CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Överströmning poolpump?  (läst 970 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Spam

Överströmning poolpump?
« skrivet: augusti 23, 2023, 18:03:13:13 »
Hejsan. Ny på forumet.
Hoppas jag inte upprepar, har letat lite men inte hittat någon om detta.

Jag har en fundering om våran poolpump. Vi har byggt en pool nu i år och har installerat en poolpump 230v 300w 110l/min. Den går till ett filter sf25/ppf25.

Mitt problem är att pumpen drar 1,7A när man kör den (borde dra 1,3A) men när jag stryper utloppet från filtret (samma om jag gör det på pumpen) så sjunker strömförbrukningen till 1,3 där den borde ligga. Vad kan det bero på? Borde jag inte kunna köra på rätt utflöde?

Lite info runt om.
Jag har en värmepump efter filter. Det är 6m slang till pump och totalt 6m slang tillbaka. 32mm slang. 12,5 m3 pool.

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Överströmning poolpump?
« Svar #1 skrivet: augusti 24, 2023, 07:45:24:24 »
Om du mäter med en strömtång kommer du att få fel mätvärden, det beror på att strömtången vara mäter strömmen, den tar inte hänsyn till den fasförskjutning som sker i en elmotor där ström och spänningstoppar inte kommer samtidigt, när strömtoppen kommer kanske spänningen bara är 190V och då kommer strömtången visa för mycket.
Du behöver en elmätare som mäter aktiv effekt för att få ett korrekt mätvärde.
Att förbrukningen går ned när man stryper flödet beror på att pumpen utför ett mindre arbete och därför går lättare.
Det är lätt att tro att en pump som går mot stängd ventil ska dra mer ström, men så är alltså inte fallet.
Rent generellt är det bra med ett högre flöde, så jag skulle inte strypa flödet om jag inte såg att det räckte till mer än väl även om man stryper.
Poolvattnet ska omsättas minst 4-5 gånger/dygn, så det kan du räkna på hur stort flöde som krävs.
För att kontrollera flödet kan du spola allt flöde som kommer in i poolen i en hink och mäta tiden den tar att fylla, och sedan räkna på flödet utifrån det.
När jag gjort det har jag bara satt en lite större slang (väl tätat) mot inloppet i poolen och låtit vattnet spola "upp" i en hink på poolkanten.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag