VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Bygga själv, erfarenheter?  (läst 27851 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Martin N

Bygga själv, erfarenheter?
« skrivet: november 04, 2005, 10:59:10:10 »
Jag letar efter erfarenheter från personer som helt eller delvis byggt sina egna anläggningar.
Ett kar går som exempel att gjuta i vattenklassad betong, betong/lecakulor och kläs med kakel/klinker/mosaik, eller går att plasta med glasfiber/polyester. Pumpar och värmare finns det gott om både hos poolåterförsäljare och hos rörmokeriförsäljare.
Är man inte rädd att bygga själv så finns det mycket pengar att spara.

Någon som har erfarenheter att dela med sig av?

/Martin

Poolgiganten

Pooldoktorn

  • Gäst
Pooldoktorn
Re:Bygga själv, erfarenheter?
« Svar #1 skrivet: november 14, 2005, 20:21:44:44 »
Ett tips!!
Det finns massor med färdiggjutna bubbelpooler som sen kan utrustas efter eget behov. Att gjuta i betong är väldigt krångligt och det fins inte så mycket munstycken att välja på. Att gjuta i plast är inte att rekomendera eftersom det ofta blir blåsor(böldpest) i plasten
Lycka till

Utloggad Martin N

Re:Bygga själv, erfarenheter?
« Svar #2 skrivet: december 01, 2005, 16:13:04:04 »
Nja!
Man kan tycka att det är krångligt att gjuta betong, men nog finns det gott om kunskap i vårt land. Samma gäller plaster. Även jag skulle avråda att gjuta i plast, men man kan däremot att göra som en båtbyggare; att baka med glasfiber och polyester mot han- eller honplugg. Även det en väl spridd kunskap, och inte särskilt svårt!

Jag är intresserad av kontakt med personer som tycker ideerna är intressanta och vill diskutera möjligheter.
/Martin

Utloggad sjös

SV: Bygga själv, erfarenheter?
« Svar #3 skrivet: november 19, 2008, 23:11:35:35 »
Jag har plastat mig ett kar i egentillverkad form och det tidigare snacket om böldpest eller så kallad osmos kan vi glömma. Detta är inget problem när det gäller ett spaa.
   Jag byggde en form i masonit med hyffsad yta, detta pga att jag bara tänker göra ett kar och då kan man lika gärna lägga sliptiden på den färdiga produkten istället för att göra en "riktig" form. Tyvärr är tunnan för stor för garagedörren så slipning,spackling och topcoat får vänta till våren då värmen kommer.
Men som sagt, glasfiber är enligt mig ett ypperligt material till ett spaabygge och förhållandevis billigt, mitt kar som är helt runt med en diameter på 255cm och en höjd på 110cm har kostat ca 3000kr i byggkostnad. Då återstår uppvärmningen men även där tänkte jag göra en timell och bygga själv... Om intresse finns så kan jag leta reda på lite bilder från bygget.

Utloggad jthy

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Trosa
  • Antal inlägg: 52
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Polyfaser Samos <> 3.64 x 8.88 x 1.50 <> Baquacil
    • Visa profil
SV: Bygga själv, erfarenheter?
« Svar #4 skrivet: november 20, 2008, 08:41:08:08 »
Säger som Bosse Holmström vid Norrmalmstorgsdramat: LÄGG UT! LÄGG UT!

Är sugen på att bygga ett eget badkar i ett litet badrum. Skulle vara mycket intressant att få ta del av hur du gått tillväga.

/ Janne
Säga vad man vill om den svenska sommaren, men det är den bästa dagen på hela året.

Utloggad sjös

SV: Bygga själv, erfarenheter?
« Svar #5 skrivet: november 20, 2008, 23:07:44:44 »
ok
då ska jag ta och inventera datorn och lägga ut lite bilder, återkommer  imorgon...

Utloggad sjös

SV: Bygga själv, erfarenheter?
« Svar #6 skrivet: november 21, 2008, 09:25:19:19 »
Här kommer lite bilder på mitt bygge. Observera att jag här visar hur jag JAG gjort och inte hur man SKA göra. Om man tänker göra flera kar så bör man istället göra en "riktig" form och på så sätt få en fin yta direkt.
Jag byggde istället en form i masonit som jag sen täckte med aluminiumfolie innan det var dags för plastning,detta för att undvika att karet fastnar i formen.
Formen byggdes av spillvirke, här är första steget då jag skruvade ihop det som ska bli sargen på karet. Jag hittade lite färdiga böjar i plywood som använts for gjutning av betong.



Sen byggde reglade jag upp en stomme som sedan fick en yta av masonit, spackling gjorde jag med vanligt väggspackel vilket duger gott.



Jag har lagt 5 varv 400g matta överallt och ytterligare nått varv på vissa ställen. Senare kommer jag att plasta förstärkningar på utsidan samt lägga en topcoat på insidan. Karet är nu frigjort från formen men tyvärr har jag inga bilder på hur det ser ut i dagsläget, så här såg det ut då plastningen var klar men innan karets lyftes ur formen
« Senast ändrad: november 21, 2008, 14:58:39:39 av sjös »

Utloggad Poolhajen

SV: Bygga själv, erfarenheter?
« Svar #7 skrivet: december 15, 2008, 14:30:18:18 »
Jag kan ordna ett "tomt" spabad i glasfiberförstärkt akryl om du vill utrusta det själv. Bara att säga till!

/HW

Utloggad zek

SV: Bygga själv, erfarenheter?
« Svar #8 skrivet: februari 09, 2009, 20:02:18:18 »
Jag har en plan på att ta ett betongrör som är 2m i diameter, ställa det på en makadambädd och gjuta en botten och sittbänk runt om. Sedan sätta mosaik på insidan och kanten. sedan om jag skall gjuta in munstycken eller om det skall fungera som en "vanlig tunna" med vedkamin har jag inte bestämt. Jag har dock planerat att köra samma vatten som jag har i min pool, och stoppa cirkulationen och höja temperatuen från 28grader till 37 grader när jag badar i "spat"
3,5 x 8 x 1,5m med gjuten platta. väggarna är gjutna i skalblock klädda med liner. Bergvärme 28 garder maj-sept

Utloggad Poolhajen

SV: Bygga själv, erfarenheter?
« Svar #9 skrivet: februari 09, 2009, 20:17:23:23 »
Låter genomförbart men tänk på att när du drar igång cirkulationen till poolen igen och spavattnet skall blandas ut med poolvattnet vill du att det skall passera filtret mer än en gång.
Alla som sett vattnet i ett spabad direkt efter att man badat förstår vad jag menar. Den som badar spabad kommer upp nästan kliniskt ren på hela kroppen medan vattnet ser ut som grape tonic. Bygg cirkulationen så du kan reglera flödet mellan pool / spa steglöst så att inte allt händer på en gång.

/ Poolhajen

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan