CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Uppvärmning Intex-pool  (läst 13900 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DF

SV: Uppvärmning Intex-pool
« Svar #10 skrivet: juli 13, 2012, 20:27:38:38 »
Har en Intex ovanmarkspool på 17(?) kubik tillsammans med 8,8kW VP från Jula och är glad över att ha så mycket effekt eftersom det går snabbare att värme poolen. När solen är framme lyckas poolen hålla 30 grader hela dagen utan att VP går.

Startar VP manuellt på morgonen när solen dyker fram och konstaterar att det verkligen är stor skillnad i uteffekt när utetemperaturen stiger.
Just nu har jag maxat flödet genom VP och ändå lyfter den tempen två grader.

Varför har du tre grader i dT? Högst verkningsgrad fås när dT minimeras enligt annan diskussion här på forumet.

Ok, gör jag fel då som har strypt flödet genom pump en hel del, mycket av vattnet går förbi via bypassen, detta för att få tempskillnad på 2 grader......hur ska det vara???? Högt flöde eller ej genom vp?

Just nu är det alltså väldigt strypt, men den går en hel del??

Mvh Daniel

Poolgiganten

Utloggad Anders S

SV: Uppvärmning Intex-pool
« Svar #11 skrivet: juli 15, 2012, 15:47:53:53 »
Ok, det hade jag missat. Har nu ställt om bypassen så att hela flödet går genom VP. dT varierar mellan en och två grader, får se vad det gör på driftstiden på pumpen...
Intex Ultraframe 5,49 x 1,32, Intex saltklorinator och Brilix XHP 100.

Utloggad DF

SV: Uppvärmning Intex-pool
« Svar #12 skrivet: juli 15, 2012, 17:07:38:38 »
Gör jag fel då?

Utloggad Jpson67

SV: Uppvärmning Intex-pool
« Svar #13 skrivet: juli 20, 2012, 11:56:23:23 »
Vad kostar en VP som duger till en ovanmarkpool på 23 kbm

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag