Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Soluppvärmning m pem  (läst 1243 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tjopp112

Soluppvärmning m pem
« skrivet: juni 26, 2019, 17:10:16:16 »
Hej. Har läst så mkt det går på detta forum och andra. Men... det är inte riktigt det jag söker, så...
Jag undrar om jag med min pump 1hk kan skicka upp vatten ca 3 m upp på taket i pem slang. Eller om jag måste ha en sep pump? Och hur tjock bör slangen vara? Har tänk mig kanske 32 mm. Och jag kommer ha runt två till tre hundra meter. (Det står 300+ på bilden men det stämmer inte) Sedan lite om styrningen tänkte ha en automatisk styrning från rubinpool. Men var blir smartast att sätta den? Tänkte koppla på allt på befintligt slangsystem. Se bild dålig men den kanske ger lite mer klarhet
Tack på förhand alla :)
8x4 Thermoflexpool med vit liner🌞

Poolgiganten

David Jacobsson

  • Gäst
David Jacobsson
SV: Soluppvärmning m pem
« Svar #1 skrivet: juni 26, 2019, 19:03:59:59 »
Hej. Så snart du börjar med styrningar och annat så är du snart uppe i samma pengar som en värmepump.
Har själv kört solpanel i 5 år. Egenbyggd med pem. Sök på min profil så hittar du min tråd om det.

Utloggad tjopp112

SV: Soluppvärmning m pem
« Svar #2 skrivet: juni 26, 2019, 20:08:46:46 »
Tack det ska jag göra
8x4 Thermoflexpool med vit liner🌞

David Jacobsson

  • Gäst
David Jacobsson
SV: Soluppvärmning m pem
« Svar #3 skrivet: juni 26, 2019, 20:11:49:49 »
Jag vet även vad jag skulle gjort annerlunda om jag byggt en till :-)

Utloggad aromata

SV: Soluppvärmning m pem
« Svar #4 skrivet: juni 26, 2019, 20:12:10:10 »
Min pool är också 4x8 m och jag har kört PEM-varianten fast i markplan utan nivåskillnad. Använde 32 mm med godstjocklek 2,0 mm och kanske 200 meter. Jag parallellkörde två 32 mm för att öka genomströmningshastigheten. Mitt system i övrigt är 50 mm runtom. Pumpen är 0,55 kW. Jag kunde bara köra delar av flödet genom solfångare, annars blev motståndet för stort tyckte jag.

Ingen automatik utan hade klocka på pumpen och lät den gå bara dagtid. Det fungerade rätt bra men ytan var egentligen lite för liten. Täcker man med glas eller klarplast (akryl) kompenserar det en del. Med tiden växte trädgården och solfångaren hamnade i skuggan. Har inte blivit färdig till att flytta den. Kanske nu i sommar.

Vet inte hur lyfthöjden på 3 m skulle påverka. Lika mycket vatten som pumpas upp kommer ju att rinna ner med "självtryck" igen och det måste hjälpa en del,  även om det flödet sannolikt är långsammare. Var nettot hamnar vågar jag inte gissa.

Men principen med PEM fungerar lika bra som vilken annan solfångare som helst. Jag valde godstjockleken 2,0 mm för att underlätta värmeupptagningen och för att få en smidigare slang. Jag lade den som en spiral, typ lakritsspiral. Inga tvära vinklar som bromsar flödet och en hanterbar kvadratisk låda.

Utloggad tjopp112

SV: Soluppvärmning m pem
« Svar #5 skrivet: juni 26, 2019, 20:19:24:24 »
Hmm... Vad menar du med att du parallell körde? Där tappade du mig. :-\ vad skulle du gjort annorlunda idag då. Jag har en VP men alldeles för liten tror jag den får jobba som få... hela dagarna. Sedan vore det ett kul projekt till sem..
8x4 Thermoflexpool med vit liner🌞

Utloggad aromata

SV: Soluppvärmning m pem
« Svar #6 skrivet: juni 26, 2019, 20:43:01:01 »
Via ventiler styrde jag ut delar av flödet till solfångaren. Men att pressa flödet från en 50 mm PEM in i en 32 mm PEM var inte rimligt så jag fördelade flödet på två 32 mm PEM som låg bredvid varandra. I returen gick de ihop igen och in i den "vanliga" 50 mm slingan.

Man kan ju räkna arean på de olika slangarna och få fram hur många 32 mm du behöver för att motsvara en 50 mm om du vill köra allt vatten genom solfångaren. Sen får man ju lägga till lite för det ökade motståndet som en smalare slang ger.

Att lägga slangen i en spiral var bra och att använda 32/2,0 mm var också bra. Om jag bygger nytt skulle jag göra så igen men täcka med akryl denna gången. Jag tror att det blir effektivare för du slipper vinden och det blir som en isolering på natten och under dagar med växlande molnighet. Och så skulle jag använda mer slang, kanske så att den solexponerade slangytan blir 50% av poolens yta.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag