CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vedeldad ?!  (läst 3140 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AmigaSpirit

Vedeldad ?!
« skrivet: juni 27, 2010, 11:36:59:59 »
Tjena, e ny här och i planerings stadiet av en pool och har lite funderingar.

Planen:
En pool ca 3x5m 2m djup delvis nergrävd, bygga ut befintlig altan och glasa in så poolen kan användas året runt..

Material: Lekablock, ved uppvärmning/grill/brasa med skorsten som leder ut röken så klart, men trevligt om de går att lösa med uppvärmingen av poolen samtidigt som man får en brasa att sitta o mysa vid, eller grilla..

I övrigt så e jag tacksam för tips på allt från grundbyggningen med avlopp/insug till reningsverk samt vad man ska använda för material och pump och tätning.. Vill INTE att den ska bli frostsprängd eller nått, armerar man lekablocken eller hur bör man göra...

Poolgiganten

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vedeldad ?!
« Svar #1 skrivet: juni 27, 2010, 13:26:40:40 »
Låter som ett udda o spännande projekt.. :D

Dock lite Midsommar ryck av det hela.

Wow..vi har ju gratis ved.. låt oss bygga en pool då vi kan värma den med ved. Mest valuta för pengarna får man om man kör året runt... inomhuspool... sedan gör vi den 2 m djup så att ingen kan bottna... hålla alla mysbadare borta... ;)

Nu kanske jag var lite taskig, men börja i rätt ordning...
Inne vs ute
Poolkonstruktion
Poolvärmning...

Sök runt på forumet o skaffa lite inspiration

Utloggad Rogerw

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 15
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Vår pool i mosaiksten och marmor i botten
    • Visa profil
SV: Vedeldad ?!
« Svar #2 skrivet: november 27, 2010, 11:01:44:44 »
Hej

Det var mycket du ville veta på en gång.Svårt att svara allt detta på en gång utan mer info. Mitt tips är att bena upp alla planer du har och lösa alla delar var för sig och göra det möjligt att komplettera med ideer du har, en poolbygge görs ej på en vecka om man ska göra nåt eget med egna lösningar utan nåt som växer fram under tiden, och hänger på att man själv är lite händig och kan göra allt själv annars sprängs budgeten ooch det blir billigare och lättare att köpa en pool. Alla mina vänner skriker högt när de ser min pool och vill ha en likadan, men när de får höra hur mycket jobb det har varit ,mest det du ej ser ovan mark så backar de,vad jag menar är att man måste veta vad man ger sig in på. Men om  du vill gå vidare så gör en planering av de olika bitarna så ska jag försöka hjälpa dig under arbetets lopp.
Mosaikpool

Utloggad storbadarn

SV: Vedeldad ?!
« Svar #3 skrivet: november 27, 2010, 22:38:18:18 »
Jag har själv funderat på en eldstad under poolen men det blir ju svårt så vi säger att man har nån typ av panna
eller liknande ungefär som vedpannor för villa, men det varmvatten som rinner igenom pannan går direkt ut i poolen
och då får man ha en pump som låter vattnet röra sig, detta skulle jag haft som komplement till nån typ av
automatisk värmare, grundtemp på vattnet kanske 20 grader men då man väl ska bada gör man en rejäl brasa
så då klarar man sig gott och väl, nån typ av vedpanna med vattengenomrinningsrör kanske man kan bygga
ihop själv om man vågar hålla i en svets.
Storbadare som gärna badar med kläderna på.
Fler med denna hobby?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag