VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Inte helt plant underlag efter placering av bad?  (läst 5721 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad najkks

Inte helt plant underlag efter placering av bad?
« skrivet: april 24, 2016, 07:53:27:27 »
Har just placerat in badet i det utskurna trädäcket på altanen.. men efter lite mätning visar det sig att något av de underliggande markisoleringsskivorna måste ha rubbats, badet är ca 3cm högre på ena sidan än än de andra!

Detta trots att markören ligger inom strecken på passet - faktiskt på bägge passen jag provat!

Kommer detta påverka mycket på funktion? Är ett heljobb med traktor att lyfta upp och rätta till nämligen..
Ur kosmetisk synpunkt så kommer jag ändå lägga en list runtom så man kommer inte se höjdskillnaden.

Poolgiganten

Utloggad Fredrik77

SV: Inte helt plant underlag efter placering av bad?
« Svar #1 skrivet: april 24, 2016, 19:05:37:37 »
Hmm, låt mycket. Jag är i full gång med underarbetet till mitt spa, och gör avvägningen med laser.
Passet är vanskligt, då det är ganska grovt i skalan.
Använde du ett långpass eller ett kort?
Eller har något gett vika?

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Inte helt plant underlag efter placering av bad?
« Svar #2 skrivet: april 24, 2016, 21:40:45:45 »
Jag skulle inte chansa och ställa mitt bad på en yta som jag inte var säker på att den är till 100% plan och stabil då jag sett hur lätt det kan spricka i Acrylen om det blir sned eller felbelastat .

Tänk på att du har 1 kg per liter vatten + badets egen vikt samt vikten på de badande som trycker rakt ner.  Är underlaget under botten inte helt slätt så får du ett extremt tryck någonstans under botten på badet och det kan innebära en spricka i akrylen som inte täcks av garantier då du inte har ett plant underlag.
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Utloggad najkks

SV: Inte helt plant underlag efter placering av bad?
« Svar #3 skrivet: april 25, 2016, 06:45:17:17 »
Nja jag bör tillägga att underlaget är helt plant.. men med en "höjning på 20mm" på ena sidan..

Det finns med andra ord ingen del under badet som inte ligger plant mot markisolerskivorna/gruset

Utloggad najkks

SV: Inte helt plant underlag efter placering av bad?
« Svar #4 skrivet: april 25, 2016, 06:54:47:47 »
Hmm, låt mycket. Jag är i full gång med underarbetet till mitt spa, och gör avvägningen med laser.
Passet är vanskligt, då det är ganska grovt i skalan.
Använde du ett långpass eller ett kort?
Eller har något gett vika?

Har kollat med långpass mätt rakt över (liggandes på överkanten) och även om indikatorn hamnar inom strecken så är det inte 100% mellan - utan lite närmre ena än det andra. Har även kontrollerat med kortare pass, med ungefär samma resultat!

Om vi nu förutsätter att botten på badet är 100% plan utan minsta tillstymmelse av avvikelse, dock känns detta inte helt säkert eftersom undersidans material är "knottrigt" och alltså inte slät. Diffen är alltså ca 20-30mm totalt.. och undersidan kan orsaka 10mm diff tror jag.

Totalen blir alltså ca 20mm avvikelse om man räknar på badets position, och då är det alltså bara en sida utav 4 (trots dess runda form)

Smaug

  • Gäst
Smaug
SV: Inte helt plant underlag efter placering av bad?
« Svar #5 skrivet: april 25, 2016, 20:31:43:43 »
Jag tror inte att du behöver oroa dig, så länge badet står stabilt så kommer inte den lilla avvikelsen påverka funktionen. Om du stör dig på att vattenlinjen inte hamnar helt i våg kan du ju alltid lyfta badet i efterhand och flytspackla.

Mitt bad lutar ungefär 1,5 cm (trädäck) och det märks inte på något sätt. Lyckas inte se att vattenlinjen lutar ens om jag anstränger mig.

Utloggad najkks

SV: Inte helt plant underlag efter placering av bad?
« Svar #6 skrivet: april 25, 2016, 22:50:28:28 »
vad bra! :)

jag kommer inte störa mig på det "estetiska" i om vattenlinjen diffar 15-20mm från en sida till en annan..
underlaget är ju stabilt, och kommer troligen bli ännu mer packat så fort man fyllt på med vatten!

snöade som fn idag.. men ledig dag imorgon och förhoppningsvis lite sol, så kan man bygga klart altandäcket :)

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
SV: Inte helt plant underlag efter placering av bad?
« Svar #7 skrivet: april 26, 2016, 20:50:11:11 »
Du behöver inte oroa dig för att nånting skulle kunna hända med spat. Dock personligen skulle jag reta ihjäl mig på en "sned" vattenlinje. Ja vattnet är ju i våg men ni fattar. Lägger du både mycket pengar och arbete på ett spa så lägg lite till och få det perfekt. Bara ett råd...

/Ziggy

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan