Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Chokklorera med Folkpools Spaklor?  (läst 12137 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MackeNo1

Chokklorera med Folkpools Spaklor?
« skrivet: januari 17, 2014, 18:34:49:49 »
Jag har ett spabad på 700liter som behöver chockkloreras, kan jag göra det med folkpools Spaklor i granulatform? Dvs detta: http://www.badbutiken.se/main.aspx?page=article&artno=700140&gid=99271

Hur ska jag isf dosera och gå tillväga rent praktiskt?

Om det inte går så har jag även chockklor till stora utomhuspoolen (4x8m) men det känns för kraftigt för att använda i ett litet spabad?

Poolgiganten

Utloggad Torsken ><((*>

SV: Chokklorera med Folkpools Spaklor?
« Svar #1 skrivet: januari 17, 2014, 20:18:53:53 »
Du ska inte använda klor som är till pool, funkar bra med den du länkade till, vet inte vad för typ av spa du har men till 700L  ca 2 msk, vad använder du vanligtvis efter bad?

Utloggad MackeNo1

SV: Chokklorera med Folkpools Spaklor?
« Svar #2 skrivet: januari 17, 2014, 23:22:16:16 »
Kan två matskedar verkligen räknas som chockklorering? Trodde det behövdes en starkare dos klor för det? Den normala doseringen är ju en matsked/vecka plus en tesked/person efter varje bad.

Utloggad jokers

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 66
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Spa Tjohej!
    • Visa profil
SV: Chokklorera med Folkpools Spaklor?
« Svar #3 skrivet: januari 18, 2014, 01:03:49:49 »
Klorgranulat är klorgranulat dvs. samma för pool som till spa.
http://www.poolklubben.se/chockklor-1-kg/7-0

Det är mängden granulat (klor) som skiljer, till en pool använder man givetvis mer mängd och i ett spa mindre, det är ju förhållandet mängd/klor per antal liter som står på förpackningen som ska följas.

Klorgranulat eller snabbklor som det även kallas används för chockklorering och det spelar ingen roll vad det står på förpackningen bara du följer avvisningen på mängd  klor per liter vatten...

Vissa fabrikat kallar det spa klor och andra pool klor men det är samma sak.. klorgranulat :o

Vad man däremot ska akta sig för i ett spa är multiklortabletter med flockningsmedel de ska inte användas tillsammans med filter av spa typ (pappersfilter eller dylikt) utan tillsammans med ett sandfilter som man backspolar med jämna mellanrum..

Sen finns det som vanligt tusen andra åsikter om detta  >rulla<

Utloggad MackeNo1

SV: Chokklorera med Folkpools Spaklor?
« Svar #4 skrivet: januari 18, 2014, 09:10:04:04 »
Ok, hittar dessvärre ingen information på folkpools granulat om hur mycket man ska dosera vid chockklorering. Men jag testar med 2msk...

Granulatet jag har för chockklorering i stora poolen är gäll antagligen för starkt för att använda i mitt spa som är mindre än en kubik.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Chokklorera med Folkpools Spaklor?
« Svar #5 skrivet: januari 18, 2014, 11:09:40:40 »
Tyvärr finns det ju olika granulat. Hur stor skillnad det är mellan dem är jag dock inte helt säker på, men ofta är det som kallas snabbklor av typen diklorisocyanurat (eller något åt det hållet, är inte helt säker på namnet) och det  chockklor är kalciumhypoklorit. Jag tycker att jag får bättre chockklor med kalciumhypoklorit.

Edit: Jag glömde skriva att jag har pool, ville bara poängtera att det är skillnad på olika granulat.
« Senast ändrad: januari 18, 2014, 12:10:02:02 av Erik N »
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Mange Makarov

  • Gäst
Mange Makarov
SV: Chokklorera med Folkpools Spaklor?
« Svar #6 skrivet: januari 18, 2014, 12:06:57:57 »
När det gäller användandet av klor till spabad är det viktigt att man använder produkter avsedda för just spabad. Det är inte så enkelt som att säga att man kan använda vilket klorgranulat som helst.
Vattnet kommer att bli rent oavsett vilket man använder men spabadet riskerar att frätas upp inifrån ifall man har fel klor.
Man ska till spabad använda diklorisocyanursyra och absolut inte triklorisocynursyra, som är vanligt poolklor. Triklor är mycket mer aggressivt mot plastdetaljer än diklor och jag har sett delar till spabad där man använt triklor. Ingen vacker syn. Hårdplasten i jetsen har blivit porös och nästan som krita. Om man drog lite försiktigt med nageln lossnade plasten som ett pulver.
Jag skulle inte heller råda någon att använda kalciumhypoklorit som också är alldeles för aggressivt.
Vad gäller doseringen kan det vara ett problem med att den nästan alltid står i gram på förpackningen.
Ifall jag utgår från det märket som jag använder i mitt spabad (Bayrols Spatime) är 15 gr cirka 10 ml.
Doseringen enligt förpackningen skall vara 5 till 10 gr per kubikmeter och i butiken där jag köpte det rekommenderade de mej att ta 10 gr. I mitt bad som rymmer cirka 1500 l blir det 15 gr=10 ml.
Två matskedar är 30 ml och alltså tre gånger så mycket som rekommenderas. Kolla noga vad som gäller för just det kloret du har. Överdosering gör ingen nytta för vattenkvaliteten, skadar badet och är en onödig kostnad.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan