Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Körschema för värmepump och sandfilterpump  (läst 5497 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Marra

Körschema för värmepump och sandfilterpump
« skrivet: juli 16, 2017, 00:00:07:07 »
Hej!

Har nyligen köpt en brilix xhp 60 till våran ovanmarkspool.
Hittills så känns det toppen och pumpen värmer finfint.
Fick på 2 dygns konstant körning upp värmen från 20 till 30 grader. Detta under goda väderförhållanden. Konstaterade att under nattetid då utetemperaturen sjunkit så levererar pumpen mindre. Men och andra sidan så behåller den ju den upparbetade pooltemperaturen.

Tänkte nu att försöka hitta ett långsiktigt körschema.
Har satt sandfilterpumpen på egen timer så att den startar 07.00 och slutar 21.30. Värmepumpen startar klockan 08.00 och slutar kl 21.00.

Kör även med bubbelplast poltäcke då det inte badas för att behålla så mycket värmen som möjligt.

Är det någon som kör på liknande schema?

Ska bli intressant och se hur mycket pooltemperaturen faller under nattetid och om värmepumpen snabbt tar igen det.

Mvh

Martin




Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Körschema för värmepump och sandfilterpump
« Svar #1 skrivet: juli 16, 2017, 22:47:20:20 »
Väldigt många kör enligt liknande schema. Jag har en variant på det, min pump går halvtimmesintervaller normalt dagtid mellan 8-20, men med en knapptryckning så kör vi 3 en tretimmars timer när vi badar.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Körschema för värmepump och sandfilterpump
« Svar #2 skrivet: juli 18, 2017, 07:57:25:25 »
Jag skulle rekommendera att man kör cirkpumpen under 15-30 minuters perioder även nattetid för att minska risken för alger.
När vi hade de där typerna att stillestånd på natten hade vi ibland problem med att det blev grönalger i vinkeln mot botten.
Nu kör vi en aningen klenare pump (0.75 hk iställer för 1 hk) 24/7 istället och har aldrig några problem med alger.
Inte så länge kloreringen sköts i alla fall.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad MathiasS

SV: Körschema för värmepump och sandfilterpump
« Svar #3 skrivet: juli 18, 2017, 09:38:36:36 »
Well, Erik kommer snart ändra sitt körschema till 24x7 så ni kommer tycka lika....:)
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Körschema för värmepump och sandfilterpump
« Svar #4 skrivet: juli 18, 2017, 10:15:35:35 »
Jaså?  <dontkn>

Att vi haft problem med alger tidigare tror jag även till del beror på att vi i princip hela tiden haft transparent eller halvtransparent pooltäckning, solljuset gör att de rackarna trivs bättre, så det hänger väl lite ihop med sånt också.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Körschema för värmepump och sandfilterpump
« Svar #5 skrivet: juli 18, 2017, 10:36:06:06 »
Jag är ganska övertygad om att Mathias menar det här...

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13572.0
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad TommyC

SV: Körschema för värmepump och sandfilterpump
« Svar #6 skrivet: juli 18, 2017, 10:51:24:24 »
Går det inte att köra på timer om man har en sån?

Vi kör oftast cirkulationspumpen 9:30-24:00 och VP 10:00-21:00 (nu går den bara 2-3 timmar per dygn för att hålla 30-32 grader, igår blev det 33 grader av solen). De första två dygnen får det gå dygnet runt för att snabbt få upp temperaturen och möjligen någon vecka i slutet av säsongen också.

Cirkulationen står således still 9,5 timme i sträck utan att det blir problem med alger. Kan det vara hur bra kloret fördelas som gör skillnaden?
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Körschema för värmepump och sandfilterpump
« Svar #7 skrivet: juli 18, 2017, 11:02:54:54 »
Jag vet ju inte vilken typ av pool du har, saknas info i din signatur, hur stor den är, form, effekt på cirkpump och så vidare.
Så det är svårt att veta vad som kan skilja, kanske har du lite högre klorhalt än vad vi hade då när vi körde på timer, vi låg runt 1 ppm då, numera har vi ännu varmare och jag försöker ligga på 2-3 ppm större delen av tiden.
Har ni pooltak?

Vi har i alla fall bra spridning av kloret då pucken ligger i skimmern, så det bör ju fördelas så bra som möjligt när det kommer i inloppen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad MathiasS

SV: Körschema för värmepump och sandfilterpump
« Svar #8 skrivet: juli 18, 2017, 11:16:56:56 »
Går det inte att köra på timer om man har en sån?


I teorin är det ju inget som hindrar av/på 100 ggr om dagen så länge den totala gångtiden motsvar det doserpumparna behöver under dygnet. Men, jag kan tycka att det lite motverkar poängen med ett automatiskt system - perfekt och jämn klornivå hela tiden utan variationer. Doserpumparna är ju också till sin konstruktion gjorda för att dosera lite och ofta.

Men som sagt, fungerar gör det, det tror jag.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad TommyC

SV: Körschema för värmepump och sandfilterpump
« Svar #9 skrivet: juli 18, 2017, 11:22:05:05 »
Jag vet ju inte vilken typ av pool du har, saknas info i din signatur, hur stor den är, form, effekt på cirkpump och så vidare.
Fixat!
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag