VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Starta upp JF pool/pump/filter  (läst 4945 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Davidkulneff

  • Gäst
Davidkulneff
Starta upp JF pool/pump/filter
« skrivet: juli 16, 2017, 12:57:04:04 »
Vi har byggt upp en JF storpool rund 5,5 m.
Jag försöker starta upp pump och filter men får inte rätt på det  <dontkn>
Jag har kopplat skimmer-pump-sandfilter-inlopp.
Det står att man ska sätta filtret i backwash, sen starta pumpen. Har läst om riskerna att köra pumpen torr så vill inte göra fel. Om jag lättar på locket till pumpen så kommer det ju in vatten, men så fort jag startar den så sugs vattnet ut och den går tom. Hur gör jag för att starta upp allt liksom? Kan man få en steg-för-steg? Är helt ny på detta.

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Starta upp JF pool/pump/filter
« Svar #1 skrivet: juli 16, 2017, 14:49:38:38 »
Varför backspola ett helt nytt rent filter ?? Vadå kommer inget vatten ? När du startar pumpen suger den ju bort vatten som står i pumphuset men om den är kopplad till skimmern kommer den ju till att forstätta ta vatten där... något är rejält felgjort . Ta bilder och lägg upp här

Utloggad Davidkulneff

SV: Starta upp JF pool/pump/filter
« Svar #2 skrivet: juli 16, 2017, 17:24:06:06 »
I manualen stod det att man skulle ställa filtret på backwash och köra så när man startade upp... Men man kanske kan skita i det bara...

http://media.poolinfo.se/2016/12/Sandfilter_45-kg.pdf

Ja, helt rätt. Därför blev jag så ställd...
Drog i lite slangar nu och det porlade in lite vatten till i pumphuset. Kom dessutom på att jag har troligtvis lite för lågt vatten så började fylla på mer nu för att få högre tryck i skimmern.

Bifogar en bild så ser du hur allt står och är kopplat iaf...

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Starta upp JF pool/pump/filter
« Svar #3 skrivet: juli 16, 2017, 22:39:46:46 »
Förmodligen har du för låg nivå i poolen. Vattennivån är lämplig ca 2/3 av bräddavloppet.

En annan sak, du vet att man inte får ha elektrisk utrustning närmare poolen än 3,5 meter.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad nyburjare

SV: Starta upp JF pool/pump/filter
« Svar #4 skrivet: juli 17, 2017, 07:59:22:22 »
Dom säljs ju så där. Men det verkar rejält farligt att bada med 220 v straxs utanför. Hade inte släppt mina barn i en sådan installation

Utloggad Davidkulneff

SV: Starta upp JF pool/pump/filter
« Svar #5 skrivet: juli 17, 2017, 13:05:26:26 »
Yes, för låg vattennivå i poolen. fyllde upp mer, släppte ut luften ur pumphuset så det fylldes med vatten, sen gick det fint!

Ang. den s.k. kopplingen så ska den inte se ut så... Skulle bara koppla in det för att kunna klorera upp vattnet och filtrera innan det blev problem med vattenkvalitén. Elektriker är inkallad så ska han få lösa det bättre och sen sätta dosor på trädäcket som ska byggas till där.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan