CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Problem med Easy Set leksakspool  (läst 8245 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad uberfarzan

Problem med Easy Set leksakspool
« skrivet: augusti 15, 2006, 16:42:42:42 »
Hejsan, jag köpte en 10.000 liters "Easy Set" leksakspool på B.R. Leksaker för 500 kr för nåra veckor sedan. Hela "systemet" inkl pump, stege, håv, dammsugare, skimmer, kemikalier osv gick väl på 2000 kr ungefär - så det är ju en dyr leksak men inte en "riktig" pool. Vattenreningen består av en pump som jag byter filter på en gång i veckan, algmedel en gång i veckan, och något som heter "Oxygen Tablets" som ska doseras 1 om dagen, 15 för chockbehandling.

Jag har ett testkit med phenolröd tabletter som upplöses i vatten och har inga problem med ph - ligger mellan 7.2 och 7.4 som det ska. Justeras med ph-plus/ph-minus tabletter.  Jag har däremot enorma problem med "Oxygen" nivån - får i princip värdet 0 hela tiden (ska ligga mellan 4 och 8 ). "Oxygen" i det här sammanhanget är nog ett varumärke - inte syre (tror jag). Vid överdosering eller chockbehandling kan jag få upp värdet någon timma eller två men det sjunker jättesnabbt till 0 igen.

Vattnet är förövrigt rent och fint och jag rensar bort allt skräp fortlöpande med håv & dammsugare.

Jag oroar mig lite för att min grabb behandlas för leukemi och tål inte mycket bakterier, så även om vattnet ser jättefint ut kan jag inte låta honom bada om inte vattenkemin kan mätas ordentligt. Finns det någon som vet något om hur man får de här "Oxygen" tabletterna att fungera stabilt (det kanske bara behövs mycket högre dosering?) eller föreslå alternativa kemikalier? Vi bor i Mölndal/Göteborg - finns det någon bra poolaffär i närheten där man kan handla kemikalier i så fall?

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Problem med Easy Set leksakspool
« Svar #1 skrivet: augusti 15, 2006, 20:02:11:11 »
Hej och välkommen

Folkpool finns där 031-87 50 00 Västra Frölunda
Poolkungen 031-91 98 00 Landvetter
Det var vad jag kunde hitta lite snabbt.
Kan inget om Göteborg  >ohno> så hoppas någon ligger nära dig.

Hoppas det löser sig.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Fia

Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Problem med Easy Set leksakspool
« Svar #3 skrivet: augusti 15, 2006, 21:55:04:04 »
Hmm skulle nog gå över till Klor eller om sonen är känslig BROM, det är många som har skrivit här på forumet med mindre pooler som din och dom flesta verkar ha problem med just syre tabletterna!

Jag har dock ingen aning ifall det finns några restriktioner på din pool! Alltså att den inte skulle tåla klor eller så!

Mvh Niklas
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad Fia

SV: Problem med Easy Set leksakspool
« Svar #4 skrivet: augusti 15, 2006, 22:46:41:41 »
Den tål klor, syrran använder det i sin. Hon använder små sk. dagsklor tabletter och med jämna mellanrum lite chockklor i pulverform. Hon säger att kloren har en tendens att försvinna fort så därför använder hon pulver också.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad uberfarzan

SV: Problem med Easy Set leksakspool
« Svar #5 skrivet: augusti 15, 2006, 23:43:24:24 »
Tacka för svaren! Jag ska nog testa Nitors klorkemikalier snarast. Verkar finnas överallt också. Planen här är förståss att bevisa att vi kan hantera en pool och så småningom bygga en "riktig".

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Problem med Easy Set leksakspool
« Svar #6 skrivet: augusti 16, 2006, 08:53:47:47 »
Lycka till det kommer nog gå bra! :-)
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad uberfarzan

SV: Problem med Easy Set leksakspool
« Svar #7 skrivet: augusti 17, 2006, 13:30:52:52 »
En fråga till: jag har sett i andra inlägg att man inte alltid kan byta kemikalier utan vidare. Vad tror ni om att byta från Oxygen tabletter till Nitor klor? Jag tycker inte det borde vara ett problem men vill kolla för säkerhets skull..

Utloggad Fia

SV: Problem med Easy Set leksakspool
« Svar #8 skrivet: augusti 17, 2006, 19:51:48:48 »
Jag tror inte det ska vara något problem att byta mellan de två. För att vara säker så låt syrenivån sjunka innan du chockklorerar, vilket jag tycker du ska börja med. Sen har jag förstått att man ska hälla algmedel utefter kanten
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad uberfarzan

SV: Problem med Easy Set leksakspool
« Svar #9 skrivet: augusti 24, 2006, 08:16:56:56 »
Tänkte bara återrapportera att Nitor snabbklor tabletter funkar skitbra. Köpte dom på Coop Forum. Inga problem alls och vattnet är kristallklart och fint. Tack än en gång för hjälpen.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag