ställer säkert upp på att testa ditt vatten (ring dem först). Och du kan kanske få några deciliter klorsänkande medel av dem.

En gång missade vi att sätta ner klorproduktionen när vi åkte på semester. När vi kom hem kände vi en viss klorlukt men inte så allvarligt. Däremot så blev barnens silversmycken alldeles svarta. Jag gjorde egna klortester och de såg vettiga ut med klorhalt runt 1 ppm och pH runt 7.8 (när vi for iväg på semestern var värdena 0.3 resp. 7.0). Jag började ana problem och ringde till en poolförsäljare som trodde att vi hade för hög klorhalt och tipsade mig att ringa vaktmästaren på närmaste kommunala badhus.

Dagen efter (då poolen dessutom fått ligga med massor av infallande sol) så åkte jag iväg med en burk färskt poolvatten och de mätte upp 17 ppm klor och 7.8 i pH.

Nåja, vi blev iallafall inte smittade av några bakterier efter det badet....
Rund pool på 6mx1.5m
Bräckt vatten och saltklorinator
Fjärrvärme via titanvärmeväxlare
50mm isolering i botten
Platonmatta och betong (1del cement/10 delar sand) runtom

Utloggad ceciliakl

SV: Kraftig klorlukt & skum när jetstreamern går
« Svar #3 skrivet: november 30, 2006, 07:41:20:20 »
Tack för svar! Även om det inte var så helt lätt...

Jag drar följande slutsats av de två svaren jag fått:

Det är så knepigt att komma rätt med kemikalierna astt det är bättre att börja om ( i min värld skulle det betyda, formattera om hårddisken och installera om.....)

och

Testverktygen vi har är primitiva och inte tillräckligt tydliga (mao proffsen såsom badhus har givetvis bättre ).

Vi kanske skulle ta och tömma vattnet, glasgolv och göra disco i poolrummet i stället.....

Verkar lättare om man inte vill vara hobbykemist - vi får se vad det blir

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Kraftig klorlukt & skum när jetstreamern går
« Svar #4 skrivet: november 30, 2006, 13:21:09:09 »
Hej,

Håller med om att du skall ta hjälp av bättre mätmetoder för att säkerställa ditt nuläge.
Hoppas du inte ger upp. När du fått koll på var du är använd kroppen lukt, smak och ögon för att hålla koll på pH och klor. Bra poolvatten skall smaka friskt och inte klor, och inte svida i ögonen. Har lärt mig av praktisk erfarenhet efter tips från en kompis att mina ögon mycket känsligare än mina mätprylar för pH värdet, minsta avvikelse och det svider i ögonen. Vet inte om alla ögon och övriga sinnen (smak och lukt) är lika, så mitt råd är att säkerställa ett bra utgångsläge och sen lära sig känna igen det med lukt, smak och ögon.

Lycka till och ge inte upp !!

:O

Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Nicodemuz

SV: Kraftig klorlukt & skum när jetstreamern går
« Svar #5 skrivet: november 30, 2006, 16:33:37:37 »
Hej!

ge inte upp! Anledningen till att jag inte kunde mäta 17ppm klor var att kloret blekte indikatorn.
Däremot var det inte speciellt besvärande för ögonen då alla kloraminer var historia och vattnet är bräckt vilket passar ögonen mycket väl.

Att sänka klorhalten med klorsänkande medel kommer att förskjuta pH-värdet för dig så du måste justera pH-värdet. Men börja med några deciliter klorsänkande och se vart du hamnar (mät igen 15 minuter efter du tillsatt klorsänkande medel).

Oftast är det inget besvär att ha en pool men sådana här incidenter händer ibland och det är inget att känna panik över då det är så enkelt åtgärdat.

Hoppas du ger den ett försök till!
Rund pool på 6mx1.5m
Bräckt vatten och saltklorinator
Fjärrvärme via titanvärmeväxlare
50mm isolering i botten
Platonmatta och betong (1del cement/10 delar sand) runtom

Utloggad kest

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Dalsland
  • Antal inlägg: 20
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Kraftig klorlukt & skum när jetstreamern går
« Svar #6 skrivet: februari 01, 2007, 16:35:20:20 »
Klorvärde 3 ?
Verkar som du har mera än så. Fritt klor minus Total klor blir bundet klor!
Det är det bundna som ger besvär & det man renar bort, om man nu kan detta.
Det fria kloret går i gasform dvs dunstar men det är det bundna som ger besvär.
Det är inte bara att avklorera, skiten är ju kvar och skall till filter för att fångas upp där!

Försök att i alla läge hålla bundet under 0,4 mg. dvs se över filterfunktionen

Utloggad Nicodemuz

SV: Kraftig klorlukt & skum när jetstreamern går
« Svar #7 skrivet: februari 01, 2007, 17:11:27:27 »
Jag skulle vända på den formeln, dvs total - fritt = bundet.
Sen kan man "rena" bort bundet klor (kloraminer och andra produkter från klorreaktionerna) genom att kraftigt höja klorhalten, s.k. chockklorering. Då bildas det oftast kvävgas, vatten, koldioxid och nån form klorsalt som t.ex. NaCl som inte är irriterande för ögonen.
Rund pool på 6mx1.5m
Bräckt vatten och saltklorinator
Fjärrvärme via titanvärmeväxlare
50mm isolering i botten
Platonmatta och betong (1del cement/10 delar sand) runtom

Utloggad kest

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Dalsland
  • Antal inlägg: 20
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Kraftig klorlukt & skum när jetstreamern går
« Svar #8 skrivet: februari 01, 2007, 21:33:56:56 »
Du har natuligvis m.a.p bundet klor jag var lite tankspridd. (pratade med tjejen o skrev samtidigt.)

Men chockklorering höjer bara mängden fritt klor den bundna ligger kvar.
Antag: före   chock fritt 1.0 bundet 1.0 =2
          Efter Chock Fritt 10  Bundet 1.0= 11

Allt är nu avdödat och kloret börjar dunsta  <hmm>efter en tid klorvärden är tillbaka till det samma. hade vi nu haft Uv (sol/lampa) ozon ..... så hadde vi nu bränt bort det bundna.
Men detta var ju en innomhus pool klorering hjälper ej i detta fall det får tagas bort med annat tex aktivt kol men då hjäller det att ha tungan i rätt mun att dosera utan AKP ca 1- 3 ggr per Q
LAr vara svårt. Kolegan ringde lite stressad idag. I samband med backspolning ökade flödet över övriga fïlter å hela undervisnigen var' SVART, ops vad gör jag.

så hemma pool tja var kreativ men besök någon större anläggning (dagtid) å fråga om man kan få en rundtur. det finns nog en del man skulle kunna kopiera

Utloggad Nicodemuz

SV: Kraftig klorlukt & skum när jetstreamern går
« Svar #9 skrivet: februari 02, 2007, 23:49:17:17 »
Jag kan mycket väl ha fel men överallt på internet kan man läsa meningar som t.ex. följande: "only way to remove chloramines without a UV treatment is to shock treat the pool".
Jag har även sett de kemiska reaktionerna beskrivna och de såg korrekta ut men jag är inte utbildad kemist och jag bad aldrig min far dubbelkolla dem.

Men jag vill minnas följande iallafall:
* när man tillsätter klorgas till vatten så bildas "hypoklorsyra" , vätejoner och klorjoner: dvs Cl2+H20 => HClO + H+ + Cl-
* Det är denna syra, HClO, som är desinfekterande och som bildar s.k. kloraminer (NH2Cl) när det reagerar med kvävet i diverse oorganiska och organiska produkter, t.ex. HOCl + NH3 => NH2Cl + H2O
* När man tillsätter ännu mer fritt klor så reagerar HClO med kloraminerna och bildar dikloraminer (NHCl2), dvs HOCl  +  NH2Cl  =>  NHCl2  +  H2O
* Och ytterligare tillsats av fritt klor så reagerar HClO med dikloraminerna och bildar trikloraminer, dvs
HOCl  +  NHCl2  =>  NCl3  +  H2O
* Och till sist så vid ytterligare tillsats av fritt klor så bryts trikloraminerna ner till kvävgas, vatten och klor(salter) eller om det var kvävgas, syrgas, vätgas och klorsalter (skulle kunna vara HOCl + 2 NCl3 + H20 => H2 + O2 + N2 + 2 Cl2). Mitt minne sviker mig dock på detta kemiska steg.
* ju lägre pH desto mindre fritt klor behöver man för att få denna process att ske (fort), så har man högt pH måste man chockklorera till högre nivåer än om man har lågt pH (man bör ligga över 7.0 för att undvika korrosionsproblem)

I poolsystem med saltvattensklorinatorer sker denna process kontinuerligt pga de höga halterna klor direkt efter klorinatorn. Dessutom bildas det ozon som (om jag kommer ihåg rätt) eliminerar kloraminer utan att gå via dikloramin och trikloramin som alltså är en snabbare process än chockklorering.

Det skall vara dikloraminer och trikloraminer som luktar - speciellt trikloraminer, enkla kloraminer är desinfekterande on tillsätts ibland istället för klor för att rena dricksvatten.  De bildas också när det fria kloret koncentreras under avdunstning i kläder och på kropp som gör att man luktar badhus om man inte duschar och sköljer ordentligt.


Men allt detta är vad jag tidigare läst mig till på internet och jag har inte mer rätt än mina källor så ta mina "fakta" för vad de är...osäkra

Hur som helst fungerar det för många människor med pool.
Rund pool på 6mx1.5m
Bräckt vatten och saltklorinator
Fjärrvärme via titanvärmeväxlare
50mm isolering i botten
Platonmatta och betong (1del cement/10 delar sand) runtom

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan