VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Klorlås eller för lite klor?  (läst 10757 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad klabbe_f

Klorlås eller för lite klor?
« skrivet: september 30, 2009, 19:50:37:37 »
Vi har sedan försommaren ett hus med inomhuspool, c:a 45 kbm.

Vi har inte klorerat så mycket sedan början av augusti, så det var nog inget fritt klor kvar i den. Men sista 2-3 veckorna har vi försökt få upp normal klorhalt. Trots att jag testat med någon puck med dagsklor var nivån 0 på digitala remsläsaren dagen efter (2 olika digitala remsläsare har använts). Har även testat med långverkansklor, först i påsen med olika stora hål i, sedan utan påse. Fortfarande 0 fritt klor.

Då testade jag med dagsklor i en hink vilket gav mycket hög klorhalt (10) och lila färg på mätremsan.

Jag funderar på att chockklorera som nästa steg. Någon som har annan ide eller åsikt?
Vad är klorlås som de varnade för på Folkpool? Någon risk för det i mitt fall?

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Klorlås eller för lite klor?
« Svar #1 skrivet: september 30, 2009, 23:43:56:56 »
Dagsklor är väl i princip samma som chockklor, fick du upp nivån med det så borde du kunna stabilisera nivån med en puck efteråt.

Hur varmt har du poolen?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Klorlås eller för lite klor?
« Svar #2 skrivet: oktober 01, 2009, 07:36:32:32 »
Klorlås får man om man får för mycket syanidsyra vanligast är inomhuspooler som använt veckolklor där man inte byter något vatten på många år.

Utloggad klabbe_f

SV: Klorlås eller för lite klor?
« Svar #3 skrivet: oktober 01, 2009, 07:49:31:31 »
Svar:
Det är 25 grader i poolen.

Det var i en 10-litershink med poolvatten som jag fick upp klorhalten. Har inte lyckats i poolen ännu.

Utveckling av min frågeställning:
* Det är alltså inte någon risk att kasta i en massa dagsklor för att få upp klorhalten? Kan det inte bli klorlås vid överdosering, och vad kan i så fall ses som överdosering?

* Blir det samma effekt som att chockklorera, man frigör ev. bundet klor?

* Behöver man chockklorera en inomhuspool emellanåt som normalt underhåll, i så fall -  hur ofta/när?

(Jag har inte helt på det klara för mig vad klorlås innebär, men de sa till mig att man måste tömma halva poolen i så fall och jag förstod det som att det uppstår vid överdosering av klor)

Utloggad klabbe_f

SV: Klorlås eller för lite klor?
« Svar #4 skrivet: oktober 01, 2009, 07:53:23:23 »
Klorlås får man om man får för mycket syanidsyra vanligast är inomhuspooler som använt veckolklor där man inte byter något vatten på många år.

De förra ägarna verkar ha använt veckoklor/långverkansklor. Själv har jag bara använt dem ett fåtal gånger, men det kanske finns kvar i poolen sedan gamla synder? Hur tar man reda på om klorlås har uppstått?

Utloggad Janne

SV: Klorlås eller för lite klor?
« Svar #5 skrivet: oktober 01, 2009, 08:40:27:27 »
Cyanidsyra lagras i vattnet och finns i vissa puckar.
Det finns puckar som bara innehåller klor, men dom flesta puckar har mer en klor.

Cyanidsyra är mest känd för sin stabiliserande effekt på klor. Ämnet används över hela världen i pooler, simbassänger etc. för att bromsa upp produktionen av saltsyra. I utomhuspooler accellererar denna process med hjälp av solens ultravioletta strålar. Används Cyanidsyra kan upp till 80% sparas av klorförbrukningen.

Vad jag vet så när man får klorlås så får man byta vattnet.
Ibland räcker det med halva volymen och ibland hela.

Här finns en hel del bra information: http://www.hannainst.se/acatalog/Chlorine_explained.html

Janne
« Senast ändrad: oktober 01, 2009, 08:55:42:42 av Janne »
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Klorlås eller för lite klor?
« Svar #6 skrivet: oktober 02, 2009, 10:15:01:01 »
generellt inhåller vecko puckar cyanidsyra men inte dags puckar..
Så i en inomhus pool ska men helst använda dagsklor.

Utloggad klabbe_f

SV: Klorlås eller för lite klor?
« Svar #7 skrivet: oktober 14, 2009, 21:31:52:52 »
Nu har jag chockklorerat och det verkar funka bra. Det blev en hög klorhalt (fritt klor). Som jag förstod det av säljaren på Folkpool så verkar det som att när man har tillräckligt hög halt av bundet klor så binder sig helst det fria kloret och man måste chockklorerar för att "aktivera" kloret igen. Detta behöver göras lite då och då.

Tackar så mycket för svaren här inne! Är det någon som har en bättre teoretisk förklaring till fenomenet är ni välkomna att kommentera men problemet är i alla fall löst.

Utloggad Janne

SV: Klorlås eller för lite klor?
« Svar #8 skrivet: oktober 15, 2009, 08:25:42:42 »
Nice att det fixa sej.

Informatonen stämmer som du fick och du kan även läsa om budet klor här:
http://www.poolkompaniet.se/ph_klor.html

Många tror att när det börjar lukta klor så skall man minska kloret och lukten skall gå bort.
Men är ju det bundna kloret som luktar "kloramin" och för att fixa det så måste man chocka poolen.

Min förra pool där vi hade saltgenerator så fick vi problem med lukt.
Saltgeneratorn tillverkade lite för mycket klor, pga av jag inte hade koll på det bunda kloret.

Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan