CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: lagerljud från pump?  (läst 5000 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ebon

  • ebon har en pool, och numera även ett spabad
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: blekinge sverige
  • Antal inlägg: 114
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • poolägare 10:e året
    • Visa profil
lagerljud från pump?
« skrivet: maj 13, 2010, 18:47:28:28 »
 O0 Hej. Idag låter cirk.pumpen mer än vanligt. Misstänker att det är ett lager som låter. Går det att byta lager , nån som vet? Pumpen är köpt av Poolstore, 4 år sen. 1hk 3-fas. Har delat på pumphus och motor, märker inget konstigt där som kan låta. Pumpens kapacitet är oförändrad och den snurrar lätt när man vrider den för hand.
Är det nån där ute bland alla poolägare som har bytt lager på sin poolpump?

Poolgiganten

Utloggad aromata

SV: lagerljud från pump?
« Svar #1 skrivet: maj 13, 2010, 19:19:54:54 »
Jag har en Pahlen-pump som började "tjuta". Tror att det kostade några hundra (kanske 400 kr) att få det fixat. Lagret kostar inte mycket men om lagret har kärvat riktigt kan det ta lite tid att plocka ut det.

Min pump gick hela tiden, mao kunde jag snurra på axeln även om lagret var slut.

Utloggad Erica

SV: lagerljud från pump?
« Svar #2 skrivet: maj 13, 2010, 20:29:48:48 »
Visst går det att byta lager. Vår pump började låta väldigt konstigt och dessutom kom det hela tiden in luftbubblor i systemet, trots att vi inte såg någon läcka. Men pumpen pumpade ändå som vanligt. Men så en dag stannade den. Motorskyddet hade löst ut. Vi fick lämna in den och man bytte lager och tätningar på den och sedan var både missljudet och luftläckan borta. Vår pump är en Pahlens, 3-fas, 1.5 hk, men det funkar nog likadant med andra pumpar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag