CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Högt fritt klor  (läst 11863 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad LG

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: skövde
  • Antal inlägg: 35
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • poolbadandet igång
    • Visa profil
    • Lavendeln
Högt fritt klor
« skrivet: juni 04, 2015, 10:33:17:17 »
Hej
Efter chockkloreringen så hamnade klorhalten skyhögt, provade att låta poolen stå otäckt några dagar och klorhalten skönk men låg fortfarande över 5. Poolen har nu stått utan tillsatser i 3 veckor men klorhalten ligger fortfarande på 5, har mätt med både tabletter och stickor. Har provat att höja ph och tempen ligger på 23 grader. Håller nu på att pumpa ur vatten men hur mycket 1/3 2/3 eller allt?
Lars
Coralpool 5x1,5, Welldana 9kW
Bygget startat april 2013

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Högt fritt klor
« Svar #1 skrivet: juni 04, 2015, 13:07:49:49 »
Värdet är inte katastrofhögt på något sätt. Det smakar väl lite mer klor än vanligt men är inte farligt att bada i - du måste upp högre än så för att få det problemet. Om du inte vill vänta på att det sjunker kan du tillsätta lite antiklor, som äter upp kloret ganska snabbt.

Utloggad LG

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: skövde
  • Antal inlägg: 35
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • poolbadandet igång
    • Visa profil
    • Lavendeln
SV: Högt fritt klor
« Svar #2 skrivet: juni 04, 2015, 15:46:22:22 »
Har beställt antiklor, vill ha bra vatten innan badsäsongen börjar på riktigt
Coralpool 5x1,5, Welldana 9kW
Bygget startat april 2013

Utloggad TommyC

SV: Högt fritt klor
« Svar #3 skrivet: juni 04, 2015, 19:20:19:19 »
Totalt klor = fritt klor + bundet klor. Det bundna ska vara max hälften av det fria.

Är det 5 ppm fritt klor så skulle jag bada och vara glad.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Miche_kna

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 53
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
    • Byggtråd:
SV: Högt fritt klor
« Svar #4 skrivet: juni 11, 2015, 12:10:22:22 »
Har själv ungefär samma problem för närvarande...

Vet dock inte om det är min AquaCheck Truetest som inte funkar som den ska.
Läste av nivåerna för ett tag sedan och värderna var perfekta. Sedan helt plötsligt med tre dagars mellanrum sköt det fria kloret i höjden och enligt mätaren ligger det på 9.9 medans PH och alkalinitet ligger bra.
Började med att köra i Antiklor för att få ner nivån men efter nästa en hel burk är det fortfarande samma värden.

Provade att köra med "vanliga" stickor som jag också har och enligt de så verkar fritt klor numera ligga någonstans runt 4-5 medan Aquacheck fortfarande skriker om 9.9.
PH-värdet sjunker lite hela tiden men det har jag justerat kontinuerligt.
Provade att testa min Aquacheck i kranvattnet och där fick jag Klor:0, PH: 7.7 och Alk:100 men i poolen är det helt skruvat.

Som sagt med mina vanliga teststripes verkar det ligga runt 4-5. Vet inte vad jag ska tro om det hela.  <dontkn>
MVH
Micke
Karlskrona

Folkpool Classic 4*8, Classic pooltrappa, ljus granitsarg, medelhavsblå liner, Hayward PowerLine 88, Gullberg Jansson Pooltak

Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8799

Gotland76

  • Gäst
Gotland76
SV: Högt fritt klor
« Svar #5 skrivet: maj 20, 2017, 11:26:16:16 »
Hej! Lite nyfiken på om du fick ordning på klorvärdet? Vår Aquachek visar också 9,9 efter säsongsöppningen, har nu klorchockat men utan att få någon förändring...

Utloggad butthead

SV: Högt fritt klor
« Svar #6 skrivet: maj 22, 2017, 18:49:53:53 »
Mina erfarenheter med AC är dåliga. Har ett inlägg om det här på forumet. Jag gjorde vissa tester och kom fram till att inte bara en utan två AC var dåliga. Byt till Scuba II. Väl värt pengarna.
5,5x3,7m oval ovanjordspool "Westminster". 1.2m baddjup. 9m2 solfångare med ventil från Aliexpress och egengjord styrning. Gullberg & Jansson 5 kW. Optima sandfilter med 0,33hk pump. Solfilm.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag