Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan

Nyliga inlägg

Sidor: 1 ... 9 [10]
91
Markpooler. / SV: Cementbaserat handspackel som ytskikt i pool
« Senaste inlägg av Erica skrivet januari 10, 2024, 21:38:08:08  »
Är betonggjutningen korrekt utförd med rätt material så skall poolen vara vattentät i och med det. Spackel, färg m.m. är för att få den att se snyggare ut - varken spackel eller färg utgör vattentätt skikt på något sätt. Så kan du bra få ytan jämn och fin och i den färg du önskar så bör allt vara lugnt. Beträffande färg så brukar man välja turkos, blå-grön-aktiga kulörer på grunda pooler. På riktigt djupa pooler kan man i stället ha helvitt - vattnet kommer ändå att få en blåaktig färg.Viktigt är att armeringen är gjord korrekt så att inte järn ligger för nära ytan - då kan det snart bli korrosionsproblem.
92
Vatten och kemi / SV: *Sponsrat ämne* MyWater klorfri SPA-desinfektion
« Senaste inlägg av kwhalp skrivet januari 10, 2024, 14:47:38:38  »
Texten är motsägelsefull och omöjlig för mig att förstå. Rubriken säger klorfri SPA-desinfektion. Det betyder att desinfektionen sker utan klor. Sedan står det "Efter ca 15 minuter är vattnet helt klorfritt". Det kan man ju som jag gör, tolka som att det inte var helt klorfritt tidigare även om formuleringen inte explicit betyder det!?

Sedan blir jag såklart nyfiken på varför man rekommenderas att vänta i ca 60 minuter innan man badar. Dessutom, varför "ca 60 minuter"? Vad riskerar man genom att inte vänta 60 minuter?

Jag har inget spa och kommer nog inte att skaffa något så jag ingår inte i reklamens tänkta kundgrupp men det finns fler petimetrar än jag här  ;D

För övrigt så anser jag att det inte finns några bra skäl att desinficera vatten med något annat än klor som är billigare än alla hokus-pokus kemikalier med okänt innehåll och dessutom väl beprövat.

I bifogad bild står innehållet, i flaska A, respektive flaska B.
<5% hydroklorit löst i vatten, <11% natriumklorit löst i vatten.

7 dagar mellan behandlingar sägs det.

20 behandlingar i flaskan á 50 ml. (1000 ml totalt).

Räcker såvida i 140 dagar, eller i en varmsommarsäsong.

Jag kör med dyrt "finklor" i vår lilla 5 m³-stålramspool, som dock håller 32-35°C. Bränner ca 1-2 burkar á 185kr/styck, per långsäsong (maj-oktober), och en försvinnande liten mängd shockklor, men har också en LPUV på 55W som går dygnet om.

Jag skulle kunna tänka mig att prova produkten och utvärdera, då vi har en grabb med lätt hudeksem, men min fråga är, hur man mäter och håller koll på renlighetsnivån om det är klorfritt efter 60 minuter ? Vi badar asmycket i vissa perioder, så timer om "per sjunde dag", känns lite tvetydig?
93
Markpooler. / Cementbaserat handspackel som ytskikt i pool
« Senaste inlägg av Wadelius skrivet januari 08, 2024, 19:35:50:50  »
Jag har gjutit en vattentät pool som jag ska bredspackla med Ardex A46 (cementbaserat handspackel) med tillsats E100 för att få bort formskarvar och stag osv.
Efter det har jag tänkt måla poolen ljusgrå med epoxifärg men har nu börjat fundera på att strunta i att måla och istället ha Ardex A46 som ytskikt.

Jag vill helst ha poolen helt i betong så skälet till att måla är i så fall att skydda betongen från kemikalier (behövs det?) och för att få till en yta som är lättare att hålla ren.
Det går att få en riktigt fin yta med Ardex A46 så rengöring borde inte vara några problem.

Tar tacksamt emot råd och tips då det är svårt att få konkreta svar från leverantörerna.

Vi använde en riktigt tuff anläggningsbetong i gjutningen som ska tåla kemiska angrepp osv.
94
Uppvärmning / Riktigt flöde över värmepumpe
« Senaste inlägg av apaaaa skrivet januari 07, 2024, 14:41:07:07  »
Hej,

Jag har investerat i en poolvärmepump som kräver 1,2 liter per sekund.
Poolens filterpump levererar däremot 2,8 liter per sekund.

Min tanke är att köra en delström av vattnet genom värmepumpen för att optimera energianvändningen. För att säkerställa optimalt flöde överväger jag att installera en flödesmätare till värmepumpen och reglera flödet med en kuleventil.

Har någon erfarenhet av denna?

https://www.amazon.com/FlowVis-2-5in-Complete-Flow-Meter/dp/B00SAP7SX4/ref=sr_1_5?crid=6HC7LLNM4CBP&keywords=flowmeter%2Bpool&qid=1704633371&sprefix=flowmeter%2Bpool%2Caps%2C159&sr=8-5&th=1
95
SpaForum / SV: Hot spring återförsäljare
« Senaste inlägg av Brodén skrivet januari 06, 2024, 09:48:23:23  »
Hej!
Jag köpte mitt HotSpring Sovereign i Göteborg men den butiken finns inte mer. Har försökt få kontakt med Stockholms butiken men inte lyckats ännu.
96
Vatten och kemi / SV: *Sponsrat ämne* MyWater klorfri SPA-desinfektion
« Senaste inlägg av MyWater skrivet januari 04, 2024, 14:11:54:54  »
Hej,

När man använder MyWater så sker en kemisk reaktion som renar vattnet väldigt effektivt och produkten lämnar inga rester av kemikalier eller andra medel som kan irritera huden, vara påfrestande för spabadet eller skapa dålig lukt.

Det finns flera ämnen och kemikalier som används för att rena vatten bl.a klor, brom, "aktivt syre" o.sv.

Vissa rengöringsprodukter fungerar tyvärr inte för alla människior som allergiker eller personer som har känlig hud samtidigt som ett flertal produkter lämnar ifrån sig ämnen som kan vara skadliga för hälsan och miljön.

Efter man tillsatt MyWater ska man låta medlet göra sitt jobb och efter ungefär en timma är badvattnet rent och helt fritt från klor.

Med vänlig hälsning,
My-Water.se
97
Vatten och kemi / SV: *Sponsrat ämne* MyWater klorfri SPA-desinfektion
« Senaste inlägg av Rickard skrivet januari 03, 2024, 14:26:02:02  »
Företaget själv svarar väl bäst på den typen av frågor, men mer info finns ju på hemsidan om man är nyfiken.
Som jag fattat det är det väl främst en fråga om olika typer av klor, klordioxid reagerar väldigt fort med organiska ämnen och försvinner sedan helt ut vattnet så att det blir helt klorfritt redan efter en timme.
Så har jag tolkat det i alla fall.
På den tiden blir vattnet så rent att det tar ca 7 dagar innan vattnet behöver behandlas igen om man inte badar onormal mycket.
Om man inte väntar så blir det väl ungefär som om man badar med konventionellt höga klorhalter som kan finnas i ett SPA under flera dygn om man klorerat för mycket med "vanlig klor".

Minns att "Roger" som är kemist någon gång skrev att det bästa egentligen vore att klorera med klordioxid, vilket detta är (så vitt jag kan förstå) så det finns ju så att säga fog för att det kan vara bra, om det går hantera på ett bra sätt och inte är för dyrt.
I övrigt håller jag med, hittar man något som är billigt och fungerar så duger det för mig i alla fall, men inte alla tycker att det är så enkelt att hålla vattnet fråscht, så nog finns det troligen en marknad - det ska ju vara mycket mindre känsligt för pH och liknande som behövs när man kör med klor i vatten som närmar sig 40 grader.
Att hålla ett SPA fräscht är en mycket större utmaning än en pool.
98
Markpooler. / SV: Bräddavlopp i titan för ingjutning
« Senaste inlägg av Erica skrivet december 30, 2023, 18:23:45:45  »
Syrafast rostfritt stål i god kvalitet räcker dock till allt det övriga. Att man har titan till värmeväxlare är väl för att det där handlar om högre temperatur än vad du någonsin kommer att ha i din pool. Högre temperatur påskyndar ju nästan alla kemiska reaktioner. Korrosion är ju också en kemisk reaktion, bara ett den går jämförelsevis väldigt l långsamt. Dessutom har du ju, om du tvivlar på att rostfritt klarar sig, alternativet med plastdetaljer, mindre hållbara generellt men i vart fall inte utsatta för någon korrosion.
99
Vatten och kemi / SV: *Sponsrat ämne* MyWater klorfri SPA-desinfektion
« Senaste inlägg av TommyC skrivet december 30, 2023, 17:36:16:16  »
Texten är motsägelsefull och omöjlig för mig att förstå. Rubriken säger klorfri SPA-desinfektion. Det betyder att desinfektionen sker utan klor. Sedan står det "Efter ca 15 minuter är vattnet helt klorfritt". Det kan man ju som jag gör, tolka som att det inte var helt klorfritt tidigare även om formuleringen inte explicit betyder det!?

Sedan blir jag såklart nyfiken på varför man rekommenderas att vänta i ca 60 minuter innan man badar. Dessutom, varför "ca 60 minuter"? Vad riskerar man genom att inte vänta 60 minuter?

Jag har inget spa och kommer nog inte att skaffa något så jag ingår inte i reklamens tänkta kundgrupp men det finns fler petimetrar än jag här  ;D

För övrigt så anser jag att det inte finns några bra skäl att desinficera vatten med något annat än klor som är billigare än alla hokus-pokus kemikalier med okänt innehåll och dessutom väl beprövat.
100
Om forumet + Regler för inlägg. / SV: Ny annonsmetod.
« Senaste inlägg av TommyC skrivet december 30, 2023, 17:16:52:52  »
Jag ser inget problem med det, du anger ju att det är "sponsrade artiklar" d v s reklam, annars hade det ju varit oseriöst. Det är väl bara bra om du kan dra in lite mer intäkter!
Sidor: 1 ... 9 [10]
Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan