VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Ignorance is bliss  (läst 8358 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad matwe

Ignorance is bliss
« skrivet: februari 04, 2018, 12:23:29:29 »
Wie Gehts!

Jag tänker inte hymla om det, jag är en idiot. Inte direkt mentalt eftersatt eller intellektuellt skadad, men däremot lider jag av stor kunskapsbrist inom många områden. Lika skrämmande som tröstande är att jag befinner mig i gott sällskap. Vi är många som kan väldigt lite om väldigt mycket.

Problemet är att  jag har svårt att acceptera detta och inbillar mig att det finns genvägar till denna kunskap. Jag lever t.e.x i illusionen om att läsa spabadsspecifikationer och hänga på diverse forum ska ge mig total insikt om dessa maskiner som jag i mer än 40 år aldrig ägnat en tanke men som helt plötsligt ter sig oumbärliga för att säkra min överlevnad eller i alla fall ge mig ett något så när drägligt liv.
Sån är jag.
Men nog om mig.

Jag vill prata om kvalitet. Jag delar upp detta ord i 2 områden (eller uttryck);
- Faktisk kvalitet
- Upplevd kvalitet
Jag tror ni förstår vad jag menar utan dyka ner i dessa uppdelningar och jag vill koncentrera mig på den faktiska kvaliteten. Här pratar vi mätbara egenskaper. Livslängd, tålighet, isolerförmåga osv.
Lyfter vi in detta i den eviga debatten om spabad tillverkade i öst eller väst så vill jag veta om någon kan visa upp faktiska kvalitetsskillnader mellan dessa typer av produkter eller om det bara är riskminimering man betalar för om man köper ett Amerikanskt premiumbad istället för ett Kinabad? När jag i min lekmannavärld studerar specar så ser jag ibland inga större skillnader vad gäller dokumenterad prestanda (alltså HP, kW eller vad man nu vill mäta). Jag läser också att jag kan få samma garanti på pumpar och elektronik men betalar dubbelt så mycket för det ena.
Sedan läser jag om överlägsen kvalitet hos Amerika-spabaden, men hur ska en idiot som jag kunna verifiera detta om ingen kan leverera konkreta fakta? Ska jag helt enkelt tro på försäljarna av Amerika-spabaden? Är inte det lika dumt som att lita på försäljarna av Kina-span?
Var finns mätningar som levererar faktan jag är ute efter? Var kan jag få bekräftat att LX pumpar har kortare livstid än Balboa eller Waterway? Hur ska jag få bevis på att den ena värmaren presterar sämre än den andra?  Just nu hör jag bara vissa personer säga detta men ser inget konkret någonstans.

Är detta helt flummigt tänkt av mig? I så fall ber jag om ursäkt, men jag är ju faktiskt bara en simpel idiot  :D

Poolgiganten

Utloggad Teknikern

SV: Ignorance is bliss
« Svar #1 skrivet: februari 04, 2018, 14:28:54:54 »
Det finns inget "bättre eller sämre" i praktiken, precis allt som är tekniskt, elektriskt och elektroniskt har alla sina fel och brister fast på olika sätt. En ganska "rätt" tankegång är att göra en kravlista i huvudet som går ungefär såhär:

"Vad vill jag ha?
Hur mycket är jag beredd att betala?
Hur länge bedömer jag att jag vill ha den kvar?
Hur mycket ska den användas?
Design före funktion eller tvärt om?"

Liknande kravspec kör jag med i precis allting, ska jag köpa en vinkelslip måste det vara nån som håller då jag använder den mycket och till mycket, hade jag bara varit en fritidshusägare i lägenhet räcker det troligtvis med billigaste på marknaden.

Jag vet att det inte är lätt att välja men plocka sönder tex. en pump och granska innehållet så ska du se att det sitter samma kullager i motorn och samma mekaniska tätning från samma firma i både den dyraste och den billigaste, sista skräckexemplet jag hittat var tempgivare för över 800 spänn "original" och samma givare på Ebay för 27 spänn.

Att pumpar (och elmotorers lager) rasar beror på att man byggt in livslängdsförkortning  genom att snåla med fettet i lagren, det gör man dessutom i både billiga vinkelslipar och fordons och vitvaruapplikationer. Grejerna SKA INTE hålla mer än garantitiden ut annars får man aldrig sälja nytt.

Jag kan nog säga att jag har sett den här trenden länge, första pumparna och maskinerna renoverade jag i mitten på 70-talet.

Utloggad TheSwede

SV: Ignorance is bliss
« Svar #2 skrivet: februari 04, 2018, 17:35:18:18 »
Kvalitet den eviga frågan. Bra fråga. Vad är kvalitet är det bra pris garanti livslängd hur varan känns utseende. Blir en spännande tråd. <antman>

Utloggad matwe

SV: Ignorance is bliss
« Svar #3 skrivet: februari 04, 2018, 20:25:20:20 »
Teknikern, du illustrerar ganska bra det jag har svårt att få grepp om. Jag utgår från att du besitter radikalt större kunskaper inom detta område än jag och i o med det får du utgöra en minoritet medan jag representerar den stora massan.

Med din kravlista har du säkerligen inga större problem att kliva in på en bygghandel och veta vilken vinkelslip du ska köpa. Du kanske behöver läsa lite på specarna och klämma/känna för att kunna bilda dig en tillräcklig uppfattning om vad du ska ha, men dina förkunskaper är så pass bra att du förmodligen kan pricka in ditt köp enligt dina krav.

Jag däremot (och jag tror många med mig) har inte dessa förkunskaper. Vi får läsa på så gott vi kan och lita på andrahandsinformation antingen via försäljare eller kanske behjälpliga personer på något nätforum.
Hur som helst så är det fortfarande andrahandsinfo. Vi har ingen möjlighet att själva komma fram till dessa slutsatser. Jag kan inte, genom att titta innanför skalet på ett spabad, bedöma om detta är byggt enligt "best practice" eller om det lurar dyra reparationskostnader efter några års användning.
Jag kan så klart se om det står Balboa eller LX på pumpen, men då går jag på andrahandsinformation där någon sagt att Balboa är bra, LX är dåligt. Men jag vet inte det egentligen.

Därför blir kvalitet något mystiskt väsen som vi dödliga aldrig kan bekräfta av egen kraft utan något vi får bekräftat den dagen vår investering brakar samman. Först då kan vi med säkerhet säga om det var värt pengarna.

Vad jag skulle önska är att premiumtillverkarna som tar dubbelt så mycket för sina bad också skulle ge dubbelt så lång garanti. Det kanske inte skulle borga för kvalitet men åtminstone motivera det högre priset.  O0

Utloggad TheSwede

SV: Ignorance is bliss
« Svar #4 skrivet: februari 04, 2018, 22:17:01:01 »
Som teknikern säger. Jag köper en slipmaskin på Biltema för jag använder den cirka 5min om året.  Men som du säger matwe om man påstår att man har bra kvalitet så lämna garantier där efter. Köper ofta varor själv efter bad tillverkaren kan ge för garantier. Känns som bekymmerslöst ägande .

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Ignorance is bliss
« Svar #5 skrivet: februari 05, 2018, 07:45:09:09 »
Som alltid gäller att man får vad man betalar för.
Att "kinabaden" är billiga beror på flera saker, t.ex:
Billiga insatsvaror, låg arbetskostnad och billigare transporter.
Det är rimligt att anta att billiga transporter och låga tillverkningskostnader (låga hyror och billig arbetskraft) står för en stor del av prisskillnaden, och att kvaliten inte är 50% sämre även om det är halva priset på varan när den väl når slutkonsumenterna i vårt land.
Det tråkiga är att en liten skitsak som håller dålig kvalitet i värsta fall kan göra att badet förstörs helt och hållet.
Säg att en slang för ozon inte tål ozon (hade en bekant som köpte ett av de allra första kinaspa som nådde Sverige som råkade ut för detta) och den går sänder, vattnet rinner ut, cirkpumpen pumpar luft, plasthuset smälter, vattnet fryser, och spräcker rören, dessutom rinner delar av vattnet ned i källaren med fuktskador i huset som följd...

Precis som när det gäller bilar så är det väl så att man kan jämföra tekniska prestanda på en billig och dyr bil och inte se några större skillnader, men den upplevda skillnaden kan vara stor, och 15 år framåt i tiden är de flesta av de där billiga bilarna på skroten, medan de dyrare fortfarande rullar vidare.
Ett högt pris på ett SPA-bad garanterar inte hög kvalitet, men det ökar chanserna.
Ett lågt pris på ett SPA-bad garanterar inte låg kvalitet, men det ökar riskerna.

Tyvärr är det ju dessutom svårt att i tester säga om en värmare, cirkpump, ett kretskort eller ett insprutningsmunstycke är bra eller dåligt rent kvalitetsmässigt, så länge de fungerar under testet i sig så kan man ju liksom inte klaga, om det inte rör sig om buller, vibrationer, hög strömförbrukning eller liknande som man med olika mätvärden kan verifiera.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Teknikern

SV: Ignorance is bliss
« Svar #6 skrivet: februari 05, 2018, 11:47:26:26 »
"Ett högt pris på ett SPA-bad garanterar inte hög kvalitet, men det ökar chanserna.
Ett lågt pris på ett SPA-bad garanterar inte låg kvalitet, men det ökar riskerna."

Det där är min filosofi också samt att jag inte har råd att köpa nåt "premium" utan här blev det ett renoveringsobjekt istället. Precis när jag fyllt upp det och börjat värma upp det och det blev kallt första gången hittade jag en läcka, en dålig limning av en slang, och eftersom det inte var läge att tappa ur och limma svarvade jag till en plugg samt gjorde en "expanderbussning" (en bit gammal vacuumslang till en mjölkmaskin, en skruv med mutter och två brickor), kapade slangen med vattnet kvar i karet, pluggade slangen och så var den katastrofen fixad temporärt och badet funkar att bada i eftersom det var en slang till ett litet munstycke bara.

Jag vet att detta faller utanför dom flestas tänk men har man som jag, jobbat som bla. lantbruksreparatör och lappat och lagat sen 70-talet så finns det inga problem utan bara massor med lösningar. Nu när det är vinter och kallt bygger jag nytt styrsystem till badet eftersom det gamla var paj, det gäller att se lösningar och möjligheter och inte problem för då "stannar man i utvecklingen" brukar jag skämta om.  8)

Utloggad matwe

SV: Ignorance is bliss
« Svar #7 skrivet: februari 05, 2018, 20:29:05:05 »
Ett högt pris på ett SPA-bad garanterar inte hög kvalitet, men det ökar chanserna.
Ett lågt pris på ett SPA-bad garanterar inte låg kvalitet, men det ökar riskerna.

Ja, så är det ju generellt oavsett bransch och naturligtvis inte annorlunda vad gäller spabad. Rimligtvis bör ett spabad för 150K prestera bättre/hålla längre än ett för 75K.
Det är bara att konstatera att alla är inte begåvade med samma kunskaper som t.ex Teknikern. Vi får istället samla så mycket info vi kan, rulla tärningen och hoppas på det bästa. :-)

Utloggad Teknikern

SV: Ignorance is bliss
« Svar #8 skrivet: februari 06, 2018, 01:57:18:18 »
Att jag besitter kunskap utöver det vanliga beror endast på dålig ekonomi från början av min levnad, typ "ska jag ha nåt får jag fixa det själv" och det är få saker jag köpt som inte varit renoveringsobjekt, det är så man lär sig för är grejen redan paj så vad kan liksom hända? Det kan iallafall inte bli värre.   :)

Skulle jag skriva ett CV skulle blivande arbetsgivaren klassa mig som mytoman.   >rulla<

Utloggad TheSwede

SV: Ignorance is bliss
« Svar #9 skrivet: februari 06, 2018, 11:57:44:44 »
Att jag besitter kunskap utöver det vanliga beror endast på dålig ekonomi från början av min levnad, typ "ska jag ha nåt får jag fixa det själv" och det är få saker jag köpt som inte varit renoveringsobjekt, det är så man lär sig för är grejen redan paj så vad kan liksom hända? Det kan iallafall inte bli värre.   :)

Skulle jag skriva ett CV skulle blivande arbetsgivaren klassa mig som mytoman.   >rulla<

Men det har sin charm att kunna säga att man gjort det själv.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan