CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Grumligt vatten igen...  (läst 16309 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Potain

Grumligt vatten igen...
« skrivet: april 05, 2011, 18:53:44:44 »
Lider av samma problem som Kiara gjort.....
Bytte vatten för 3veckor sedan har badat två gånger, 1 gång 2pers nästa gång 4 pers... Tvättade å rena.... klorat före å efter å nu i helvetes jävlar börjar de bli grumligt igen, blir ju tamejfan helt less på denna skit.... Kollade filtret oj de va lite brunt men inte mycke,blev ju än del brun mojja efter rengörningen, bytte filter ändå i med lite extra klor.... ph och alk ligger på rätt nivå om ja mäter med två st olika mätstickor dock något högt ph om ja mäter med red tab.... Från jag har bytt vatten helvetet har ja lagt i 6x15ml alka down och 250ml ph down... Blir helt paff.... Gjorde efter alla konstens regler när jag bytte vatten å var mycket noga..... Har inte en aning hur ja löser detta problem......
-Vaaaaa ska ja göra???????? >:(

Poolgiganten

Utloggad Nilking

SV: Grumligt vatten igen...
« Svar #1 skrivet: april 05, 2011, 22:04:08:08 »
Först och främst skulle jag skaffa ett riktigt testkit. Stickor är ok för snabbmätningar men har man problem tycker jag att det inte räcker. Lamotte är bra grejor: (Jag har inget med poolcare att göra, men Googling på spabad testkit ger denna länk :http://poolcare.se/lamotte-free-chlorine-ph-test-kit.html

Du måste ha bra PH för att kloren ska verka bra.
Sen hade jag bytt filtret till ett rengjort och chockat till 12 ppm. Gå hit för att räkna ut hur mycket klor du behöver:
http://thepoolcalculator.com/
Jag angav att mitt bad har 1500l vatten och att jag vill ha FC(Free chlorine) 12 vilket då gav mig svaret 32 gram (2 mastskedar va?)
Sen hade jag väntat ett dygn och på nytt mätt fri klor. Är det 0 har du mer skit i och kanske behöver chocka ännu hårdare. Eller börja om igen :(

Iaf, när jag har bytt vatten så håller jag koll på värdena samt denna regel snodd från ett amerikanskt forum:
"Vid en timmes bad behövs ungefär 3-1/2 tsk klor eller 7 teskedar av icke-klor chock (43% MPS) för att oxidera "skiten" om du inte har ozongenerator.Per person. Har du ozon kan du halvera ovan."
Om jag och frugan badar 30 min kör jag alltså i 1-1/2 tsk klor.
(Jag har ozon då)
Sen chockar jag upp till 12 ppm en gång i veckan. Och låter aldrig fritt klor sjunka under 0 under nån längre tid.
Kan tillägga att jag byter vatten varannan månad också för det känns fräscht.

Kolla även denna länk, otroligt bra (har postat den förr men den tåls att kolla igen)
http://www.troublefreepool.com/how-do-i-use-chlorine-in-my-spa-or-pool-t10095.html

Mvh Thomas

Utloggad Eberlund Service

SV: Grumligt vatten igen...
« Svar #2 skrivet: april 24, 2011, 10:05:45:45 »
Lider av samma problem som Kiara gjort.....
Bytte vatten för 3veckor sedan har badat två gånger, 1 gång 2pers nästa gång 4 pers... Tvättade å rena.... klorat före å efter å nu i helvetes jävlar börjar de bli grumligt igen, blir ju tamejfan helt less på denna skit.... Kollade filtret oj de va lite brunt men inte mycke,blev ju än del brun mojja efter rengörningen, bytte filter ändå i med lite extra klor.... ph och alk ligger på rätt nivå om ja mäter med två st olika mätstickor dock något högt ph om ja mäter med red tab.... Från jag har bytt vatten helvetet har ja lagt i 6x15ml alka down och 250ml ph down... Blir helt paff.... Gjorde efter alla konstens regler när jag bytte vatten å var mycket noga..... Har inte en aning hur ja löser detta problem......
-Vaaaaa ska ja göra???????? >:(

Eftersom du säger att du har högt med phenol red tabletterna så är det troligtvis högt. DPD testern är mycket med tillförlitlig än stickorna.

Det kan vara så att du behöver mycket mer pH ner. Tänk på att pH inte är en linjärskala utan en logaritm. På så vis kan det vara att du behöver 400 gram ph ner för att sänka från 8.0 till 7.8 men du behöver bara 100 gram för att sänka från 7.6 till 7.4.

Eftersom du säger att du häller i pH ner i enheten ml så misstänker jag att du har en flytande pH ner. Testa med att köpa pH ner i granulat så kan du köra större doseringar utan att det kostar en förbannelse. Tänk bara på att alla granulat ska lösas upp i vatten innan det hälls ner i spabadet.

Utloggad Erica

SV: Grumligt vatten igen...
« Svar #3 skrivet: april 24, 2011, 13:58:47:47 »
Saltsyra fungerar ju bra och rätt billigt om man måste ha ned pH en massa. Vi har det till vår automatdoseringssystem och det fungerar jättebra. Enda nackdelen är väl att man får vara väldigt försiktig med det när man hanterar det. Till ett spa går det naturligtvis mycket mindre än till en pool.

Utloggad majo

SV: Grumligt vatten igen...
« Svar #4 skrivet: juni 19, 2011, 17:09:25:25 »
Skaffa schock klor , har en 5 kilos hink typ till pooler.
När du känner tendensen till att det blir grumligt så släng i 1dl ett dygn senare så är vattnet klart.
Har märkt att efter ett dygn har det mesta av kloret dunstat av den höga värmen.
Hade med detta problem i början men det är ett minne blott nu, vi bada typ varge dag.
Glöm inte att kolla ph med jämna mellanrum, va inte rädd för att ta i extra med klor.

Mvh Magnus O0

Utloggad Eberlund Service

SV: Grumligt vatten igen...
« Svar #5 skrivet: oktober 03, 2012, 14:28:53:53 »
Skaffa schock klor , har en 5 kilos hink typ till pooler.
När du känner tendensen till att det blir grumligt så släng i 1dl ett dygn senare så är vattnet klart.
Har märkt att efter ett dygn har det mesta av kloret dunstat av den höga värmen.
Hade med detta problem i början men det är ett minne blott nu, vi bada typ varge dag.
Glöm inte att kolla ph med jämna mellanrum, va inte rädd för att ta i extra med klor.

Mvh Magnus O0

Hejsan!
Denna dosering är INGET jag hade rekomenderat.

För det första så ska man vara försiktig med användning av poolprodukter i spabad. När du säger chockklor till pool är risken att du använder Kalciumhypoklorit vilket skadar plastdetaljerna, locket, nackkuddar väldigt hårt.

I spabad ska man använda något som heter Natriumdiklorisoncyanurat som är en mildare klorförening framtagen för chockning av spabad.

Oavsett om man använder Kalciumhypoklorit eller Natriumdiklorisoncyanurat så är 1 dl mängden du behöver för en 20 kubikspool, med andra ord kör du en extremt överdosering av klor vilket skadar ditt spabad enormt.

Visst man ska inte vara rädd för att använda klor men det finns ju gränser av en anledning. Förvånar mig inte att du har klart vatten med tanke på mängden klor så finns den inte en microorganism som skulle kunna leva i det vattnet. Men det hade högst troligen räckt med en 1/10 del med kloret för att göra det klart.

Utloggad Matt_S

SV: Grumligt vatten igen...
« Svar #6 skrivet: oktober 04, 2012, 13:19:58:58 »
2-3 msk brukar jag köra som shock till 1800l...

Utloggad Eberlund Service

SV: Grumligt vatten igen...
« Svar #7 skrivet: oktober 04, 2012, 21:15:17:17 »
2-3 msk brukar jag köra som shock till 1800l...

Låter rimlig dosering.

Utloggad Ghost199

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Torshälla
  • Antal inlägg: 5
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Spabad
    • Visa profil
SV: Grumligt vatten igen...
« Svar #8 skrivet: oktober 05, 2012, 10:49:47:47 »
Hejsan

Tråkigt att det är problem med vattnet jag har haft nu mitt spa ca 2 månader nu och testar med stickor med avläsare och det enda är att får höja Ph några gånger i veckan
alla andra värden håller sig inom gränsvärden.
Använder poolklubbens Spa Multiklor 20 g multiklor tabletter slänger i 1 st varje dag eftersom vi badar 5-6 gånger i veckan.
Hoppas det löser sig och att ni kan fortsätta bada vidare.
MVH Terho

Utloggad Raceit

SV: Grumligt vatten igen...
« Svar #9 skrivet: oktober 05, 2012, 12:10:44:44 »
Hej
Använd bra PH mätare typ: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=76-619-98&toc=0
Köp även till kalibreringsvätska.
Nu behöver jag inte gissa längre, håller stenkoll på PH.
 Hade själv lite problem med grumligt vatten, dock efter ca 2 månader. Fick byta vatten och inköpa bättre mätare, har funkat bra sen dess.

Raceit

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag