CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Solvärmematta.  (läst 4846 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad anders76

Solvärmematta.
« skrivet: maj 10, 2016, 17:17:44:44 »
Så..

Förra ägaren av huset å poolen lämnade 3 st solvärmemattor från JF fritid.
http://poolshop.jf-fritid.se/solvarme/solvarmematta-4-5x1-2-m.html
3st och en bypassventil.

Tänkte koppla in denna till min Brilix100 VP.
Ska solmattorna sitta innan insuget till VPn?

Jag kommer manövrera bypassen till solmattorna manuellt till å börja med.
Dom kommer ligga i söderläge på gräsmattan tills jag byggt en bra ställning.

Vad gäller här? Om det är soligt, ska jag låta vattnet rinna igenom mattorna hela dagen ( medans man håller koll på vattentempen så klart ), för att sedan stänga tillförseln på kvällen, alternativt ha ventilen stängd hela dagar om det är kallt väder?
Hur brukar ni göra som inte har automation på detta?

mvh
Anders


Poolgiganten

Utloggad aromata

SV: Solvärmematta.
« Svar #1 skrivet: maj 10, 2016, 22:57:09:09 »
Jag hade tidigare ett hemmabygge med PEM-slang. Hade klockströmbrytare på pumpen så att den bara gick dagtid. Ingen annan styrning. Inte perfekt men tillräckligt bra på sommaren. Tidig och sen säsong kräver nog lite bättre styrning gissar jag.

Ska nu göra solvärme med kollektorslang inom kort. Kommer att köra samma "styrning" som innan, med klocka.

Utloggad anders76

SV: Solvärmematta.
« Svar #2 skrivet: maj 11, 2016, 10:14:43:43 »
Har du lust att ge lite mera detaljer :) ?
Hade du ett eget system, separerat från rening/sandfilter osv för din mattor med pumpen?
Om ja, hur kopplade du in slangar å så till poolen för detta?

Min plan var oxså att ha ett eget system för mattorna. Men då min plan var att ha mattorna på taket till en lekstuga ( ovanför vattenlinjen ), så kan jag får problem att hålla kvar vattnet uppe i mattorna då pumpen inte går.

Hur gjorde du ?

mvh
Anders

Utloggad aromata

SV: Solvärmematta.
« Svar #3 skrivet: maj 11, 2016, 12:16:59:59 »
Jag hade PEM 32 mm PN 6.3 (2 mm godstjocklek). Den låg plant på marken, ungefär samma nivå som vattenytan i poolen och pumpen, i en spiral med innerdiametern ca 0,5 m. Jag hade gjort två separata slingor flytt är inte motståndet skulle bli för stort men det räckte inte utan jag körde en del utanför solfångaren. Anslöt på befintlig slinga med befintlig pump efter filtret.

Då var trädgården ny och solfångaren i solen hela dagen. Sen växte trädgården och den hamnade i skuggan. Projektet gick i stå.

Vi la in jordvärme nyligen och fick då idén att använda kollektorslang som solfångare. Ganska billig slang och större diameter. Kollade på den i dag. Den är ett åbäke att handskas med. Styv. Blir kanske för tungt. Kanske bättre med klenare dimension, kortare slang och täcka istället.

Min gamla PEM-fångare var egentligen för liten men gav ändå ett bra tillskott. Det går snabbt upp till 25° men sen går det betydligt långsammare.

Utloggad anders76

SV: Solvärmematta.
« Svar #4 skrivet: maj 11, 2016, 12:52:50:50 »
tack för svaren :)

Ja, med dessa kallar kvällar har jag även med VP, svårt att komma över 25.
VPn får jobba hårt 24/7. Men å andra sidan köpte jag den för att kunna förlänga säsongen. Får väl hjärtattack om 2 månader när elräkningen kommer ;)

Utloggad Stroker

SV: Solvärmematta.
« Svar #5 skrivet: maj 18, 2016, 22:54:18:18 »
Problemet med solvärmen är att den suger värme lika bra som den ger så den bör nog styras automatiskt. Ser på min egen dvs 5 mattor från folkpool (som är kopplad innan VP) att den inte tvunget är öppen bara för att solen lyser nu när det är kallt och desto varmare vattnet är desto mindre är den öppen just vid kyligt väder.
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Utloggad aromata

SV: Solvärmematta.
« Svar #6 skrivet: maj 19, 2016, 08:19:08:08 »
En enkel styrning är ju att sätta en timer på pumpen så att den bara går dagtid, om nu solfångaren drivs av den vanliga poolpumpen. Visserligen drar man då vatten genom solfångaren även mulna dagar men den avkylande effekten är inte så stor under sommaren.

Kör man med denna styrning tidigt eller sent på säsongen bör man täcka fångaren med glas eller plast.

Detta är min egen erfarenhet.

Utloggad anders76

SV: Solvärmematta.
« Svar #7 skrivet: maj 19, 2016, 17:17:29:29 »
Hur ska man hantera vattnet i mattorna?

Ska man "fylla" mattorna med vatten, som sen får stå och värmas upp av solen, och som man sen tömmer i poolen. Eller ska man under soliga dagar har ett konstant flöde genom mattorna som blandas med resten av vattnen ?


Utloggad aromata

SV: Solvärmematta.
« Svar #8 skrivet: maj 19, 2016, 19:12:44:44 »
Konstant flöde. Solfångaren ska kännas kall (sval) hela tiden. Då får du maximalt med värme och förlusterna blir minimala. Om solfångaren känns varm betyder det att du värmer den och inte vattnet. Dessutom får du onödiga värmeförluster.

Utloggad anders76

SV: Solvärmematta.
« Svar #9 skrivet: maj 19, 2016, 19:55:13:13 »
Ok tackar.

Om jag i början vill justera detta manuellt så tänker jag så här, vad tror n?
Sätta en bypass till mattorna, och när solen ligger på så justerar jag flödet så att mattorna känns svala ( som aromata säger ).
När solen börjar gå ned, så stänger jag av flödet.

kan det vara en "fattigmans" variation tror ni?

Jag har 3 st stora mattor, ska jag koppla ihop dessa i serie eller parallellt?
Och skall utloppen från mattorna sitta innan eller efter min VP?

mvh

Anders

Utloggad aromata

SV: Solvärmematta.
« Svar #10 skrivet: maj 19, 2016, 22:52:47:47 »
Ok tackar.

Om jag i början vill justera detta manuellt så tänker jag så här, vad tror n?
Sätta en bypass till mattorna, och när solen ligger på så justerar jag flödet så att mattorna känns svala ( som aromata säger ).
När solen börjar gå ned, så stänger jag av flödet.

kan det vara en "fattigmans" variation tror ni?

Jag har 3 st stora mattor, ska jag koppla ihop dessa i serie eller parallellt?
Och skall utloppen från mattorna sitta innan eller efter min VP?

mvh

Anders

Jag gjorde precis så och kommer att göra så när jag kopplat ihop mina nya slangar om en vecka eller så. Det är en bra början tycker jag. Vill du ha mer automatik kan bygga på efter hand.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag