Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Variabel hastighetspump  (läst 1881 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dimitris76

Variabel hastighetspump
« skrivet: april 12, 2016, 11:58:50:50 »
Jag har en vanlig Hayward pump i rensverket just nu men jag läser om de nya pumpar som kan variera sin hastighet. Vad är fördelen med konstant drift med nedsatt flöde jämnfört med filtering i fullt fart några timmar om dagen? Bättre elekonomi?

Är det lika effektivt att filtrera man med lägre flöde överhuvudtaget? Kommer de här pumparna med någon reglerdator som styr de olika flödesprogram eller inställer man varvtalet manuellt?

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Poolgiganten

Utloggad ChristerN

SV: Variabel hastighetspump
« Svar #1 skrivet: april 12, 2016, 13:52:42:42 »
Jag har också kört Hayward, men byter nu i huvudsak på grund av att jag vill ha en lägre ljudnivå. Pumpen jag köpt, en Speck Badu Eco Touch Pro styrs elektroniskt. Det sitter en panel  med touch-knappar på själva pumpen. Jag har även hört att en pump med lägre varvtal som körs fler timmar leder till en bättre totalekonomi, men det är inget jag kan verifiera.

Utloggad Dimitris76

SV: Variabel hastighetspump
« Svar #2 skrivet: april 12, 2016, 14:08:35:35 »
Lägre varvtal leder till lägre flöde - fast på en annan tråd ( http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11955.0; )  tipsar man att man bör undvika 32mm PEM-slang för att filtreringseffekt blir för dålig...

Är det inte bättre intermittent fast effektivare filtering med hög flöde istället för konstant halvdåligt filtrering?

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 540
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Variabel hastighetspump
« Svar #3 skrivet: april 12, 2016, 19:18:10:10 »
Jo, för att få bra rening så krävs ju att vattnet i poolen omsätts effektivt = högt flöde.
Varabel pump är ju säkert bra t.ex vid dammsugning då effekten tillfälligt kan höjas men jag tror inte de funkar så bra ihop med jordfelsbrytare, åtminstonde om den är fekvensstyrd?
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

https://familjenlindstrom.se/

Utloggad Dimitris76

SV: Variabel hastighetspump
« Svar #4 skrivet: april 12, 2016, 19:32:50:50 »
Varför skall en jordfelsbrytare vara frekvensstyrd?

Jag trodde att det som en jordfelsbrytare gör är att kolla om den geometriska summan av alla fasernas ström är lika som nollans ström...

Jag gillar inte sneddbelasta min villas elsystem och dessutom har redan alla 3 faser ledningar dragna via kontaktor och motorskydd. Finns det variabel hastigjetspump med 3-fasmotor?

/Dimi
« Senast ändrad: april 12, 2016, 19:37:30:30 av Dimitris76 »
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Erica

SV: Variabel hastighetspump
« Svar #5 skrivet: april 12, 2016, 19:53:04:04 »
Varför skall en jordfelsbrytare vara frekvensstyrd?

Jag trodde att det som en jordfelsbrytare gör är att kolla om den geometriska summan av alla fasernas ström är lika som nollans ström...

Jag gillar inte sneddbelasta min villas elsystem och dessutom har redan alla 3 faser ledningar dragna via kontaktor och motorskydd. Finns det variabel hastigjetspump med 3-fasmotor?

/Dimi

Jordfelsbrytare kan lösa ut omotiverat när motorer med frekvensstyrning används, eftersom frekvensstyrningen förvränger elströmmens vågform. Dessutom ger de störskydd som brukar finnas till alla frekvensomriktare läckströmmar som också kan lösa ut jordfelsbrytaren.

Frekvensomriktare som är trefas både in- och ut finns, men normalt då i större effekter än vad som är aktuellt till privata poolers pumpar, Även dessa kan dock vålla problem med jordfelsbrytare. Drt finns speciella omriktare som klarar att gå med frekvensomriktare, men de är dyrare än andra omriktare. Det finns även jordfelsbrytare som är speciellt byggda för att klara övertoner m.m. men de är tyvärr hutlöst dyra.

Utloggad Dimitris76

SV: Variabel hastighetspump
« Svar #6 skrivet: april 12, 2016, 20:36:15:15 »
Got it. Tack för svaret!
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag