VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Montering av bypassventil, läckage  (läst 3505 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad andreaswi

Montering av bypassventil, läckage
« skrivet: juni 14, 2016, 11:35:03:03 »
Hej!

Har (om väl sent) kört igång poolen. Jag tog mig i år tiden att montera en bypass ventil till min Brilix luft/vatten pump. När jag väl kör igång allt läcker det som ett såll framför att på ett ställe där jag limmat ett pvc rör, pga att det var en lite längre sträcka till nästa böj, pvcröret är ju styvare än den slang jag annars använder. Limmade med Tangit, vräkte på ganska mycket tyckte jag. Jag vred fram och tillbaks i någon sekund innan det bet i. Jag väntade dock inte 24 timmar med att starta, utan snarare 12 timmar, kan detta ha påverkat negativt? Jag var heller inte jättenoga med att göra rent slang samt koppling innan jag limmade.

Bifogar 2 bilder. Finns det någon möjlighet att rädda detta? Om jag drar på mer lim där det läcker, tror ni det kan bli tätt då? Om inte, blir det till att köpa nya ventiler och allt...
Om ni inte har några andra fiffiga lösningar vill säga! Läste lite snabbt att några har värmt med varmluftspistol med bra resultat.

Tacksam för svar!

(Har 2 bilder med, men det fungerar inte att bifoga dem)
« Senast ändrad: juni 14, 2016, 11:39:35:35 av andreaswi »

Poolgiganten

Utloggad knudan

SV: Montering av bypassventil, läckage
« Svar #1 skrivet: juni 14, 2016, 12:15:20:20 »
för mkt lim gör nog ingenting men att vrida på röret ska man absolut inte göra, och dom 24 timmarna är nog rätt viktiga, vet ej om här finns någon som har räddat dåliga limningar annars får du tyvärr göra om o göra rätt

Utloggad MathiasS

SV: Montering av bypassventil, läckage
« Svar #2 skrivet: juni 14, 2016, 12:23:34:34 »
Att rädda läckaget annat än temporärt tror jag är svårt (tejp). Men, du behöver ju inte byta alla kopplingar - det räcker ju med en ny fläns till kopplingen, sådant måste man kunna köpa löst. Komplettera med en muff och en bit rakt rör så är du hemma....!
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad andreaswi

SV: Montering av bypassventil, läckage
« Svar #3 skrivet: juni 14, 2016, 12:24:19:19 »
för mkt lim gör nog ingenting men att vrida på röret ska man absolut inte göra, och dom 24 timmarna är nog rätt viktiga, vet ej om här finns någon som har räddat dåliga limningar annars får du tyvärr göra om o göra rätt

Ok, då är det en av felkällorna alltså, att jag vred på röret. Sedan läste jag att PEM slang inte går att limma, utan bara funkar med klämkopplingar. Jag skrev att jag använde PVC rör, men det kan lika gärna vara PEM slang. Vad är skillnaden? PVC rör är väl helt stumt i princip, alltså gjort av hårdplast. Det rör jag har är mer böj och formbart. Dock inte som en slang såklart.

Utloggad MathiasS

SV: Montering av bypassventil, läckage
« Svar #4 skrivet: juni 14, 2016, 12:26:26:26 »
PEM är svart med blå rand och går inte att limma.

Hård PVC är just hård och går att limma.
Mjuk PVC är som en slang, mjuk och böjlig, oftast grå, och går att limma.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad andreaswi

SV: Montering av bypassventil, läckage
« Svar #5 skrivet: juni 14, 2016, 12:39:21:21 »
PEM är svart med blå rand och går inte att limma.

Hård PVC är just hård och går att limma.
Mjuk PVC är som en slang, mjuk och böjlig, oftast grå, och går att limma.

Min är helsvart, dock X antal år gammal, kan det vara PEM slang ändå tror du? Jag ska kolla om jag hittar en ny fläns någonstans här i stan, kan bli svårt dock. Då får jag beställa.

Resten av de slangar jag har är mjuk pvc och grå.

Utloggad MathiasS

SV: Montering av bypassventil, läckage
« Svar #6 skrivet: juni 14, 2016, 12:42:24:24 »
PEM slang har varit svart i tusen år. Är den svart är det antagligen PEM och då måste du ha klämkoppling. Slang man lägger i marken brukar vara PEM slang (men även mjuk PVC går att markförlägga).

Försök få upp en bild så vet vi!

7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad andreaswi

SV: Montering av bypassventil, läckage
« Svar #7 skrivet: juni 14, 2016, 13:15:30:30 »
PEM slang har varit svart i tusen år. Är den svart är det antagligen PEM och då måste du ha klämkoppling. Slang man lägger i marken brukar vara PEM slang (men även mjuk PVC går att markförlägga).

Försök få upp en bild så vet vi!

Bilder funkar inte att lägga upp. Har provat med olika webläsare samt även direkt från mobilen, men icke!

Iaf, när jag nyss gick ut för att kolla vilka delar jag behöver köpa nytt av så visar det sig att den svarta slangen enkelt går att dra ut T-koppligen ovanför bypassventilen till luft/vattenpumpen. Ska försöka återanvända den kopplingen, men nu behöver jag köpa några nya flänsar med mutter. Men hur vet jag att de kommer passa? Kan ju vara olika gäng beroende på fabrikat.

Förvirrande kanske när man inte se någon bild, men ni insatta förstår säkert vad jag menar.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Montering av bypassventil, läckage
« Svar #8 skrivet: juni 14, 2016, 13:44:29:29 »
Men om du enkelt kan dra ur slangen är det väl bara att slipa ur med sandpapper och använda de kopplingar du har?

Dammbutiken har annars bra priser på ventiler m.m. Jag kan inte påminna mig att jag sett att man kan köpa delar till en ventil löst. Men det är väl inte själva muttern du behöver, utan delen innanför.

Stroker här på forumet har ju gjort en video. Jag har inte haft tillfället att praktisera det själv, men helt klart är det görbart.

/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad andreaswi

SV: Montering av bypassventil, läckage
« Svar #9 skrivet: juni 14, 2016, 14:04:22:22 »
Men om du enkelt kan dra ur slangen är det väl bara att slipa ur med sandpapper och använda de kopplingar du har?

Dammbutiken har annars bra priser på ventiler m.m. Jag kan inte påminna mig att jag sett att man kan köpa delar till en ventil löst. Men det är väl inte själva muttern du behöver, utan delen innanför.

Stroker här på forumet har ju gjort en video. Jag har inte haft tillfället att praktisera det själv, men helt klart är det görbart.



Absolut, ska återanvända det som går, men det läker även i en koppling till en mjuk pvc slang, där kan det ju bli svårare att fixa läckan. Om det inte går att värma med varmluft såklart, ska prova även det! Tack för tipset!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan