VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: luftbubblor i inloppet  (läst 9223 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Marimar

luftbubblor i inloppet
« skrivet: maj 04, 2016, 11:47:54:54 »
Har sedan förra sommaren lite problem med microsmå luftbubblor som blåses in genom inloppen.
De lägger sig som vita ansamlingar på ytan och flyter runt och täcker till slut stora delar av poolen.

Trodde jag hade luftinsug i pumpen eller filtret så jag bytte packningar denna säsong på båda två. Lite skillnad gjorde det, men inte mycket.
Konstiga är dessutom att är framför allt det ena inloppet av två som ger dessa bubblor. De två är delade som i ett T ca 1.5 meter från inloppet och fram till dess har de alltså samma slang.
Om det vore luft som kom in genom maskineriet borde det rimligtvis komma lika mycket luftbubblor ur båda?

Vet inte hur jag ska felsöka det här riktigt, den har funkat fint i 10 år ca men nu kom detta.

Någon som känner igen detta?

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: luftbubblor i inloppet
« Svar #1 skrivet: maj 04, 2016, 12:38:28:28 »
Hur långt under ytan ligger inloppsmunstyckena ? Det kan om det är kort avstånd ibland bildas småvirvlar ned från ytan och komma ned på luft på det viset. Men varför stannar bubblorna kvar och täcker poolen ?? Det låter ju som om du har någon slags skumbildningsprocess i din pool.

Utloggad Marimar

SV: luftbubblor i inloppet
« Svar #2 skrivet: maj 25, 2016, 17:14:28:28 »
Ledsen för frånvaron här ett tag, det kom en hel del annat i vägen :-/

I alla fall, munstyckena sitter ca 30 cm under vattenytan, enligt rekommendation vad jag vill minnas.
Faktiskt så har det minskat en del sedan uppstart, kanske det funnits luft i systemet som den långsamt blåst ut? Fast det borde ju gått rätt snabbt, det tog några dagar innan det blev bättre.

Nåväl, just nu verkar det bra så jag håller det bara under uppsikt.

Utloggad Marimar

SV: luftbubblor i inloppet
« Svar #3 skrivet: maj 30, 2016, 10:03:16:16 »
Fortsatta problem.
Postar några bilder, de två första visar det ena inloppet där det bildas mikrobubblor som lägger sig på ytan.
Sista bilden visar andra inloppet där det inte syns några bubblor alls.
Superskumt 😳

Utloggad MathiasS

SV: luftbubblor i inloppet
« Svar #4 skrivet: maj 30, 2016, 10:09:56:56 »
Om det såg likadant ut i båda inloppen skulle jag fundera mest över vattenkemin. Men, nu när det ena är hunky-dory så tänker man ju mer på att det suger luft någonstans. Men igen, på inloppssidan är det inte så enkelt att suga in luft eftersom det är tryck där så resultatet av en läcka brukar ju vara  att vatten rinner ut, inte att luft kommer in.

Om du lossar de två skruvarna på armaturen och tar bort kula, plastring och front så blottas själva armaturens insida som klämmer fast linern. Sitter dessa skruvar ordentligt? PZ2 om jag minns rätt, till alla skruvar.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Dimitris76

SV: luftbubblor i inloppet
« Svar #5 skrivet: maj 30, 2016, 10:25:10:10 »
Men igen, på inloppssidan är det inte så enkelt att suga in luft eftersom det är tryck där så resultatet av en läcka brukar ju vara  att vatten rinner ut, inte att luft kommer in.

Har du ett litet hål vid en förträngning - till exempel i en skarvmuff innan inloppet - då får inget vattenläckage utan vattenflödet skapar undertryck som kan dra in luft i systemet. Det kallas för Venturieffekt...

https://en.länkar till wikipedia accepteras ej på grund av dålig hantering från deras moderatorer/wiki/Venturi_effect

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: luftbubblor i inloppet
« Svar #6 skrivet: maj 30, 2016, 10:25:29:29 »
De gånger jag får in luft i systemet (t.ex. vid dammsugning) så kommer det luft nästan bara ur ena munstycket för mig med. Jag tror att du har någon läcka på sugsidan. Kan vara så enkelt som locket till silkorgen på pumpen. Kolla det först.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad MathiasS

SV: luftbubblor i inloppet
« Svar #7 skrivet: maj 30, 2016, 10:58:27:27 »
Har du ett litet hål vid en förträngning - till exempel i en skarvmuff innan inloppet - då får inget vattenläckage utan vattenflödet skapar undertryck som kan dra in luft i systemet. Det kallas för Venturieffekt...

https://en.länkar till wikipedia accepteras ej på grund av dålig hantering från deras moderatorer/wiki/Venturi_effect

/Dimi

Jo jag är bekant med det, men jag har haft flera hål vid förträngningar och efter vattenpumpen genererar det alltid vattensprut, inte luftbubblor. Inget ska förstås tas för bergsäkert, men jag skulle börja leta i en annan ände - tex på vattenpumpen som Erik föreslår.

En sak man kan testa är förstår vad som händer om man blockerar det inlopp där det normalt kommer bubblor. Om det slutar bubbla så är det ju rimligt att det suger luft efter förgreningen, om inte så är felet sannolikt tidigare i systemet.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Dimitris76

SV: luftbubblor i inloppet
« Svar #8 skrivet: maj 30, 2016, 11:00:01:01 »
En sak man kan testa är förstår vad som händer om man blockerar det inlopp där det normalt kommer bubblor. Om det slutar bubbla så är det ju rimligt att det suger luft efter förgreningen, om inte så är felet sannolikt tidigare i systemet.

Det låter som en smart felsökningsstrategi!  O0

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Plums

SV: luftbubblor i inloppet
« Svar #9 skrivet: maj 30, 2016, 12:48:28:28 »
Får också bara bubblor i ena (första) inloppet när jag har luft i systemet. Tror det beror på att jag dragit inloppsrören vertikalt längs utsidan av poolen så kopplingen till första inloppet sitter vertikalt och tar den mesta luften som strävar uppåt..

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan