CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: VP CompHeat från Folkpool  (läst 9123 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anders N

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Skellefteå
  • Antal inlägg: 1
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
VP CompHeat från Folkpool
« skrivet: maj 26, 2008, 13:08:33:33 »
Folkpool har ju ett billigare alternativ till PSA-pumparna nu:
CompHeat 90/140, noterar att flödet genom dem är 13/15m3/timme.

Jag var "testpilot" när Tex-Sun utvecklade deras solabsorbatorer och det vi lärde oss då genom att jämföra med Folkpools absorbatorer var att det är bättre att värma 10 liter vatten 1 grad, än att värma 1 liter 10 grader. Flödet spelar tydligen en roll i sammanhanget. Har någon hört något mer vetenskapligt kring detta? Absorbatorerna har gjort sitt (tidig produktion håller på spricka sönder, läcker) så nu blir det värmepump.

Själv är jag inne på kvalitet/service/garantier och skulle vilja höra från nöjda och missnöjda ägare eller andra som kollat upp CompHeat-pumparna.

Annars lutar det åt G & J 13,8kW. Men flödet är ju max 4,5 m3/timme, dessutom har den ju Scroll-kompressor!!!
Folkpool 4X8, G&J 13,8kWh med växlare

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: VP CompHeat från Folkpool
« Svar #1 skrivet: maj 26, 2008, 14:16:10:10 »
Exakt hur det fungerar med poolvärmepumpar kan jag inte säga, men på en konventionell jord eller bergvärmepump (eller luft/vatten-värmepump) så eftersträvar man normalt 6-10 graders difftemp i radiatorkretsen för att få maximal uteffekt och COP, vilket kan jämföras med "poolsidan" på en poolvärmepump.

Jag tror alltså inte att man får ut mer effekt eller högre verkningsgrad om man kör hela poolflödet genom en poolvärmepump, kanske är det t.o.m. tvärt om, det är bättre med ett lägre flöde.

Vad man vinner på en värmepump som klarar hela flödet (om den gör det, jag har bara kollat den mindre (90) och den har "bara" 1 1/2" anslutningar, det normala runt pumpar och filter är väl annars 2" anslutningar...) är att man slipper göra en bypass, men som sagt, i övrigt är jag rätt säker på att du inte vinner nåt på att ha stort flöde genom värmepumpen, vad jag vet finns det dock inga tester gjorda på vilket flöde som är optimalt, kanske skiljer det sig också beroende på hur värmepumpens konstruktion ser ut.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Henke66

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Nyköping
  • Antal inlägg: 20
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: VP CompHeat från Folkpool
« Svar #2 skrivet: maj 27, 2008, 10:04:17:17 »
Hej!
Jag har köpt en Comp Heat 90 9Kwh från Folkpool.
Dock har jag ej startat den ännu men är i dagarna på gång.
Jag forskade lite på marknaden innan och detta verkar av dess prestanda att döma vara en bra pump till ett mycket fördelaktigt pris.

Dessutom har jag bara goda erfarenheter av Folkpool.
De är mycket trevliga och proffsiga på alla vis.

Den tar 1,7 Kwh och ger 9 Kwh
COPvärde 5,3 vid 15grader lufttemp.

Flödesspannet ligger mellan 6-15m3
Jag har dessutom en bypass till den för flödesreglering.

Min pump flödar max 16m3 och jag har 150kg sandfilter.

Optimalt genomflöde sägs vara runt 9 m3
Anslutningarna är 1 1/2 tum vilket räcker mer än väl då åtminstone jag inte har grövre slang än 40 invändigt från och till pool.

Jag kommer tillbaka med mer feedback då den är inkopplad och startad..

/Henke

Utloggad Hasse/Li

SV: VP CompHeat från Folkpool
« Svar #3 skrivet: juni 26, 2008, 12:54:12:12 »
Hej jag skall ev. köpa en compheat 90 från folkpool i dagarna är jätte intresserad av
all erfarenhet du o alla andra kan förmedla.
hejsvejsL//LI

Utloggad Henke66

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Nyköping
  • Antal inlägg: 20
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: VP CompHeat från Folkpool
« Svar #4 skrivet: juni 26, 2008, 20:57:58:58 »
Hej!

Jag kan starkt rekommendera en Comp Heat 90.
Vi har en 35 kubiks pool ungefär som för tillfället är helt oisolerad runt om men värmepumpen håller den på 28grader åt oss..
Skall ju enligt spec klara uppåt 60 kubik.
Folkpool (I Järna som jag har handlat av) är jättetrevliga och verkligt serviceminded.
Pumpen är enkel att installera.
Den har en tyst gång.
Känns prisvärd och med folkpools återförsäljarnät bör inte heller service eller tillbehör bringa några problem.
Det har varit lite sämre väder nu en tid så snurrat har den men inga som helst problem...
/Henke

Utloggad Hasse/Li

SV: VP CompHeat från Folkpool
« Svar #5 skrivet: juni 27, 2008, 07:47:58:58 »
det låter jättebra vi skall hämta vår i dag och installera den i helgen hoppas jag, vi har köpt
till en bypas grej vet ej om det är bra eller ej hoppas installation går bra vill ha värme till den
30 juni då vi får sommar gäster.
li

Utloggad Hasse/Li

SV: VP CompHeat från Folkpool
« Svar #6 skrivet: juni 27, 2008, 15:18:13:13 »
hej henke66, du har väl möjligen inte någon bild på din installation av värmepumpen
vi är ju inte så hemma på hur man kopplar och sätter upp själva värmepumpen.
hoppas på svar.
hej Li

Utloggad peterman

SV: VP CompHeat från Folkpool
« Svar #7 skrivet: juni 28, 2008, 16:58:35:35 »
hej på er.
har en compheat 90 från folkpool. köpte den kampanjhelgen så det blev ett pris på 18000.- med bypass.

den har gått nu i 2 veckor och den ökade tempen från 17 grader till 26 grader på ca 4 dagar.
men den har då varit avstängd under nätterna. poolen tappade bara 1 grad under natten vilket jag tycker var bra.

bypassen är ställd för ca 80 - 20 enl anvisning från folkpool.

den har även en ovillkorlig garanti vilket innebär att dom inte frågor vad som hänt. den klarar klor utan problem. (enl folkpool) därför denna garanti.

vi värmer en 30 kubiks ovanjordspool något nedgrävd.
jag gjöt en platta som jag fäste den på. inkoppling var lätt när jag väl hade alla kopplingar hemma. lätt att få igång och styra.

som sagt. allt väl så här långt. hoppas det fortsätter så...

Utloggad Henke66

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Nyköping
  • Antal inlägg: 20
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: VP CompHeat från Folkpool
« Svar #8 skrivet: juni 29, 2008, 21:09:21:21 »
Hej!
Har bilder!!

Ska bara lära mig att bifoga dom ............
/Henke

Utloggad Marcus Gullberg

SV: VP CompHeat från Folkpool
« Svar #9 skrivet: juli 21, 2008, 16:33:28:28 »
Gällande flödet är det många återkommande frågor varje år. Vår mening är att du har en optimal verkningsgrad om du håller cirka 1C i delta T mellan in- och utloppsvatten från vp. Då landar du på ungefär dom flödena som vi rekommenderar. Har du fullflöde får du försumbart högre verkningsgrad men växlaren går åt snabbare. När växlaren går sönder kostar det MYCKET pengar att byta den. Därför rekommenderar vi inte fullflöde till våra kunder. Dom som vill köra det kan göra en enkel omkoppling och köra vilket flöde dom vill med våra pumpar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag