VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Synpunkter på IVT poolstyrning  (läst 10123 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cityangels

Synpunkter på IVT poolstyrning
« skrivet: januari 26, 2011, 22:49:56:56 »
Hej,

Mitt första inlägg i forumet så jag hoppas på många svar  :). Det är många frågor.

Jag har en bergvärmeanläggning av modellen IVT Greenline HT Plus C9 som installerades i september 2009 av den tidigare ägaren. Bergvärmen skickar ut sitt varmvatten till några centralt placerade fläktkonvektorelement på de olika våningsplanen i huset och det fungerar bra. Bergvärmen styrs av en tempraturgivare som sitter utanför huset i norrläge.

En av slingorna i huset leds ut i en kulvert till garaget där det också finns ett konvektorelement, kulverten är isolerad. Innan konvektorelementet i garaget så finns det en koppling så att jag kan styra över varmvattnet till en poolvärmeväxlare. I början av våren/sommaren när det fortfarande var lite kyligt ute så var bergvärmen igång och levererade ut varmvatten till poolvärmeväxlaren, de andra slingorna i huset var då avslagna. Det fungerade hyfsat bra eftersom jag hade ändrat "sommar temperaturen" på IVT till 22 grader, dvs bergvärmen kör så länge tills det är 22 grader i luften ute.

Har verifierat med IVT att mina två borrhåll skall räcka att både värma huset vintertid samt värma poolen under sommaren.

Nu till min fråga, det är ju rätt bökigt att hålla på att fippla med bergvärmen utan funderar på att installera IVT's poolstyrning och låta den köra tills en viss pooltempratur har uppnåtts. Jag fick en offert förra sommaren på hela 13000:- att installera poolstyrningen och då var inte det ens med någon ny poolvärmeväxlare. Finns det någon därute som har fått andra prisuppgifter eller har andra ideer hur man kan åstadkomma en bra lösning? Jag kollade upp vad Nibes poolstyrning skulle kosta om man hade ett Nibe system och då var kostnaden cirka 3000:- för själva poolstyrningen. Det kändes mera rätt i pris. Så svårt kan det ju inte vara att det skulle kosta 13000:-.

Om jag nu skall investera i en poolstyrning för 13000:- så kanske det är bättre att lägga dem på något annat sätt att värma upp poolen med. Är det bättre att skippa bergvärmelösningen och skaffa en luft/vatten värmepump som är gjord för att värma pooler med? Typ en Gullberg&Jansson GJPACW1V-20. Jag vet att de kostar mera men i det långa loppet så vill jag ha en bra och effektiv lösning.

Poolen är en kaklad pool med måtten 7*4 meter med ett djup på 1,5 meter, dvs 42 kubik. Poolen är inte isolerad utan byggd i betong på ett berg. Poolen är i mycket fint skick. Dock finns det inget poolskydd ännu, är det kanske bättre att lägga pengarna på ett bra poolskydd först? En bit bort från poolens ena kortsida i sydläge har förra ägaren svetsat ihop en stor solfångare, där man leder poolvattnet ut i stora rostfri rör som ligger under glas i en svartmålad plåtlåda. Solfångaren är cirka 1,20 hög och 4 meter bred. Under förra sommaren så fungerade den lösningen ganska bra när det var varmt och soligt ute och höjde poolens temperatur som högst till 25-27 grader men normalt låg poolens temp på cirka 22 grader. När det var mulet och kallt ute så hade det väl motsatt effekt. Det finns en bypassfunktion till solfångaren men det är inget jag har använt, en stor trög ratt som skall stängas av. Är det värt att byta ut den konstruktionen mot helt nya solfångare istället eller skall man ha kvar lösningen och lägga pengarna på fixa en mera automatisk bypassfunktion om det nu finns några sådana på markanden.

Har sett att det finns vedeldade pool-värmare också på blocket, http://www.blocket.se/goteborg/Pool_varmare_31225429.htm?ca=9&w=3, är det bättre att köpa en sådan och koppla in och elda upp vattnets temperatur muliga dagar för att få en varm och skön pool? Visst kostar veden också men ändå.

Som sagt det är mycket frågor man har och först och främst skulle jag vilja ha svar angående poolstyrningen från IVT.

Mvh Anders

PS. Är före detta simmare och har simmat Vansbro 7-år på raken, innehavare av blå-älvornas band, så jag vet att jag klarar kallt vatten ;D men nu när man har blivit lite äldre så vill man ju njuta av varmt vatten i poolen utan våtdräkt  :) D.S


Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Synpunkter på IVT poolstyrning
« Svar #1 skrivet: januari 27, 2011, 07:15:14:14 »
Om jag inte minns fel har IVT en ingång som skall triggas för att tvångsstarta kompressorn när "poolen" kräver mer värme.
Jag är rätt säker på att en Logger 2020 + en modul A/DMIQ som i sin tur kopplas till värmepumpen kan göra jobbet för under 2500kr.
Om du vill kan du få låna prylarna utan att betala, och först om det fungerar behöver du betala.
Läs mer på www.logger2020.se eller ring mig på 0911-33066 så kan vi snacka lite mer om hur man kan lösa det.

/Rickard
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Mr2T

SV: Synpunkter på IVT poolstyrning
« Svar #2 skrivet: januari 28, 2011, 00:58:36:36 »
Jag är rätt säker på att en Logger 2020 + en modul A/DMIQ som i sin tur kopplas till värmepumpen kan göra jobbet för under 2500kr.

Och till din A/DMIQ köper du en motorventil så att du kan styra solfångaren också, sen är du "hemma" med allt du vill ha. :)
Klassic Excellens Pooltak
60st Vakuumrör-solfångare
Fairland Ph20v luftvärmepump
Glasfiberpool. Romersk trappa 6.5x3.1

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Synpunkter på IVT poolstyrning
« Svar #3 skrivet: januari 28, 2011, 08:33:08:08 »
Tyvärr så funkar den nog inte som poolstyrning riktigt än, problemet är att jag hade tänkt att man skulle styra med hjälp av larmfunktionen, och larmfunktionen tiggar ett ljud och ljuslarm även på själva loggern.
Vi får se om vi gör en modifikation för att kunna erbjuda poolstyrning framöver.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad kalle950

SV: Synpunkter på IVT poolstyrning
« Svar #4 skrivet: januari 31, 2011, 19:29:19:19 »

Jag har samma IVT-pump och poolstyrning. Tror att jag betalade 11k med installation för några år sedan.
Var någon motorventil samt rätt mycket el som skulle fixas så det kostar nog så.....
 
Med dagens priser på luft/vatten värmepumpar så skulle jag köpt en sådan istället och låtit borrhålen vila under sommaren.

Utloggad lugaid

SV: Synpunkter på IVT poolstyrning
« Svar #5 skrivet: februari 07, 2011, 01:36:22:22 »
Har IVT's poolstyrning, köpte styrningen + 3 vägsventil av en lokal ivt säljare, fick hjälp av en kompis som är elektriker att koppla in allt vvs var redan gjort förutom 3 vägs ventilen.
I princip så funkar styrning så att när poolen vill ha värme så ändras 3-vägsventilen läge, sen fejkar poolstyrningslådan att det är -30 ut och 10+ på innegivaren med hjälp av motstånd, är inte säker på temperaturena men funktionen är så.
Det man behöver koppla el mässigt är el till poolstyrnings lådan samt 3 vägsventil, dra om inne samt utegivare till poolstyrningslådan från pools-lådan till inne samt utegivare, sen om jag inte mins fel så kopplat (ex3 eller nån liknaden ingång) till pools-lådan också för att kunna välja om man vill tillåta el-tillskott.
Kan varit någon mer koppling mellan pools-lådan och pumpen som jag glömt.
Men arbetet el mässigt tog 1 timmer ungefär.

I paketet ingår dessutom en tempgivar som kopplas innan pool värme växlaren.
I lådan sitter en termostat för att ställa önskad temp.
Har för mig att jag gav 3500:- för lådan samt 3 vägsventilen.

Om du skulle behöva ge 13000 utan värme växlare som säkert går på runt 10000 så hade jag heller köpte en luft/vatten pump och låtit bergvärmen vila under sommaren.

« Senast ändrad: juni 13, 2011, 04:33:41:41 av lugai »

Utloggad DanielF

SV: Synpunkter på IVT poolstyrning
« Svar #6 skrivet: mars 16, 2011, 20:48:38:38 »
Hej,

Har IVT's Greenline HT Plus C med deras poolstyrning Rego 600. Precis som f.g skrev så fejkar den ute temp. till -30 omkring så länge som uppnådd temp i vattnet inte nåtts. Fungerar bra tycker jag. Har en värmeväxlare från Pahléns. Dessvärre har jag inga priser, eftersom detta redan fanns när jag köpte huset.

Den klarar av att värma poolen utan problem, men det kanske var priset du ville ha svar på?

Min pool är väl strax under 27m3 (4,75x1,5 åttakantig)

Kan starkt rek. "bubbelplast" till poolen för att hålla värmen, samt något mer permanent poolskydd. Jag stängde av poolvärmen i början av september, runt 28 var det då, när jag skulle vinterstänga i slutet av oktober, så hade jag fortfarande 20 i vattnet. Då hade poolen legat på med bubbelplast och vanligt enkelt poolskydd.
4,85x1,50 murad ovanmarkspool. Badu 90 poolpump, uppvärmning IVT Bergvärme.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan