VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Solcellsstyrd Intex-solvärmare  (läst 5440 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kwhalp

Solcellsstyrd Intex-solvärmare
« skrivet: juli 26, 2023, 00:01:38:38 »
Hej!

Håller på med ett kul semesterprojekt till min ovanmarkspool Bestway Steel Pro Max 3.05m x 0.76 m, a.k.a "plaskdamm".

2 st 1.44m2/st, Intex solfångarmattor, (250kr beg.)
1 till 2 st 100W-solceller (999kr per paket med kontroller m.m)
1 st dränkbar 12V-länspump från Biltema på 95 l/min, Hmax=5m, (5700 L/h) (399kr).

Ska bara få hem lite slang och de två mattorna i dagarna, så är saken biff!

Ska placera allt på förrådstaket intill poolen, så kontraptionen inte syns/är ivägen.

Fun fact: Förrådet är djävligt varmt pga mörk fasadfärg och soligt söderläge: Det röda oisolerade plåt-taket är därmed riktigt VARMT även vid skugga, och då mattorna ligger på sagda tak så uppnås troligen en rätt så betydelsefull värmeeffekt m.h.a sol OCH "förrådsvärmen". 

Jag kan sedan enkelt mäta vattenflödet och temperatur in/ut, och därmed få tillförda effekten. Gissar på ca 500W/m2, så typ 1.5 kW maxeffekt i upp till 10h!

Om man inte gissar, vad kan man förvänta sig för effekt? Well, enligt TFE:s väderstation snittar vi i Umeå ca 175W/m2 i 10h en molnig dag, 250W/m2 en sol/molnig dag, i ca 10h och 450W i 10h en solig dag. Dvs 5 ;  7,2 och 13 kWh/dygn för min uppställning.

Det är i teorin 1.5,  2.5 och 4 graders ökning på min pool, men det återstår att se... time will tell, time will tell...
« Senast ändrad: juli 31, 2023, 22:51:01:01 av kwhalp »

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Solcellsstyrd Intex-solvärmare
« Svar #1 skrivet: juli 28, 2023, 11:17:39:39 »
Inga svar , jag kan skriva några rader även om jag inte är rätt person med stor erfarenhet av just den här typen av värmetillskott , men jag är ganska övertygad om att det blir svårt att hålla "höga" vattentemp" det pga av av att man tappar så extremt fort värmen . när det inte är sol, när det inte är varmt och på nätter så du kommer att få svart att hålla tempen .

Hoppas du inte har den dränkbara pumpen i poolen när ni badar ? iofs är den dränkbar , men ingen bra ide att sänka en 220 v matad pump i samma vatten om det pågår bad

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Solcellsstyrd Intex-solvärmare
« Svar #2 skrivet: juli 28, 2023, 12:01:31:31 »
Mina 14.4 m2 solfångare av liknande typ som dina gav ca 5 kW som mest på riktigt varma vindstilla soliga dagar med en pooltemp på runt 32 grader. (Piteå)
Ju kallare vattentemp du har desto högre effekt kommer de att ge.
Ju varmare vatten, desto lägre effekt.
Som mest mätte jag upp 11 kW just efter att vi startat poolen (lyfte ur sista isblocken innan start)
Men normalt med pooltempen "uppe", alltså en maxeffekt mitt på dagen på 347 W/m2.
Om du plastar in dina solfångare med transparent plast (eller glas) får du ut mer effekt, men då är det risk att de deformeras eller smälter om pumpen av någon anledning står still.
Och de gav bara bra med effekt i kanske 5 timmar, innan och efter de timmarna gav de i princip inget alls.

VI slängde våra 14.4 m2 på tippen förra veckan, de gick inte ens ge bort.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad kwhalp

SV: Solcellsstyrd Intex-solvärmare
« Svar #3 skrivet: juli 28, 2023, 13:07:38:38 »
Inga svar , jag kan skriva några rader även om jag inte är rätt person med stor erfarenhet av just den här typen av värmetillskott , men jag är ganska övertygad om att det blir svårt att hålla "höga" vattentemp" det pga av av att man tappar så extremt fort värmen . när det inte är sol, när det inte är varmt och på nätter så du kommer att få svart att hålla tempen .

Hoppas du inte har den dränkbara pumpen i poolen när ni badar ? iofs är den dränkbar , men ingen bra ide att sänka en 220 v matad pump i samma vatten om det pågår bad

Förtydligande!
Då filmen över systemet blev för stor för att ladda upp:
Edit: Gick ej ladda upp här, länkar en tubvideo istället.



Det är en "12V-solcell", och 12V länspump :) Så ni kan känna er lugna :).

Grejen är ju att solcell/pump är dimensionerad för att enbart mata värme när det är sol, soldis eller s.k clouding effect.
Blir det skugga eller natt, så stänger pumpen av sig automatiskt. Ingen styrning behövs. :)
Om den mot förmodan flödar för mycket vid clouding effect, så kan man eltejpa några centimeter av panelens celler, och på så sätt sänka toppspänningen vid full fräs. <sol>

Kostade mig lite och ingenting i inköp, så jag är beredd på fail, men sålänge pumpen håller ihop, så är systemet rätt så underhållsfritt och ger gratis värme (tror jag). Kom ihåg att taket är riktigt varmt underifrån, (30-40°C med lätthet) och uppifrån lyser solen.

Reality check:
Solcellen håller typ 15 år.
Slangarna likaså.
Kablar check.
Solcellsmattorna är kanske svagaste länken i kedjan bortsett från länspumpen, men å andra sidan har jag aldrig haft problem att hävda 3 års reklamationsrätt på Biltema, så då är det 133kr/år i pumpinköpskostnad :)

Går alltid lappa och laga mattorna om det blir nån enstaka läcka.

Enda nackdelen jag ser, är väl om det blir matthaveri och länspumpen tömmer poolen på pooltaket, fast taket är ju dimensionerat för hällregn, så vid närmare eftertanke är det ju lugnt ändå  :angel:

Ska försöka ladda upp filmen, brb.
« Senast ändrad: juli 29, 2023, 23:04:45:45 av kwhalp »

Utloggad kwhalp

SV: Solcellsstyrd Intex-solvärmare
« Svar #4 skrivet: juli 29, 2023, 22:33:25:25 »
Mina 14.4 m2 solfångare av liknande typ som dina gav ca 5 kW som mest på riktigt varma vindstilla soliga dagar med en pooltemp på runt 32 grader. (Piteå)
Ju kallare vattentemp du har desto högre effekt kommer de att ge.
Ju varmare vatten, desto lägre effekt.
Som mest mätte jag upp 11 kW just efter att vi startat poolen (lyfte ur sista isblocken innan start)
Men normalt med pooltempen "uppe", alltså en maxeffekt mitt på dagen på 347 W/m2.
Om du plastar in dina solfångare med transparent plast (eller glas) får du ut mer effekt, men då är det risk att de deformeras eller smälter om pumpen av någon anledning står still.
Och de gav bara bra med effekt i kanske 5 timmar, innan och efter de timmarna gav de i princip inget alls.

VI slängde våra 14.4 m2 på tippen förra veckan, de gick inte ens ge bort.

Så drygt 350W/m2 i Umeå m.a.o  <sol> ;)

1kW i 5h, vid 32°C-ish vatten, kan jag alltså förvänta mig... not great, not terrible.  På 5000 L motsvarar det typ +1°C högre temp.  Men 5h låter lite lågt? Jag har rakt/fritt söderläge, med god solvinkel från 09.00-16.00, så typ 7h?

Rickard, vad hade du för reglerteknik på systemet? Inbillar mig att direkt solcellsstyrning är överlägsen då den inte går när det är nollsummespel (går ju enkelt finjustera genom att eltejpa solcellen litegrann).

Nu har jag dock precis "uppat" poolvärmepumpen, från Splash 35 (3.35 kW) till Pico 5R (5kW), så nu är det snarast en fråga om hur mycket tystnad man kan få för dessa maximala 1kW solvärme.

Vore soft om poolvärmepumpen endast gick från typ 22.00-08.00, pga ljudnivå utomhus (inomhus hör vi den inte, och grannarna hör den ej heller, ty stort avstånd) och residualvärmen under dagen räcker hela natten, och solproduktionen bibehåller dagstempen.


Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Solcellsstyrd Intex-solvärmare
« Svar #5 skrivet: juli 31, 2023, 08:32:43:43 »
Problemet är att den där typen av solfångare påverkas rätt mycket av luft/vindavkylning, och eftersom det sällan är varmare i luften än i poolvattnet så blir vindavkylningen rätt stor.
När solvinkleln är låg, det är kallt ute, eller blåser så ger solfångarna inte mycket alls, om vattentempen är hög.
Jag styrde med den logger som vi själva tillverkar och säljer, optimal styrning på deltaT i solfångare och pool, med avstängning precis när det började kosta mer att köra cirkpumpen än vad solfångarna gav i effekt baserat på deltaT och det genererade flödet. (Teoretiskt beräknad uteffekt baserat på känt (manuellt uppmätt flöde vid drift av cirkpumpen till solfångarna) flöde och deltaT mellan poolvattnet och utgående vatten från solfångarna.

Du tänker dig alltså att solcellen ska driva pumpen bara när det är tillräckligt mycket sol för att generera den el som krävs?
Är det en 12V pump, eller 230V?
Tror du att den håller om spänningen är så låg att den inte orkar igång, men ändå leder ström genom motorlindningarna?
Jag vet inte hur det där fungerar, men kan tänka mig att det inte är så nyttigt för motorlindningarna att mata en motor med en för låg spänning.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad kwhalp

SV: Solcellsstyrd Intex-solvärmare
« Svar #6 skrivet: juli 31, 2023, 22:50:32:32 »
Problemet är att den där typen av solfångare påverkas rätt mycket av luft/vindavkylning, och eftersom det sällan är varmare i luften än i poolvattnet så blir vindavkylningen rätt stor.
När solvinkleln är låg, det är kallt ute, eller blåser så ger solfångarna inte mycket alls, om vattentempen är hög.
Jag styrde med den logger som vi själva tillverkar och säljer, optimal styrning på deltaT i solfångare och pool, med avstängning precis när det började kosta mer att köra cirkpumpen än vad solfångarna gav i effekt baserat på deltaT och det genererade flödet. (Teoretiskt beräknad uteffekt baserat på känt (manuellt uppmätt flöde vid drift av cirkpumpen till solfångarna) flöde och deltaT mellan poolvattnet och utgående vatten från solfångarna.

Du tänker dig alltså att solcellen ska driva pumpen bara när det är tillräckligt mycket sol för att generera den el som krävs?
Är det en 12V pump, eller 230V?
Tror du att den håller om spänningen är så låg att den inte orkar igång, men ändå leder ström genom motorlindningarna?
Jag vet inte hur det där fungerar, men kan tänka mig att det inte är så nyttigt för motorlindningarna att mata en motor med en för låg spänning.

Väldigt bra inspel, men för femtioelfte gången, det är en 12V-pump  ;D  >rulla<

Om pumpen pajar, så reklamerar jag den, och sätter en zenerdiod(5-6-7 V typ?) på nya pumpen, på en lämplig nivå innan motorn, då skyddar den lindningarna vid för låg ström.

Jag tror dock det är lugnt, svärfar säger att de här länspumparna är outslitliga marinprodukter.
Han har ett gäng mindre pumpar med mindre solceller till, och de har hållit ihop i många år.
Men visst, han har ingen 100W:are som ger rejäl sprutt.. :-\

Hmm, du triggade mig lite att lägga/bygga en enklare plexilåda ovanpå gummimattorna om det visar sig att de ger för dålig kräm vid +32°C vattentemp, men jag håller hoppet uppe till att den överdjävligt varma bodens plåttak, lätt ger +30°C i sig självt, fast det är klart, är rätt högt vattenflöde och risken som du säger, är att plåttaket agerar en enorm kylfläns vid lite vindigare förhållanden.  :-\

Blir spännande, men jag litar förstås på att du är besviken(?) på din solfångaranläggning, så jag jobbar i "motvind". ; )

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Solcellsstyrd Intex-solvärmare
« Svar #7 skrivet: augusti 01, 2023, 08:20:42:42 »
Vi har haft optimalt läge på våra poolsolfångare, söderläge utan skuggning, men i bästa fall kanske de stått för 20-30% av uppvärmningen, skulle säga att nyttan varit högst marginell.
Samtidigt tror jag att det är en enorm skillnad på effekten om man t.ex. nöjer sig med 28 grader i poolen jämfört med 32 grader, gissar på att man kan ha ut dubbel så bra nytta av poolsolfångare om man nöjer sig med den temperaturen.

Tror inte ens att du behöver bygga nåt komplicerat, en bit transparent plast som ligger fritt nån centimeter ovanför solfångarna borde göra rätt stor skillnad.
Kanske ett par skivor transparent kanalplast, om de inte skärmar bort för mycket av solinstrålningen?
Vindtätt är förstås en fördel.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad kwhalp

SV: Solcellsstyrd Intex-solvärmare
« Svar #8 skrivet: augusti 03, 2023, 20:47:51:51 »
Vi har haft optimalt läge på våra poolsolfångare, söderläge utan skuggning, men i bästa fall kanske de stått för 20-30% av uppvärmningen, skulle säga att nyttan varit högst marginell.
Samtidigt tror jag att det är en enorm skillnad på effekten om man t.ex. nöjer sig med 28 grader i poolen jämfört med 32 grader, gissar på att man kan ha ut dubbel så bra nytta av poolsolfångare om man nöjer sig med den temperaturen.

Tror inte ens att du behöver bygga nåt komplicerat, en bit transparent plast som ligger fritt nån centimeter ovanför solfångarna borde göra rätt stor skillnad.
Kanske ett par skivor transparent kanalplast, om de inte skärmar bort för mycket av solinstrålningen?
Vindtätt är förstås en fördel.

So be it!  O0
Biltema, 1.2 x 0.8m, blir nog perfa med 3st kanalplastskivor (2.88 m2 vs 2.88 m2 :))
Tänker att effekten nedifrån förrådstaket gynnas mest om kanalplasten stänger inne "värmen", jämfört med klarplast(?).


Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Solcellsstyrd Intex-solvärmare
« Svar #9 skrivet: augusti 03, 2023, 22:44:51:51 »
Synd att jag inte visste att du bodde i Umeå, du hade kunnat få de 14.4 m2 solfångare jag körde på tippen förra veckan.  <dontkn>
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad kwhalp

SV: Solcellsstyrd Intex-solvärmare
« Svar #10 skrivet: augusti 04, 2023, 00:22:30:30 »
Synd att jag inte visste att du bodde i Umeå, du hade kunnat få de 14.4 m2 solfångare jag körde på tippen förra veckan.  <dontkn>

Äsch, betalade typ 250kr för mina beg. solmattor. :)
(14.4m2 hade varit för stort.)

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Solcellsstyrd Intex-solvärmare
« Svar #11 skrivet: augusti 04, 2023, 13:19:09:09 »
En fråga, hur sköter du kloreringen, i skimmern eller med flytande dosör?
Ungefär hur mycket klor/vecka förbrukas?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad kwhalp

SV: Solcellsstyrd Intex-solvärmare
« Svar #12 skrivet: augusti 04, 2023, 16:54:12:12 »
En fråga, hur sköter du kloreringen, i skimmern eller med flytande dosör?
Ungefär hur mycket klor/vecka förbrukas?


5000L, 7,3 m2, god filtrering.

I två separata dosörer, en dosör ligger i skimmern, och en flyter(?) runt under pooltäcket.

Brukar slänga i 2 (en i varje dosör) mini-dagspuckar á Nitor dagsklor utan CyA efter varje bad, och underhållsklorera lite mer när klorhalten är obefintlig. Dock startar jag säsongen med granulatchock, sen billig dagsklor med CyA, tills CyA-nivån är lagom (typ 50), därefter Nitors dagsklor, som sagt.

Efter en längre frånvaro på några dagar, så chockklorerar jag med typ dubbla/trippla antalet puckar.

Brukar bränna knappt 2 kilo per säsong... vet ej om det är mycket eller lite för 5000L(?)
Ingen verkar dö av vare sig klorförgiftning eller bakterier.  ;D

https://www.biltema.se/fritid/pool/poolvard/klortabletter-1-kg-2000022208 fulklor.

https://www.k-rauta.se/produkt/poolkem-dagsklorerar-tabs-nitor/7319482267065 finklor.


Kanske ska investera i veckoklor, de gånger man åker iväg ett par dagar(?)..
Nån som har tips på bra veckoklor?

EDIT: Köpte  1kg Nitor Veckoklorpuckar för 179kr, 200gr i påsar som man klipper upp lagom mängd och lägger i doserare modell XXL för 99kr, borde funka vid längre resor utan att nåt ballar ur  <hmm>

EDIT: Jag mäter ju med Insta4-sticka inför varje bad, håller koll på Cl, TA, pH och CyA. Dubbelkollar med Scuba II ibland..
« Senast ändrad: augusti 06, 2023, 15:21:49:49 av kwhalp »

Utloggad kwhalp

SV: Solcellsstyrd Intex-solvärmare
« Svar #13 skrivet: augusti 05, 2023, 18:13:08:08 »
Rickard, jag får krypa till korset.
EDIT: Slangen hade lossnat från länspumpen, så imorgon blir det nog rätt så mycket varmare med alla 3 åtgärder ;)

Väldigt solig, och varm dag. Den fria plåten är 47°C, luften drygt 20°C, men uppnådde (bara) från 17->30°C i 50 L  öppen behållare under 5h, dvs ca 750W i genomsnitt, men egentligen mycket mer, med tanke på vindavkylning/avdustning m.m.
Ska se till att täcka behållaren imorgon med bubbelplast, och köpa lite kanalplast <antman>

EDIT: Slangen hade lossnat från länspumpen, så imorgon blir det nog rätt så mycket varmare med alla 3 åtgärder ;)

« Senast ändrad: augusti 05, 2023, 19:43:41:41 av kwhalp »

Utloggad kwhalp

SV: Solcellsstyrd Intex-solvärmare
« Svar #14 skrivet: augusti 05, 2023, 20:45:21:21 »
Provade att länspumpa vatten upp till taket (knappt 3m höjd), och det var inga problem, om än lite sämre flöde, men det är ingen fara tror jag. Var lite orolig att den ej skulle orka, trots hmax = 5m enligt specifikationen.

Teoretiskt, om man plockar bort luft- och vindavkylning borde output-vattnet kunna bli lika varm som plåten (47°C), eller lika varm som det intilliggande växthusets genomsnittliga lufttemperatur, som brukar ligga på 30°C och maxar på nästan 50°C!

I praktiken borde det gå att nå 37°C i output i behållaren, som är poolens ytvattentemperatur en fin sommardag, med bubbelplast och kupoltak, men i verklig användning å andra sidan är det ett tak på kanske 1 kW, och ett flöde på 0.240 L/s, som ger en temperaturökning om 1°C på vattnet från pool-till-pool.

Ska bli väääldigt intressant att se hur mycket varmare 50L-behållaren blir, med fungerande cirkulation, kanalplast och "pooltäckning"(bubbelplast) :)

EDIT N⁰ 25536:
Kom just på; den svarta 40L-solduschen intill blir ca 38°C som varmast, och den är ju i princip "vind- och luftskyddad", åtminstone dunstar inget vatten.

DET är förmodligen max temperaturoutput, 38°C, i ett slutet testsystem à 50L...men killgissar att hela systemet höjer tempen 1°C på 5000L vatten i poolen under en solig/varm dag, från typ 33->34°C när värmepumpen är avstängd....men enda sättet att säkert veta, är förstås att mäta vattenflödet och deltaT.  :D

Den som lever, får se!  :angel:
Kommer hänga på Biltemalåset imorgon!  >:D
« Senast ändrad: augusti 05, 2023, 21:12:27:27 av kwhalp »

Utloggad kwhalp

SV: Solcellsstyrd Intex-solvärmare
« Svar #15 skrivet: augusti 06, 2023, 10:00:49:49 »
Okej,
Here we go!

Köpte 4st, 4mm kanalplastskivor, men räcker nog med bara 2st á 1.2x0.8 m som täcker det mesta av vardera solfångarmatta (typ 90% coverage), märkte att solfångarmattorna inte riktigt är 1.2 x 1.2 m... hmpf... Tradera-annonsen skrev inget om måtten, ah-well, thats life.

50 liter, 20°C i luften, soligt / soldis

20°C kl. 09.40 start

28°C kl 10.00 (var nog varmvatten kvar i mattorna som började cirkulera efter start-punkten)... annars motsvarar det 1400W, vilket inte är orimligt hög genomsnittseffekt, menmen..

30°C 10.15, går bra nu  O0

33°C 10.40, soldis, 750W i snitt under en timme, well, not great, not terrible, huvudsaken är att den orkar upp i mer än minimumbadtemperaturen 32°C... återstår att se hur soldis nu påverkar temperaturen!

35°C 11.00, 21°C i luften, termometern visar +55°C på plåttaket under kanalplasten. Sol/lätta moln. 650W i snitt.

38°C 11.40 slangen lossnade igen, är ju 29 mm slangkoppling på länspumpen och 32 mm på poolslangen, behöver en bättre adapter, eller nåt.. sånt.

39°C 12.00, It's high noon... nu har jag slagit 40L-soldushens temperaturrekord, men temperaturraten har minskat betydligt, men borde iaf nå 43°C i eftermiddag om jag extrapolerar Newtons law of heating/cooling.

40°C 12.40, soldis. 390W i snitt, men samtidigt är det ett orättvist mått, eftersom avkylning och uppvärmning tillslut kommer nå jämvikt i detta "slutna" system. Jag ska flödesmäta länspumpen vid sol, när jag nått maxtemp för dagen, och räkna baklänges vad 32°C-ish vatten genom systemet får för deltaT.

13.15 42°C, okej, kanske inte stannar vid 43°C after all..  :D

13.40 43°C Wow! Nu börjar vattnet i behållaren vara för varmt för bad, så maxtemp från detta system är iaf inget problem kan man ju lugnt säga.

14.00 44°C Ska prova flödesmäta lite nu, men lite snabb huvudräkning om(när) den når 45°C, ger:

50L 25 graders ökning,
500L mer än 2.5 graders ökning,
5000L mycket mer än 0.25 graders ökning,

och lite drygt halva dagen har gått, får justera detta när hela dagens produktion är över.

Edit: Flödesmätning vid moln/skugga 0.166 L/s
Flöde vid soldis: 0.285 L/s
Flöde vid full fräs, utan motstånd, i.e 12V-batteri enligt spec: 1.58 L/s

Återstår att se vilket flöde jag får när pumpen är i poolen och mattorna på taket, men kan alltid ansluta en till panel (har totalt 3st).

45°C 14.40, jag tror det stannar här, (jag är iaf nöjd)
Solen börjar svänga nedåt nu, om man tittar på solcellsproduktionen i SolarEdge-appen, över solcellerna på hustaket.  <sol>

Känns iaf lovande! Solcellerna styr pumpen finfint, den går ner på lågvarv när solen går i moln, och stänger av helt på kvällen, i god tid. O0

35°C and sinking, kl 17.15 stoppar vi produktionen för idag!

Edit: Taket blir i allafall djävligt varmt med kanalplast ovanpå.. termometern "bottnar" (eller heter det toppar?, se bild).
Blir så varmt att jag ej kan hålla kvar handen på plåten under kanalplasten, men tror inte den klarar att smälta gummimattorna vid flödesfel och stekande sol, men om så är fallet so be it...  >:D
« Senast ändrad: augusti 06, 2023, 17:18:57:57 av kwhalp »

Utloggad kwhalp

SV: Solcellsstyrd Intex-solvärmare
« Svar #16 skrivet: augusti 08, 2023, 17:48:55:55 »
Har anslutit den till poolen nu för att testa ordentligt, hann dock ej mäta under de starkaste soltimmarna.
Den maxar output på 35.3°C vid sol och stark vind kl 16.00.

0.285 L/s vid sol, stark vind, 16.00  beräknad effekt (dT = 0.2°C) 239W
Om man antar samma vindförhållande, fast sinusfunktion på solen, så blir det ca 350W maxeffekt kl 12ish, om vattnet är lika varmt som kl 16.00.

Inte mycket att hurra för.. ; )
Mycket skrik för lite ull.. ; )
En piss i Nilen ; )

Gratis värme förvisso,  men mina solceller på 15.54kW ger ju också gratis el till poolvärmepumpen på dagarna.

Return on investment blir ju typ 35 år på de knappa 3500kr som detta solfångarsystem kostade att bygga, utifrån dagens vindiga parametrar. Blir lite bättre med kallare pool, och start-uppvärmning i maj månad inräknat.
Sen så finns ju risken att de(solfångarmattorna) agerar kylfläns vid ogynnsamma förhållanden, även om jag redan nu ser att den stryper flödet till nära 0, vid molnigt väder, pumpen drar då 6.5V x 3A = 19.5W...  0.083 L/s. På kvällen töms systemet automatiskt så ingen effekt går till spillo!

11.1V x 6.6A = 73W pumpeffekt kl 16.00 vid full sol, 0.285 L/s.

I bilden ser det ut som att slangarna går in/ut bredvid varandra, men de är separerade längre ner i vattnet, för att inte sänka effektiviteten.

Edit: Skriver in maxtemp, max pumpeffekt och  maxeffekt vid någon solig dag framöver.


(Lång!) Edit: Snittenergin som åtgår per dygn, att hålla 5000L vatten @ 33-34°C (35°C inställt) är ganska exakt 12 kWh, och varierar från 10 - 14 kWh/dygn med värmepumpen Pico 5R, 5kW, i Umeå under juli-augusti.
Ska bli intressant att se om Pico 5R avlastas något överhuvustaget under soliga dagar, eller om det hela är ett överkomplicerat och onödigt dyrt spektakel.  <dontkn>

Killgissningen är i bästa fall 0.5 kW * 7h = 3.5 kWh, dvs typ 1 kWh med COP 3.5 på värmepumpen, alltså borde snittförbrukningen sänkas till 11 kWh/dygn haha.... blir nog inte ekonomiskt motiverat med 1kr billigare/soldag, men 1h tystnad kan vara värt desto mer  ::)

Får nog smygsänka pooltempen så den pendlar kring minst 32°C istället för set:35°C, så kanske saker och ting blir lite mer gynnsamma med solvärmaren... <hmm>

Aja, slutgissat för idag! Imorgon blir första heldagen, det blir sol/moln, 20°C och rätt så höga vindhastigheter.
Sätter wifi-temploggern i skimmern, och solvärmar-utloppet i samma skimmer, som jag ev. stänger av(? och drar bort från dygnsförbrukningen?) så kan jag på-ett-ungefär logga någon typ av output från solfångarna.  <dontkn>

« Senast ändrad: augusti 08, 2023, 22:07:38:38 av kwhalp »

Utloggad kwhalp

SV: Solcellsstyrd Intex-solvärmare
« Svar #17 skrivet: augusti 08, 2023, 22:11:01:01 »
Part 1 - Test av länspump och solceller.


Part 2 - Test av Intex-mattorna, länspump, solceller, i liten skala.


Part 3 - Test av allt i stor skala.

Utloggad kwhalp

SV: Solcellsstyrd Intex-solvärmare
« Svar #18 skrivet: augusti 09, 2023, 13:47:23:23 »
Är rätt nöjd med dimensioneringen!
Solcellerna matar 13.7V × 8.1A = 113 W pumpeffekt kl 10.30. Då länspumpen är placerad i poolen så tas ju i princip alla förluster/friktion tillvara.
Pumpen borde hålla ihop tycker jag, då båt-generatorer ger ca 13.2-14V till länspumpen beroende på modell.

Wifi-termometer-tempen i den avstängda skimmern, där slangen matar solfångaruppvärmt vatten är 36.1°C just nu kl.13.45, har dock ingen möjlighet att mäta poolbottentempen just nu, då jag är bortrest, men skiljer cirka 0.5°C typ(?)

Maxtemp förut för wifi-termometern har varit 36.6°C i poolen, med värmepump inställd på 35°C, bubbelplast och kupoltak, så det återstår att se om den blir signifikant varmare än det, eller om den iaf når upp till det igen.  ::)

I den bifogade bilden nedan, ses pooltempen från wifi-termometern, och den sista uppkurvan längst till höger, är med solfångarna installerade, i skrivande stund.
« Senast ändrad: augusti 09, 2023, 15:07:06:06 av kwhalp »

Utloggad kwhalp

SV: Solcellsstyrd Intex-solvärmare
« Svar #19 skrivet: augusti 09, 2023, 18:53:01:01 »
En riktigt solig (se graf över solcellsproduktion) , ganska varm, (se Nibe-graf ~20°C), men blåsig dag.

Men har definitivt fått ett signifikant(i.e mätbart) extratillskott av värme i poolen, vilket man ser på wifi-termometerloggen!
Återstår att se hur mycket värmepumpen förbrukar idag, (till 23.59) för att göra någon typ av uppskattning av den mängd energi som solfångarna "ersatt" för en sommardag.

Snabb uppskattning ger 285 g/s * 4.18 J/(g*K) * 0.5 K = 596W, i 6h, => 3.57 kWh => ~0.6°C varmare i poolen, förluster ej inräknat... COP närmare 4, ger knappt 1kWh sparat... yeeii!

Som du sa Rickard, solfångare really hates högtempererade poolsystem.. >:(

I natt kl 00.00 ska jag prova stänga av poolvärmepumpen helt, och se hur Intex-mattorna/bubbelplast/kupoltak lirar på egen hand.  32°C är ju iaf smärtgränsen, men jag har väldigt svårt att se att poolen klarar att hålla det över hela dygnet utan värmepump.  :'(

I bästa fall kanske den klarar att nå över 32°C mitt på en solig dag.

Edit: Klockan är 00.00 och antalet kWh blev 13.325 kWh över dygnet, korrigerat för avstängd skimmer.

Nu kommer poolen tappa mycket i temp, tills dess att solen går upp imorgonbitti..  :o. Newtons avkylningslag, någon?  ::)
« Senast ändrad: augusti 10, 2023, 00:04:06:06 av kwhalp »

Utloggad kwhalp

SV: Solcellsstyrd Intex-solvärmare
« Svar #20 skrivet: augusti 10, 2023, 09:01:05:05 »
Så mina vänner, här kommer en del trevliga nattliga värmeförlustdata!

kl 00.00 33.7°C
kl 07.45 31.0°C

-2.7°C, 5000L, 7h45m => -2023W i snitt är förlusten för 5000L, 7.3m2, 3.05m diameter stålramspool, vattennivå 68 cm, med 1 cm "pusselmatta" som underlag, Umeå, vid snitt-nattemp: 13°C, vindstilla, ca 1 m/s, ett lager bubbelplast på vattenytan och kupoltak.

Lite tumregler för nattlig uppvärmning (utan solbidrag), med ovanstående omgivande parametrar:

-277W/m2 (säg 300W/m2 för att göra det enkelt? Eller 275W?)
-400W/m3 (ok!)
~2500L per kW (ok!)


kl 07.45 så orkar solcellerna mata länspumpen igen (ca 30% av maxeffekt), så att vatten cirkulerar, men tempen i skimmern sjunker initialt då Intex-mattorna agerar kylfläns till en början, innan solen värmer systemet mer än 30°C som är pooltempen efter nattavkylning.

Nu börjar optimeringsarbetet, får nog sätta en zenerdiod innan pumpen, eller el-tejpa solcellerna lite, så att uppstarten fördröjs något. Pumpen har överlevt en hel cykel nu, så den lär hålla ihop sålänge den har vatten att mata. Torrkörning = dödsdom.
« Senast ändrad: augusti 10, 2023, 09:34:23:23 av kwhalp »

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Solcellsstyrd Intex-solvärmare
« Svar #21 skrivet: augusti 10, 2023, 09:23:46:46 »
I Piteå regnar det.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad kwhalp

SV: Solcellsstyrd Intex-solvärmare
« Svar #22 skrivet: augusti 10, 2023, 12:22:02:02 »
Middags(mitt på dagen-kl.12.00-noon-zenit)-uppdatering:

31.8°C output and still rising, men poolvattnet är nog kanske drygt 31°C i snitt, badbart? Återstår att se efter att mina frusna barn bedömt vattnet... <help> #sondercurlade

Jag brukar bada isvak, kan simma riktigt länge i svenskt sommarsjövatten utan att klaga/plågas ihjäl, och har simmat Vansbro@14°C (med våtdräkt dock),
where did I go wrong...  <dontkn>

Fett isolerar, ja, men ändå..  ::)



Edit: 32.3°C output kl.13.00, det borde innebära uppemot 32° i poolen!  O0
Optimala förhållanden, är 22°C lufttemperatur nu, i princip vindstilla och <sol>
Kupoltaket ger nog huvudbidraget, då jag läst att många med större pooler och pooltak når kring 32°C utan någon tillsatsvärme...
« Senast ändrad: augusti 10, 2023, 13:09:39:39 av kwhalp »

Utloggad kwhalp

SV: Solcellsstyrd Intex-solvärmare
« Svar #23 skrivet: augusti 10, 2023, 13:41:04:04 »
Kl. 13.30, och 15.54kWp-solcellerna på taket peakar just nu, så då gör väl även min poolsolfångarkontraption det...
32.6°C output, så drygt 32°C i poolen just nu!  <love>

"Men bada då!"  >:(
"Men-ingen-annan-badar-juh!"  :-\
/Vi-hade-i-allafall-tur-med-vädret!  Klassiker!

Edit:
Kl 16.00 32.7°C output, pool håller gissningsvis 32.3-32.5°C, jag är nöjd med hoobajooben  <antman>
Kl.16.15 toppnotering 32.8°C!

Frågan nu, är hur mycket tappar poolen temperaturen på nätterna när den väl når jämvikt, och hur "kall" den blir i snitt över sommaren med enbart rimlig mängd poolmattor.

For shits and giggles:
Kanske kan trimma/timea in poolvärmepumpen på 31,5-32°C om nätterna, och låta solfångarna boosta de sista 0.5-1°C (?)  <hmm>
På så sätt slipper man oljudet från värmepumpen när man är ute i trädgården och dolar på..
« Senast ändrad: augusti 10, 2023, 17:29:19:19 av kwhalp »

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Solcellsstyrd Intex-solvärmare
« Svar #24 skrivet: augusti 11, 2023, 07:20:44:44 »
Jag bedömer att våra 14.4 m2 till den 32 m2 stor pool stod för någonstans mellan 20-30% av behovet. (på sin höjd, troligen mindre, kanske så lite som 15%)
Och då talar jag om bruttobehovet, värmepumpen har COP 4.0 på ett ungefär som om jag räknar om det i energibesparing så blir det nåt liknande med nedanstående.
Totalt bruttobehov ca 14 000 kWh/år.
Dividera detta med 4 så blir det 3500 kWh.
Solfångarna ger då säg 20% av detta, eller motsvarande en besparing på 700 kWh/år. Vi har aldrig hittills betalat mer än 1 kr/kWh på sommaren så det blir ju inga stora pengar direkt, och då hade vi ändå 14.4 m2 solfångare.
Om man startar poolen i mitten av maj och kör den Augusti månad ut så är det rätt få veckor som de alls bidrar till att värma poolen, och då oftast bara 5-8 timmar/dag även om vädret är fint.
Halva sommaren går väl bort i dåligt väder dessutom, så bara där har du ju 50% bortfall.
Det största problemet med att FÖRLITA sig på solfångare är att det alltid är kallt i poolen de där första fina dagarna efter en dålig väderperiod, när man som helst vill bada.
Nu har du ju värmepumpen som ser till att det är möjligt, men om man bara vill förlita sig på solen så blir det en ojämn kamp mot vädret - det är i alla fall min uppfattning.
Med de elpriser vi har nu kan det ha en viss positiv effekt med solfångarna, men om du t.ex. hade haft timpris på elen så hade du fått 20 kr/kWh om du istället förbrukat el i förrgår. (Elpriset var -2 Euro, vet inte hur länge, men ändå...)
För att vara helt förberedd kanske man borde kunna koppla in en elpatron också, så man fick riktigt fina intäkter när elpriset är negativt.  <dontkn>

För att veta hur varmt det är i poolen ska du mäta temperatur på utgående från poolen.
Vi ligger ofta 3-4 grader högre på temp efter poolvärmeväxlaren jämfört med den faktiska pooltemperaturen.
För dig diffar det förstås mindre med tanke på den låga uteffekten från solfångarna, men ändå...

Din investering har varit liten, och tror jag, är lite av ett hobbyprojekt, men att satsa tiotusentals kronor på en riktig solfångaranläggning som den vi hade får väldigt lång pay-off-tid om man jämför med att värma med värmepump.
En liten pool är billig både i investering och värmekostnader, så det talar väl ändå för att det du gjort är vettigt, så länge elpriset inte är negativt och man har timtaxa i alla fall.
« Senast ändrad: augusti 11, 2023, 07:28:55:55 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad kwhalp

SV: Solcellsstyrd Intex-solvärmare
« Svar #25 skrivet: augusti 20, 2023, 16:52:54:54 »
Absolut! Ett rent/billigt/enkelt hobbyprojekt med befintlig poolvärmepump som permanent spets, kanske man ska kalla det :)

Vill främst dela med mig av värden/tumregler m.m, så att andra kan göra rätt bedömningar, sunda investeringar och ej få falska förhoppningar.
Överallt står det ju i reklamen på poolsolfångare:

 "ÖKA POOLTEMPERATUREN MED 3-5°C MED DENNA SUPER-UFO-FORMADE SOLFÅNGARE Á 0.7m²!"

Vilket är sant i väldigt speciella förhållanden; Hell, mitt test med 50L vattenbalja (badbalja för liten hund?) och 2.88m² kanalplasttäckta solfångare genererade ju över 25 graders ökning (i 50L som sagt)..

Idag var det 20°C i luften, sol och ibland soldis, 5000L-poolen är 35°C med pooltak, bubbelplast, solfångare och poolvärmepump som stänger av vid 34° till 35°C.
När poolvärmepumpen väl stängt av, kunde jag se ett negativt delta om 0.5°C men med väldigt-väldigt lågt vattenflöde när det var soldis, dvs 34.5°C "output", men när solen steg så blev delta positivt á 0.5°C till 35.5°C output, men med högt flöde.
Regleringen fungerar alltså rätt så bra!

Poolen var ca 35°C, så det blir nästan 400W när jag flödesmäter.  :-\

Har fått tag i fler billiga solfångarmattor nu (2st 1.71×1.1m-Bestway), så hela 91% fångar/pool-ratio är nu snart uppnått, men har ej hunnit installera dessa.
Det blir dock bara ungefär 900W totalt när jag approximerar dP/dA... vilket blir ungefär 1°C ökning från 35°C på en solig dag, nu när jag har mer hum om hur de presterar per m2. (Dina siffror stämde rätt bra, men som du sa, man tappar VÄLDIGT mycket på "högtemperaturpooler" när mattorna ligger och surfar på maxtemp).

Man ska nog som du säger kika på poolarea vs solfångararea, där jag i testet på min ovanmarkare á 5000L ligger i skrivande stund på ca 39%, men snart 91%!  Du låg på 45%, men ej kanalplasttäckta om jag förstod dig rätt?

Kommer återigen prova stänga av poolvärmepumpen när det blir soliga dagar framöver, för att se om 91% solfångar/poolyta kan hålla typ badbarhetsgränsen 32°C ett par soliga dagar i rad?
Sommarn är ju dock snart över, om ingen Brittsommar inträder förstås... <sol>

Kan tyvärr dock inte se någon större skillnad i förbrukningsgrafen före/efter solfångarinstallationen... vilket bekräftar den låga effekten (400W?) vs 50 kWh poolvärmepumpsdygnsproduktion, kupoltakets inverkan (3500W?) varierande vindavkylning och fluktuerande lufttemperatur över dagarna.
400W toppeffekt på solfångarna, drunknar i bruset, så att säga.
Sen så minskar ju solinstrålningen lite för varje dag som vi går närmare vintersolståndet...och lufttemperaturen tenderar att korrelerar med detta.

Inatt var det 8°C och poolvärmepumpen Pico 5R 5kW klarade i allafall att hålla 32°C utan större problem :)
« Senast ändrad: augusti 23, 2023, 22:40:15:15 av kwhalp »

Utloggad kwhalp

SV: Solcellsstyrd Intex-solvärmare
« Svar #26 skrivet: augusti 23, 2023, 22:38:41:41 »
Nu har jag på förrådstaket lyft upp de två Bestway-mattorna för 200kr/st, och väntar tålmodigt på bättre väder! Mycket snö men lite ficklampa <sol>

En resumé för er som inte orkar läsa hela tråden:
Totalt 650kr betalt på 6.664 m² begagnade solfångarmattor, så ~100 kr/m².
De två solcellerna är de dyraste komponenterna á 999kr/st, samt en herrans massa långa poolslangar á 299 kr/st, (skulle köpt EN stor slangsats á 25m, istället för 3st 6.6 meter...).
Länspump 399kr.
Kablar/kontakter/säkringar : 200kr
Kanalplast:119kr/st, totalt 476kr
__________
Summa 4619kr... jäklar, det är ganska precis vad en Splash 35:a kostar under högsäsong inkl. frakt, dvs UTAN rea :o

Åh herregud, aja, det får gå på nöjeskontot. Vad blir då avskrivningstiden på denna självförsörjande och självreglerande manick?

Lite fakta först:
1.71 m x 1.1 m = 1.881 m² / Bestwaymatta, och har därmed korrigerat tidigare felaktiga pool:solfångar-kvot från 86% till 91%.

De har 2- till 4 slanganslutningar per matta, så man kan enkelt parallell- eller seriekoppla dom.

De är tjocka och verkar ha hög byggkvalité.

De blir (såklart) riktigt varma när de enbart innehållande luft ligger i solen, och detta utan kanalplast!

Total yta 2st Intex á 1.44 m²+ 2st Bestway á 1.881 m².    => 6.642 m² solfångaryta.
Total poolyta: 3.05m diameter pool => 7.3 m².
_______________
91% "täckning"

De genererar med sin avsaknad av albedo i augusti/Umeå och solens instrålning maximalt 350W/m2 i snitt en solig dag över soltimmarna 08.00-16.00, eller totalt 2333 W i snitt, så
cirka 18.5 kWh/dygn, förutsatt att vattnet är iskallt, men bara 933W maxeffekt, eller 7.5 kWh/dygn om vattnet är pissljummet (35°C), vilket motsvarar en ökning mellan 1.3°C till 3.2°C i 5000L vatten beroende på vattentemperatur om man frånser förluster på -2000W som dock kvittas dagtid av solinstrålningen på poolytan.

UmU:s "TFE-väder", ger bra pejl på W/m² och soltimmar, snittvärden m.m
http://130.239.117.8/tfe-vader/historik.html

Avskrivningstid:

Var år 2023, (25 i maj, 22 juni, 17 juli, 14 augusti*, 12 september* ), totalt 90 hyfsade sol-/soldisdagar per långsäsong (maj-september).
Antar i medeltal 10 kWh producerat per dag i min högtempererade 32-35°C-pool => 900 kWh/år.

Så drygt 3.5 år, om man räknar bort värmepumpens COP, och 15.54kW-solcellernas produktion, men jag kan inte räkna bort nån av dom...  :'(  Min tid till brytpunkten blir typ oändlig.  >rulla<

Slutsats innan jag ens testat allt:
Köp helst inte solfångare om du redan har poolvärmepump och ambitionen att ha riktigt varmt i vattnet, men köp för fan inte solfångare om du har både poolvärmepump och gratis sommar-el i form av solcellsproduktion!  >:(

Enda fördelen är väl om Ivan bombar all elinfrastruktur till stenåldern, då har jag en unikt halvljummen solfångarpool och solcellssjälvgående cirkulationspump (dock utan filter)...  <dontkn>

*extrapolerat
« Senast ändrad: augusti 25, 2023, 21:52:01:01 av kwhalp »

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Solcellsstyrd Intex-solvärmare
« Svar #27 skrivet: augusti 24, 2023, 07:47:52:52 »
"Vad var det jag sa".

 ;) ;) ;)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad kwhalp

SV: Solcellsstyrd Intex-solvärmare
« Svar #28 skrivet: augusti 25, 2023, 16:41:13:13 »
"Vad var det jag sa".

 ;) ;) ;)

Jojo, måste ju få prova själv :)

Har du nån statistik- eller bygg(b)logg på din gamla solfångaranläggning? Du har ju delgett vissa parametrar och värden, men finns allt annat tillgängligt för den stora massan, som går i solfångarfunderationer?  <help>

Hursomhelst; provkörde det utökade systemet nu på eftermiddagen, i moln/tyngre soldis orkar pumpen ej trycka igenom hela systemet längre, men gör det vid full sol- eller lättare soldis, vilket är en bra sak! Regleringen funkar såvida!
Länspumpen verkar hålla ihop, och dumpar ju (den lilla) förlustvärmen i poolen, även när den inte orkar trycka vatten genom systemet.

När jag tvångskörde länspumpen med ett 12V-batteri vid tyngre soldis för att se tempen på utgående vatten vid 36°C i poolen, så genererade det 33.5°C. Så systemet agerar kylfläns vid de högre pooltemperaturerna i tyngre soldis, tyvärr, men "solcellsstyrningen" förhindrar dock detta kylflänsfenomen :)

Flöde med batteridrift är cirka 300 L/h, vilket är rätt så lågt, men samtidigt får det duga. Har en hel del tunga vikter på de temporära kanalplastskivorna, så de utgör en del flödeshinder.

Solcellerna ger mer kräm än 12V-batteri vid full sol och clouding effect, får återkomma med flödesmätning och effektberäkning när det blir sol på riktigt.  <sol> (onsdag till veckan?).

Effekt to beat: 2333W vid 35°C i poolen!  <antman>

Edit:
Rickard, förresten, nästa år kommer du väl se på ett ungefär hur mycket du tappat med avsaknad av solfångare?
« Senast ändrad: augusti 26, 2023, 08:32:22:22 av kwhalp »

Utloggad kwhalp

SV: Solcellsstyrd Intex-solvärmare
« Svar #29 skrivet: augusti 26, 2023, 18:01:03:03 »
Hepp...solen tittar fram först vid 17.00, 27.5°C spottar den ur sig då, om jag kör med batteridrift, från 35.5°C poolvatten. Bra, om man bor i Death Valley...
Visst, det är nu i slutet på augusti, det var sol i 10 minuter, och blåste en hel del.

Maaa, I want a heatsink!
Honey, we have heatsink at home
..

Hade varit mycket enklare om poolens måltemperatur var kring 27°C... ::)

Ingen sol i sikte i prognosen inom 10 dygn, fan... äre kört för i år?  :'(
« Senast ändrad: augusti 26, 2023, 20:09:56:56 av kwhalp »

Utloggad kwhalp

SV: Solcellsstyrd Intex-solvärmare
« Svar #30 skrivet: augusti 27, 2023, 11:36:06:06 »
Som en skänk från ovan så kom nog sista chansen i augusti till att pressa/testa systemet!
Har varit sol hela morgonen, och då försover jag mig  :-\

Well, fick i allafall en mätpunkt innan molnen hopade sig:

Kl. 10.30. 20°C lufttemperatur, full sol, 36.5°C i poolen, 35.9°C "output".

0.125 l/s vattenflöde; alltså -300W...kylfläns  >rulla<


Undra hur bra linern för 799kr mår av dessa temperaturer... <hmm>

Och undra vadtusan poolvärmepumpen håller på med? 34°C står det i poolvärmepumpsdisplayen (inkommande vatten) och mäter jag med lab-probtermometern, så skottar den upp poolvattnet från 36.5°C -> 38.0°C med 3028 L/h filterpump! (verkligt flöde drygt 1200 L/h ≈>  2100W)

Har kollat att inlopp/utlopp för respektive system blandas/separeras ordentligt, och har dubbelkollat att poolen har homogen temperatur.

Har även isolerade slangar, så tempen ska ej hinna falla 1.5-2.5°C på vägen till poolvärmepumpen... skumt!

Kanske får prova att resetta poolvärmepumpen?  <hmm>


Nedan ser ni en bild på den tillfälliga testuppställningen, samt temploggen från RAPT pill (wifi-pooltermometer), som förvisso stämmer mer överrens med poolvärmepumpens termometer än lab-probtermometern.
Men lab-probtermometern stämmer väl med alla analoga termometrar jag har, men samtidigt mäter dom ju endast ytvattnet, och kostar 49kr/st..

Kanske läge att kalibrera om lab-probtermometern.. får en till lab-probtermometer levererad i veckan, kan korskalibrera då.

#PAGING Rickard, skulle man slunga alla termometrarna i luften?  <help>

Edit: Nu 12.00 nådde poolvärmepumpen måltempen 35°C och stängde av sig, och RAPT pill indikerade 34.6°C, samstämmigt!
Ska nog lusläsa manualen till LT101-termometern...den är nog lite off... RAPT pill är ju en rätt så fin bryggeritermometer i grunden, så den må vara värmetrög, men ger nog bra värden!
« Senast ändrad: augusti 27, 2023, 12:30:54:54 av kwhalp »

Utloggad TommyC

SV: Solcellsstyrd Intex-solvärmare
« Svar #31 skrivet: augusti 27, 2023, 13:47:08:08 »
Vill man mäta temperatur  med bra noggrannhet så är 1-wire DS18B20 ett bra val. Max fel +/-0.5 grad C från -10 till +85 grader C.
https://www.analog.com/media/en/technical-documentation/data-sheets/DS18B20.pdf
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad kwhalp

SV: Solcellsstyrd Intex-solvärmare
« Svar #32 skrivet: augusti 27, 2023, 14:17:56:56 »
Vill man mäta temperatur  med bra noggrannhet så är 1-wire DS18B20 ett bra val. Max fel +/-0.5 grad C från -10 till +85 grader C.
https://www.analog.com/media/en/technical-documentation/data-sheets/DS18B20.pdf

Tack för tipset!

Den labtermometer jag har nu har också en noggrannhet mellan 0 till 50 °C: ±0,5 °C. Men huvudenheten är nog lite vattenskadad då jag glömde den ute i regnet (IP67 men ändå ser jag fukt innanför displayskyddet). Får en till i veckan, då kan jag enkelt bekräfta ev. fel/spridning.

https://www.kjell.com/se/produkter/hem-fritid/termometrar-hygrometrar/proffstermometrar/tfa-lt-101-labbtermometer-p48668


Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Solcellsstyrd Intex-solvärmare
« Svar #33 skrivet: augusti 29, 2023, 07:23:28:28 »
De tempgivare jag primärt säljer till våra loggrar är Dallas ds18b20, https://www.energibutiken.se/sv/13-dallas-1-wire-givare
När jag testar dem är den normala felvisningen inom 0.16 grader.
Ja - att slunga tempgivare medan man kontrollmäter är det bästa sätt jag hittat, det ger inte en absolut korrekt temperatur, men gör att man på ett bra sätt kan jämföra de tempgivare som slungas på bästa möjliga sätt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad kwhalp

SV: Solcellsstyrd Intex-solvärmare
« Svar #34 skrivet: augusti 31, 2023, 20:01:49:49 »
Jaha, då var det bekräftat.
Bra kvalla på "labtermometrarna"... INTE.

Den nyaste termometern till vänster i bild (33.6°C) stämmer med alla de analoga termometrarna och poolvärmepumpens termometer.
Men hela tre graders spridning "labtermometrarna" emellan, kom igen... >:(

Bytte batteri, men det gjorde ingen skillnad. Lutar åt att den är fuktskadad och gammal (har ju nästan 10 år på nacken).

Jahapp, måste jag köpa en ny "labtermometer" och jämföra med, eller ska jag köpa en dyr/bra temp.prob till min Uni-T-multimeter med sondstöd? Kanske springer in på Kjell och köper en likadan dyr "labtermometer" för utvärdering, och lämnar tillbaka om den visar sig diffa mycket mot den nya termometern...

Utloggad TommyC

SV: Solcellsstyrd Intex-solvärmare
« Svar #35 skrivet: september 02, 2023, 12:38:58:58 »
Info om noggrannhet från kjell.com nedan. Jag har dåliga erfarenheter av liknande billiga "termometrar" men goda erfarenheter av Dallas DS18B20.

TFA LT-101 Labbtermometer
Labbtermometer för punktmätning
Artikelnr: 48668
Noggrannhet -40 till -20 °C: ±2 °C.

Noggrannhet -20 till 0 °C: ±1 °C.

Noggrannhet 0 till 50 °C: ±0,5 °C.

Noggrannhet 50 till 70 °C: ±1 °C.

Noggrannhet 70 till 200 °C: ±2 °C.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag