VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Markpool 3,70 * 1.22  (läst 3845 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad thomaskarlsson

Markpool 3,70 * 1.22
« skrivet: juni 06, 2012, 15:52:05:05 »
Hej villket trevligt forum! Vi har blivit med pool så nu är man världens bästa pappa! O0
Poolen byggde jag ihop på några dagar en ovanmark i trä med liner, och allt gick bara finfint men, jag har läst på detta forum och googlat och läst allt jag kommit över och undrar om jag är uppriktigt sagt dum i knoppen eller ej....
för jag får inte ihop detta med kemikalier som ska vara i vattnet.
Mätte ph:t efter fyllningen med komunalt vatten det låg på 7.8 köpte något slags startkitt på Hornbach i göteborg
med en ph sänkare i och doserade efter tabellen.
Sedan la jag i en multipuck 200gram i silen och VÄLDANS vad det luktar klor från poolen.
Ska det vara så eller är det bara just nu innan det "satt"sig?
Finns det några smidiga test stickor eller liknande att köpa som man kan mäta ph klor och allt vad man ska mäta?
Fick med några tabletter som ska lösasupp i en burk så man kan se ph mm men det verkar så bökigt!
Hoppas någon orkar läsa igom all text :-\ för jag och frugan behöver verkligen tipps mvh Thomas och Jenny

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Markpool 3,70 * 1.22
« Svar #1 skrivet: juni 06, 2012, 16:37:15:15 »
Hej, läs på t ex här: http://www.folkpool.se/files/pdf/folkpool_poolvardsguide.pdf
Det finns massor av liknande guider på nätet. Mätstickor säljs av folkpool och alla andra som säljer pooltillbehör. När det luktar klor från poolen så beror det på för mycket bundet klor och för lite fritt klor. Lösningen är då att tillsätta klor för att få upp halten fritt klor. Troligen är det inte det problemet ni har då poolen nyss är startad. Du har förmodligen klorlukten sitter på händerna efter att du har tagit i klorpucken? Teststickorna ger svar. Ni har väl chockklorerat för att få upp klorhalten vid starten? mvh Tommy
« Senast ändrad: juni 10, 2012, 22:19:31:31 av TommyC »
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad thomaskarlsson

SV: Markpool 3,70 * 1.22
« Svar #2 skrivet: juni 10, 2012, 14:39:00:00 »
Hej tack för svaret! Ja poolen är precis uppstartad och chockklorerad  och nu har äntligen klor lukten lagt sig så nu känns det som att vi gjort rätt trotsallt. Köpte ph stickor eller vad dom kallas och ph:t ligger på 7,5 är det bara till och vara nöjd och börja bada nu eller är det något mera som måste kollas innan? Vill ju inte barnen ska bli dåliga eller liknande.....
Är det så att så länge ph ligger bra till och vattnet ser bra ut så är det Alltid bara att njuta av poolen inget annat som måste kontrolleras?

Utloggad TommyC

SV: Markpool 3,70 * 1.22
« Svar #3 skrivet: juni 10, 2012, 22:37:12:12 »
Det är bra att kolla ph och klor en gång i veckan i början. En puck brukar räcka ungefär en vecka men det varierar beroende på hur ni använder poolen. Genom att mäta relativt ofta i början så lär man sig hur mycket kemikalier man behöver tillsätta. Det kan vara bra att hålla koll på alkaliniteten också, speciellt ifall ph-värdet inte är stabilt. Annars är det bara att bada! När vattnet inte ser bra ut så ligger man lite efter. Om vattnet börjar bli grönt så beror det oftast på för lite klor och det är mycket enklare att undvika det genom att mäta och tillsätta mer klor innan det blir grönt! Har det väl blivit grönt så kan det vara besvärligt att få det ok igen.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad thomaskarlsson

SV: Markpool 3,70 * 1.22
« Svar #4 skrivet: juni 12, 2012, 14:19:22:22 »
Nu har jag mätt enligt instruktionen på burken och ser att något behöver göras men vad?
Den översta klor ska ju vara vit eller lite rosa men den är ju brun nästan svart,,,,
Ph ligger ju bra till
Alkaniteten ska tydligen ligga på 80-120 men den ligger på 0 enligt testet.
Vad ska jag göra för att värderna ska bli bra?
Det är ca 11000 liter vatten i poolen.
Mvh Thomas

Utloggad TommyC

SV: Markpool 3,70 * 1.22
« Svar #5 skrivet: juni 12, 2012, 22:26:37:37 »
Så avvikande färg på sticka har jag aldrig sett, inte ens på skalan.
Stickorna är kanske för gamla, kolla datum på burken, eller så har de förvarats för varmt eller fuktigt. Ni har väl doserat chockkloret enligt anvisningarna (200 g klorgranulat per 10000 liter vatten för fabrikatet vi kör med)? Om ni har mätt direkt efter att kloret tillsatts kan det kanske bli tokigt. Om värdena är helt galna kan det vara bra att späda ut vattnet och mäta igen men troligen är det fel på stickorna!?
mvh Tommy
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad TommyC

SV: Markpool 3,70 * 1.22
« Svar #6 skrivet: juni 12, 2012, 22:46:03:03 »
Om alkaliniteten verkligen är 0 så behöver ni tillsätta "Höj alkalinitet".
Många vattenverk publicerar vattnets innehåll, ph, alkalinitet och mycket annat brukar ofta gå att hitta på deras websidor. Ring och fråga annars.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan