VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Spara ström med ny pump?  (läst 1402 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad korthoga

Spara ström med ny pump?
« skrivet: februari 07, 2019, 23:21:53:53 »
Idag har jag en pump som drar 1kw/h och jag tycker det går ganska så mycket ström i onödan. Har tittat på en Badu Eco Touch 3-stegs. Är det någon som har den?
Kan man köra den på lägsta läget och få den att cirkulera vattnet tillräckligt i en pool som är 4x8?

Poolgiganten

Utloggad largab

SV: Spara ström med ny pump?
« Svar #1 skrivet: februari 08, 2019, 12:48:27:27 »
Hej,
jag har en liknande https://yapool.de/Speck-Super-Pump-Premium-Eco-Pro-Filter-Pump-10-29-ml-h . Har haft den 2 hela säsonger. Den är väldigt tyst även vid högre farter.
Den har justerbar hastighet (50 rpm steg) pss som Badu eco touch !? Så man kan justera de 3 olika farterna precis som man vill.
Jag kör på 1an med 1500 rpm. Det räcker för att få ett grundflöde för att säkerställa uppvärmning etc. För att filterera mer så kör vi på 2an (~2000 rpm). 3an använder vi för backspolning etc) .
Så svaret är väl att du kan välja fart som du vill, det borde räcka ?!
Från ovan försäljare tillkommer rejäl frakt (~60E), men priset blir ändå förnämligt.

Utloggad korthoga

SV: Spara ström med ny pump?
« Svar #2 skrivet: februari 14, 2019, 21:10:04:04 »
Hur vet man vilket flöde man ska ha för att det ska fungera bra med uppvärmning och filtrering då? Går det på något sätt att räkna ut kubikmeter/timme med varvtalet eller?

Jag tänkte att man ställer in den på ett visst varv på dagen då man badar och sen på natten när man inte använder poolen och taket är på så sätter man den på ett lägre varv. Det högre varvet använder man till att backspola poolen. Tänker jag fel?

Utloggad largab

SV: Spara ström med ny pump
« Svar #3 skrivet: februari 15, 2019, 21:43:13:13 »
Så gör jag. Jag provade mig fram. Inget vetenskapligt.
Det finns flödesmätare men det är onödigt dyrt.

Utloggad Zip_file

  • Poolens bästa vän...
  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 38
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • det man inte kan göra själv får man lära sig
    • Visa profil
SV: Spara ström med ny pump?
« Svar #4 skrivet: februari 18, 2019, 21:56:46:46 »
De flesta användare har funktionen att man har ett läge för natten och ett för dagen för att spara energi. Samt det sista steget för backspolning.
Löses enkelt med tidur och en omkopplare för backspolning och stopp av pump. Går naturligtvis att göra mer komplicerat för den som känner för en utmaning...

Inställningarna kan man kanske göra med lite fingertoppskänsla, men det går också att lägga ett öga på pumpens pumpkurva och få fram flödet den vägen, men då bör man ha en bra manometer att läsa av från. Som är monterad så nära pumpen som möjligt, och inte 5 m rör och fyra 90 böjar efter pump som det kan vara om manometer finns på filtret. Detta om man är intresserad av att få fram rätt flöde på de tre lägen som finns, men vill man få fram ett mer generellt flöde så går manometer på filter också bra.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan