VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: jetstream , värdelöst ?  (läst 31285 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nyburjare

jetstream , värdelöst ?
« skrivet: juli 10, 2010, 15:02:00:00 »
sitter en folkpools jetstream i min pool, men är det någon som verkligen har nytta av denna, till den den är tänkt dvs att simma mot, den är ju alldeles för klen, efter bara några simtag slår man ju emot munstycket, kan man ställa styrkan på någo sätt eller är dom så kass ?

Poolgiganten

Utloggad Ingvar

SV: jetstream , värdelöst ?
« Svar #1 skrivet: juli 11, 2010, 02:00:06:06 »
Jetstream-pumpar brukar i regel vara på 3hk alternativt 5hk. Jag har själv Folkpools 3hk-modell. Den duger bra för barn- och lungt vuxensim. Har man högre ambitioner ska man naturligtvis välja 5hk-modellen. Riktningen på munstycket går att justera, vilket påverkar motståndet en del beroende på hur man ligger i vattnet när man simmar. Det kan vara värt att kolla att luftslangen på insidan inte har hamnat i kläm.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: jetstream , värdelöst ?
« Svar #2 skrivet: juli 11, 2010, 10:31:55:55 »
Och jag har en swim-trainer som fungerar alldeles ypperligt och behöver aldrig justeras eller ställas in... ;)

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad nyburjare

SV: jetstream , värdelöst ?
« Svar #3 skrivet: juli 11, 2010, 20:12:16:16 »
Jetstream-pumpar brukar i regel vara på 3hk alternativt 5hk. Jag har själv Folkpools 3hk-modell. Den duger bra för barn- och lungt vuxensim. Har man högre ambitioner ska man naturligtvis välja 5hk-modellen. Riktningen på munstycket går att justera, vilket påverkar motståndet en del beroende på hur man ligger i vattnet när man simmar. Det kan vara värt att kolla att luftslangen på insidan inte har hamnat i kläm.

Har 3 hk men den går inte att simma emot, 3-4 tag sen är man vid munstycket, kan inte hitta att något är i kläm, däremot skal jag imorgon rikta om munstycket, se om det hjälper, som det är nu sprutar den upp mot ytan ,kanske bättre om den får jobba " i det tysta" under ytan ?

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: jetstream , värdelöst ?
« Svar #4 skrivet: juli 14, 2010, 14:58:44:44 »
Hej! Jag har folkpools Jetstream 3 hk pumpar 42000l/h.
Det är rejält motstånd från den. Men jag vet att min folkpool
lev. sa att de har bytt ut grejer i sitt jetstreampkt så många
var oerhört besvikna. Jag hade fått tag på ett tidigare pkt med
hjälp av min lev. begagnat. vet inte riktigt vad det var de försämrat
men något var det. Om du vill ta reda på det så ring o fråga
efter Kalle på Karl-Åkes Storköp I Vara han är duktig på detta
Folkpools återförsäljare.
Roland 8)
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad jerk

SV: jetstream , värdelöst ?
« Svar #5 skrivet: juli 15, 2010, 22:06:59:59 »
Jaa annars kan man köpa ett elastiskt gummiband och fästa i polkanten och sedan ett skönt tygband runt varje axel. Sedan är det bara att simma. Materialkostnaden ligger runt 100 kr på närmaste tygaffär och fungerar kanon.

Utloggad pennan

SV: jetstream , värdelöst ?
« Svar #6 skrivet: juli 15, 2010, 22:28:37:37 »
Håller med Anders: Swimtrainer funkar kanon och är helt tyst! Kostar 109:- hos Folkpool. http://badbutiken.se/main.aspx?page=article&artno=5200210

/Magnus
Miamipool 3,5x7 m med trappa byggd 2007, 18m² solpaneler med automatisk styrning, 0,8 hk pump, rening med Bioniser sedan 2009.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: jetstream , värdelöst ?
« Svar #7 skrivet: juli 16, 2010, 08:47:30:30 »
Lite OT, men jag köpte mest Swim-trainer som ett "skämt" för att visa hur man även kunde utnyttja en "liten" pool för träning... Jag fick nog lägga skrattet åt sidan för den är verkligen bra...  :o
Både jag och min fru tränar regelbundet med den och har lagt alla planer på jetstream åt sidan...

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad lindqvist

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 75
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • svenska poolfabriken 4*7 med trappa
    • Visa profil
SV: jetstream , värdelöst ?
« Svar #8 skrivet: juli 16, 2010, 11:46:10:10 »
Ett tips kan vara att kolla om alla faser är med och att den går åt rätt håll det felet blev hos mig när man ej uppmärksamma fasrikting det var bara att fasväxla och den funka perfekt för mig har en 3hk jet från phalens
Svenska poolfabriken 4*7 med trappa på långsidan

Utloggad nyburjare

SV: jetstream , värdelöst ?
« Svar #9 skrivet: juli 17, 2010, 19:25:07:07 »
Tack för detta tips, jag mailade Kalle och han svarade så här

"Hej! För det första så ska du kolla så att 3 fas motorn går åt rätt håll! Står du bakom pumpen så ska den snurra medurs åt höger(brukar finnas en pil) Det som du beskriver tyder på fel rotation,har du otur när du vänder på rotationen så lossnar pumphjulet och då blir det dyrt! Ett annat vanligt fel är att den är monterd för djupt 17 cm under vattenytan till centrum på inloppet är rätt. annars kan man byta till den gamla hederliga 5hk från Phalens dyr men bra. Trevlig sommar önskar Kalle på Karl-Åkes storköp i St . Levene"

Skall jag tolka detta som om att det är "farligt" att ändra faserna så jag får rätt rotation, att det då är risk att pumphjulet lossnar ? i så fall hur kan det vara fel att ändra till rätt rotation ? eller tolkar jag det fel ?






Hej! Jag har folkpools Jetstream 3 hk pumpar 42000l/h.
Det är rejält motstånd från den. Men jag vet att min folkpool
lev. sa att de har bytt ut grejer i sitt jetstreampkt så många
var oerhört besvikna. Jag hade fått tag på ett tidigare pkt med
hjälp av min lev. begagnat. vet inte riktigt vad det var de försämrat
men något var det. Om du vill ta reda på det så ring o fråga
efter Kalle på Karl-Åkes Storköp I Vara han är duktig på detta
Folkpools återförsäljare.
Roland 8)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag