CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ignorance is bliss  (läst 8433 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad matwe

SV: Ignorance is bliss
« Svar #20 skrivet: februari 07, 2018, 22:01:25:25 »
Jo, såg dessa. Är dock lite insnöad på en 2+4 layout (typ Vancouver) men väldigt få spabad verkar finnas med den platsfördelningen. För oss verkar det optimalt, men jag är novis och kanske behöver se & prova fler bad helt enkelt. Tycker ändå det är konstigt att ingen av premiumbaden finns med just 2+4, hittar det bara på Kina-baljor. Många har 2+3 (som ditt Denver) men vi vill gärna ha 6 platser (varav 2 ligg).

Ett annat märke, som marknadsför sig som "svensk tillverkat" är BADFabriken. Har inte sett mycket om dom här på forumet. Jag pratade med en kille där som var väldigt trevlig, förklarade lugnt sakligt deras upplägg & strategi utan att försöka sälj-ragga. Han svarade tydligt på alla frågor och var öppen med varifrån de olika delarna kom. Gav ett bra intryck helt enkelt. De utvecklar sina egna komponenter vad gäller styrsystem via bolaget Cyrba sen köper dom balja + pumpar från Kina, monterar och isolerar i sin fabrik i Skene. Nån som köpt från dom?

Poolgiganten

Utloggad TheSwede

SV: Ignorance is bliss
« Svar #21 skrivet: februari 07, 2018, 22:16:55:55 »
Viskan har ett som heter hasslö med två liggplatser. Vi älskar våra liggplatser. Om jag skulle välja ett nu så skulle det bli ett Vancouver men pris skillnaden är inte jätte stor upp till ett premium. En regel är att man köper hos någon fysisk butik alltid skönt med personlig kontakt.

Utloggad matwe

SV: Ignorance is bliss
« Svar #22 skrivet: februari 07, 2018, 22:27:12:12 »
Fick pris på 69K för ett Vancouver (standard inte BE) inkl lock och kem. Ska jag hitta ett premium med 2+4 så är det ytterligare 100K enligt den research jag gjort själv.

Utloggad Watch

SV: Ignorance is bliss
« Svar #23 skrivet: februari 07, 2018, 23:39:05:05 »
Jag tycker att liggplatser är lite överreklamerade. Mitt första spa var ett Sundance Altamar med liggplats, helt ok men sittplatserna var inte sämre. När jag köpte nytt spa valde jag mellan Artesians Piper Glen och Dove Canyon, samma bad och samma pris men det ena med liggplats det andra utan. Denna gång valde jag bort liggplatsen och tog ett Piper Glen. Jag tycker sittplatserna är väl så bekväma och saknar absolut inte någon liggplats. När jag valde liggplats i mitt första spa utgick jag helt enkelt bara ifrån att det var det man skulle ha, nu vet jag bättre. Dessutom får du mer plats över i badet, det blir rymligare eftersom liggplatserna kräver betydligt mer utrymme än sittplatserna. Mitt bad rymmer 110 l mer vatten än badet med liggplats, alla andra mått lika. Om du då har två liggplatser blir det ganska trångt om man vill vara fler i badet jämfört med om du bara har sittplatser. När det gäller komfort så kan en parameter vara ljudnivån. Ju bättre pumpar och jets desto tystare går dem. Det finns de som skrivit om bad i det här forumet där dem till exempel inte velat använda sina nackjets på grund av att de låter för mycket, då är det ju ingen mening att ha dem. Det är ju bra om man kan föra ett samtal i normal samtalston när man badar med pumparna igång.
« Senast ändrad: februari 08, 2018, 06:48:24:24 av Watch »

Utloggad Telekiter

SV: Ignorance is bliss
« Svar #24 skrivet: februari 08, 2018, 09:42:42:42 »
I mitt Viskan är det iaf impregnerat trä i stommen. Jag skulle tro att man använder detta pga att det är enklare att hantera och bygga med (och förståss billigare). Eftersom det använts väldigt länge så fungerar det ju uppenbarligen tillfredställande. Skulle tro att oavsett mtrl i stommen så hamnar nog den delen ganska långt ner på "krångellistan".

/Urban.

Utloggad matwe

SV: Ignorance is bliss
« Svar #25 skrivet: februari 08, 2018, 11:06:15:15 »
Jag tycker att liggplatser är lite överreklamerade. Mitt första spa var ett Sundance Altamar med liggplats, helt ok men sittplatserna var inte sämre. När jag köpte nytt spa valde jag mellan Artesians Piper Glen och Dove Canyon, samma bad och samma pris men det ena med liggplats det andra utan. Denna gång valde jag bort liggplatsen och tog ett Piper Glen. Jag tycker sittplatserna är väl så bekväma och saknar absolut inte någon liggplats. När jag valde liggplats i mitt första spa utgick jag helt enkelt bara ifrån att det var det man skulle ha, nu vet jag bättre. Dessutom får du mer plats över i badet, det blir rymligare eftersom liggplatserna kräver betydligt mer utrymme än sittplatserna. Mitt bad rymmer 110 l mer vatten än badet med liggplats, alla andra mått lika. Om du då har två liggplatser blir det ganska trångt om man vill vara fler i badet jämfört med om du bara har sittplatser. När det gäller komfort så kan en parameter vara ljudnivån. Ju bättre pumpar och jets desto tystare går dem. Det finns de som skrivit om bad i det här forumet där dem till exempel inte velat använda sina nackjets på grund av att de låter för mycket, då är det ju ingen mening att ha dem. Det är ju bra om man kan föra ett samtal i normal samtalston när man badar med pumparna igång.
Tack för input Watch. Som sagt, vi är helt nya till detta med spabad så det vi tror är viktigt nu kanske inte alls är lika viktigt när man väl har gjort sitt köp och börjat använda produkten. Då kanske man till och med börjar ångra val man trodde var "showstoppers" innan.

I mitt Viskan är det iaf impregnerat trä i stommen. Jag skulle tro att man använder detta pga att det är enklare att hantera och bygga med (och förståss billigare). Eftersom det använts väldigt länge så fungerar det ju uppenbarligen tillfredställande. Skulle tro att oavsett mtrl i stommen så hamnar nog den delen ganska långt ner på "krångellistan".

/Urban.
Ja det finns väl mängder med pooler nedgrävda i svenska trädgårdar med impregnerad trästomme och jag har inte hört så värst mycket problem där. Säkert ingen stor sak eftersom de flesta leverantörer (både premium & "kina") lämnar rätt så generösa garantier på stommen.

Utloggad Teknikern

SV: Ignorance is bliss
« Svar #26 skrivet: februari 08, 2018, 15:44:33:33 »
Stommen håller nog men kolla så det är vattenfast plyfa och riktigt tryckimpregnerat i botten, på mitt 10 år gamla som jag köpte som ett renoveringsobjekt var bottenplyfan så mör att pumparna sjunkit igenom och stod direkt på marken och bottenramen under plyfan var bara att plocka bort med händerna och lägga i en sopsäck. Plyfan fick skottas upp med skyffel, den gick inte ens att hiva upp på släpet när den skulle till tippen. Övriga stommen är i oimpregnerat virke och den har klarat sig och är fräsch, bottenplyfa och underram ersattes med tryckimpregnerat som ska vara för byggnadsdelar som kan ha kontakt med jord och sen ställdes hela badet på en bädd av blå styrofoam. Pumparna monterades direkt på den förstärkta underramen och bottenplyfan uteslöts helt.



Utloggad matwe

SV: Ignorance is bliss
« Svar #27 skrivet: februari 08, 2018, 19:20:06:06 »
Stommen håller nog men kolla så det är vattenfast plyfa och riktigt tryckimpregnerat i botten, på mitt 10 år gamla som jag köpte som ett renoveringsobjekt var bottenplyfan så mör att pumparna sjunkit igenom och stod direkt på marken och bottenramen under plyfan var bara att plocka bort med händerna och lägga i en sopsäck. Plyfan fick skottas upp med skyffel, den gick inte ens att hiva upp på släpet när den skulle till tippen. Övriga stommen är i oimpregnerat virke och den har klarat sig och är fräsch, bottenplyfa och underram ersattes med tryckimpregnerat som ska vara för byggnadsdelar som kan ha kontakt med jord och sen ställdes hela badet på en bädd av blå styrofoam. Pumparna monterades direkt på den förstärkta underramen och bottenplyfan uteslöts helt.

Du kanske har nämnt det innan, men vad var det för märke/tillverkare på ditt spa från början?

Utloggad Teknikern

SV: Ignorance is bliss
« Svar #28 skrivet: februari 09, 2018, 14:00:13:13 »
Mitt är ett Sunspa modell Eurostar och bör vara c:a 10 år gammalt enligt vad jag forskat fram.

Jag är nöjd med badbaljan hittills, just nu caddar jag fram ett nytt styrsystem till det för det gamla var paj så nu går cirkulationspumpen dygnet runt och värmen knäpper jag på manuellt och den stängs av med timer efter en timma, det har räckt hittills per dygn att hålla vattnet vid 39 grader. Enklare "styrsystem" finns inte.  ;D

Utloggad Lassse

SV: Ignorance is bliss
« Svar #29 skrivet: februari 10, 2018, 22:07:06:06 »
Ja,den eviga frågan.
Varför betala 40% mer för ett amerikanskt spa som ett kinesiskt?
Varför betala mer för en samsung/sony tv än en andersson tv?
Varför betala mer för en iphone/samsung telefon än en huaweii?
Varför betala mer för en festool skruvdragaren än en från jula?
Varför betala mer för oxfile från sverige än från brazilien?
Varför betala mer för en rolex än en swatch klocka?
Varför betala mer för att annonsera på blocket än lappar utanför konsum?
Varför betala mer för en bmw än en renault?
Varför betala mer för en resa till bahamas än en resa till kanarieöarna?
Varför betala mer för .......ja skriv in vad ni vill.
Om er säljare inte kan förklara varför ni ska välja ett amerikanskt bad framför ett kinesiskt så ska ni nog leta efter en annan försäljare.
Sen har inte alla råd med ett premium bad men vill ändå ha ett spabad,ja,då kan man köpa ett billkgare Kinabad.
Men man ska inte tro att man köpt ett som motsvarar ett Amerikanskt för halva priset mot det Amerikanska.

Edit:
TS fråga var väl egentligen om det finns tester eller liknande som styrker att Amerikanska bad och delar är bättre än Kinesiska.
Det finns lite tester här och där av bad ,men inte mycket.
Så man får helt enkelt lyssna på folk som jobbar i branchen med att reparera bad,säljarna säger vad som hellst för att du ska köpa av dom
Man kan ringa runt till olika firmor som servar bad och fråga.
Några som reparerar bad meckar inte Kinabad längre, andra tar mer betalt för att mecka dom och vissa tycker att dom är bra för dom fyller plånboken.
« Senast ändrad: februari 11, 2018, 13:27:09:09 av Lassse »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag