CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Klordosator. Anbefalinger?  (läst 11004 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad larsemann

Klordosator. Anbefalinger?
« skrivet: mars 15, 2013, 14:33:51:51 »
Kan dere anbefale noen klordosatorer? Er dere fornøyde?
Byggeår: 2001
Størrelse: 4 x 10 x 1,5 meter
Oppvarming: 9kW varmekolbe
Poolrobot: Zodiac Vortex 4

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Klordosator. Anbefalinger?
« Svar #1 skrivet: mars 15, 2013, 16:30:34:34 »
Menar du automatiska dosersystem med mätning (vi har ett sådant till vår pool) eller mekaniska doserapparater som ställs in på ett visst fast doseringsvärde ?

Utloggad larsemann

SV: Klordosator. Anbefalinger?
« Svar #2 skrivet: mars 15, 2013, 16:43:12:12 »
Jeg tenkte på dette: Hayward Chlorinator CL200.
Byggeår: 2001
Størrelse: 4 x 10 x 1,5 meter
Oppvarming: 9kW varmekolbe
Poolrobot: Zodiac Vortex 4

Utloggad Erica

SV: Klordosator. Anbefalinger?
« Svar #3 skrivet: mars 15, 2013, 17:37:48:48 »
Just den modellen har jag aldrig haft, men när vi bodde i USA hade vi en klorinator som möjligen kan ha varit någon lite äldre variant av detta. Den fungerade som den skulle, men som alla sådana doserare så får man ju ändå mäta och justera dosen. Mycket beror ju på hur pass ojämn användning poolen har. Om det vissa veckor badas massvis och andra inte alls så kommer man ju att få fel klorvärden hur man än ställer den om man inte justerar efter badandet. På samma sätt påverkar ju temperaturen klorförbrukningen. Så ja visst, en viss arbetsminskning ger det jämfört med att justera manuellt, plus att man inte råkar glömma bort att sätta till klor, men det kan ju inte heller jämföras med system som mäter kemvärdena och justerar därefter. Men givetcis är dessa senare betydligt dyrare i inköp.

Utloggad larsemann

SV: Klordosator. Anbefalinger?
« Svar #4 skrivet: mars 15, 2013, 17:56:19:19 »
Det blir for kostbart med helautomatisk dosering. Poolen blir ikke brukt så mye eller av så mange at klorverdien vil synke signifikant av den grunn. Derfor tror jeg en klordosator som jeg nevnte i forrige innlegg vil kunne minske arbeidet litt med påfylling av klortabletter.

Er det ingen her som har en slik "enkel" klordosator eller har erfaringer med det?
Byggeår: 2001
Størrelse: 4 x 10 x 1,5 meter
Oppvarming: 9kW varmekolbe
Poolrobot: Zodiac Vortex 4

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Klordosator. Anbefalinger?
« Svar #5 skrivet: mars 15, 2013, 20:19:23:23 »
Jag har själv tänkt skaffa en liknande, fast jag vill ha för inline med 2" anslutning. Den heter CL2002S, http://www.hayward-pool.com/prd/Chlorinators-In-Line_10201_10551_1010310_-1___.htm

Tyvärr har jag inte hittat någon som säljer den, jag har skickat mail till Hayward om vilken återförsäljare jag ska prata med men inte fått något svar.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Janne

SV: Klordosator. Anbefalinger?
« Svar #6 skrivet: mars 15, 2013, 22:11:58:58 »
Erik,

Köp den via ebay i UK, så borde inte frakt och tull bli någon stor kostnad.

Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad larsemann

SV: Klordosator. Anbefalinger?
« Svar #7 skrivet: mars 16, 2013, 09:29:12:12 »
CL2002s virker bra siden den passer 50mm rør. Ser mange er fornøyd med Hayward, men mange har også problemer med lokket / O-ringen.

Ser også at noen anbefaler Pentair Chlorine feeder.

Hva tror dere er best av "in-line" eller "off-line" feeders? Vil "in-line" feeder bremse water-flowen?
Byggeår: 2001
Størrelse: 4 x 10 x 1,5 meter
Oppvarming: 9kW varmekolbe
Poolrobot: Zodiac Vortex 4

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Klordosator. Anbefalinger?
« Svar #8 skrivet: mars 16, 2013, 10:25:52:52 »
Jag hittar den bara i USA av någon konstig anledning. Varför säljs den inte här? Kanske är en dålig konstruktion att ha den inline, fast det är lättare montage.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Janne

SV: Klordosator. Anbefalinger?
« Svar #9 skrivet: mars 16, 2013, 14:49:50:50 »
CL2002s virker bra siden den passer 50mm rør. Ser mange er fornøyd med Hayward, men mange har også problemer med lokket / O-ringen.

Ser også at noen anbefaler Pentair Chlorine feeder.

Hva tror dere er best av "in-line" eller "off-line" feeders? Vil "in-line" feeder bremse water-flowen?

Nackdelen med inline är att pumpen har så stort tryck så att automaten slits isönder.
Jag har min outline och med två kulventiler före och efter, så jag kan spara automaten ifrån övertryck.

Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag