VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hauge 5x5m lite betong basseng.  (läst 9359 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mrtiger

Hauge 5x5m lite betong basseng.
« skrivet: april 28, 2018, 20:36:17:17 »
Etter noen år med intex basseng har vi nå tenkt å lage noe mer permanent:)
Bassenget mål blir 5x5m og en høyde på 1,5m.
60cm av bassenget skal være under bakken og resterende blir over bakken. Grunnen til dette er at jeg har lyst å prøve noe som jeg ikke har sett så mye av, samt at jeg trur dette også kan bli fint:)
Planen er å støpe en betongsåle med 5cm xps plater under.
Til vegger skal jeg bruke systemblokker fra systemblokk. No og disse skal fylles opp med betong. har også vurdert thermoblokker, men valgte systemblokker siden disse tåler mer utvendige påkjenninger som slag o.s.v.
Innvendig blir det nok en eller annen form for armert duk eller liner, har ikke helt bestemt meg her.
Har allerede fått gravd ut hullet og fylt opp med grus slik
At jeg får bra drenering under. Legger også drenerings rør rundt muren og kobler denne inn på et drensrør som ligger der fra før.
Legger snart ut noen bilder samt litt mer informasjon på hva jeg har gjort:)

Poolgiganten

Utloggad Mrtiger

SV: Hauge 5x5m lite betong basseng.
« Svar #1 skrivet: april 28, 2018, 21:11:02:02 »
Meningen er å gjemme bassenget bak denne utepeisen.


Utloggad Mrtiger

SV: Hauge 5x5m lite betong basseng.
« Svar #2 skrivet: maj 01, 2018, 14:30:44:44 »
Da er graveren ferdig og hullet står klart til videre arbeid:)

Plenen så ikke bra ut etter at det ble kjørt graver og traktor med henger diverse ganger over planen. Det var MYE værre etter at dette boldet ble tatt:)





Det regnet ganske bra når de holdt på, så det ble mye vann:)



« Senast ändrad: maj 01, 2018, 14:42:57:57 av Mrtiger »

Utloggad Mrtiger

SV: Hauge 5x5m lite betong basseng.
« Svar #3 skrivet: maj 01, 2018, 14:49:57:57 »
Da har jeg fylt opp hullet med pukk og grus på toppen. Har også fått lagt drensrør rundt bassenget og skal koble disse til et drensrør som ligger der fra før.
Har også lagd en ramme til sålen. Har også begynt å legge på 50mm xpx plater oppå grusen. Valgte disse platene siden de tåler mer trykk og at de ikke trekker til seg like mye vann som EPS plater.
Fikk også kjørt noen runder med en hoppetusse slik at jeg fikk komprimert  grusen litt. Vet at det er flere som sier at dette ikke er nødvendig, men jeg synes at overflaten blir jevnere og finere nå du har fått komprimert den litt.



slik set det ut etter at alle xps platene har blitt lagt ut.
Har også lagt armeringsmatter over xps platene, har selvfølgelig montert det på distanseklosser slik at de kommer litt over bakken. Har også lagt 2 rader med 12mm armeringsjern rundt kantene på sålen, slik at såler blir ekstra sterk der veggene til bassenget skal være.
Nå skal de sies at jeg aldri har støpt en så stor betongsåle før og jeg må lese meg opp til alt jeg gjør. Har også lest endel på dette forumet og trur jeg har lært meg noe:) Så dette kan jo bli spennende:)




Planen nå er å montere opp armering vertikalt slik at systemblokkene får noe å feste til sålen.
« Senast ändrad: maj 01, 2018, 15:09:13:13 av Mrtiger »

Utloggad Mrtiger

SV: Hauge 5x5m lite betong basseng.
« Svar #4 skrivet: maj 01, 2018, 15:26:49:49 »
Kommer med en liten oppdatering til:)
Da har jeg begynt å armere vertikalt(til basseng veggene) Fikk fruen til å bøye 12mm armeringjernet til 90 grader.
Går med ca 24 stk pr vegg på bassenget, så dette tar litt tid. Vær eneste lengde skal festes til en lekt som jeg har montert på rammen til sålen, slik at jeg får alle på riktig mål, samt festes til armeringen i bunnen. Disse blir festet med jernbindingstråd og det går med ca 2-3 pr stag:) så det blir mye binding.
Ble ferdig med 2 vegger idag siden jeg gikk tom for armeringsjern:( 1 mai er en fridag i Norge så jeg får heller ikke kjøpt armeringsjern før i morgen.
Har også bestilt betong til sålen og bilen kommer til torsdag, så jeg har litt jobb igjen før jeg er klar til dette:(


Utloggad Mrtiger

SV: Hauge 5x5m lite betong basseng.
« Svar #5 skrivet: maj 01, 2018, 20:51:50:50 »
Som sagt kommer betongbilen til torsdag og med min flaks har yr.no meldt regn:( ca 6mm fra kl 12 til 16:00.
Er litt usikker på hva jeg skal gjøre, er det lurt og vente eller går det greit å legge betong selv om det regner. Noen med erfaringer når det gjelder dette?
I verste fallfår jeg legge en presenning over sålen.
Elr jeg heldig tar yr.no feil:)

Utloggad Mrtiger

SV: Hauge 5x5m lite betong basseng.
« Svar #6 skrivet: maj 03, 2018, 08:33:28:28 »
da har jeg fått opp all vertikal armering også. Ble ganske mange jern som jeg måtte bøye:)
Da er det egentlig bare og vente på betongbilen.
Må faktisk si at jeg gruer meg litt til den kommer siden jeg aldri har gjort dette før ::)
Holder forskalingen min, vill betongen renne vekk ett eller annet sted, hva med regnet som er melt, o.s.v, føler at det er mye som kan gå galt her:)







Utloggad Mrtiger

SV: Hauge 5x5m lite betong basseng.
« Svar #7 skrivet: maj 03, 2018, 11:14:40:40 »
Det har vært en stresset morgen:)
Betong bilen kom i dag tidlig:)
Han ville helst kjøre inn i Hagen da han ikke hadde lov til å kjøre på fortau:(
Klarte og overtale han til å kjøre på fortauet bak hekken etter en liten stund.  Men, det ble for trangt så han kjørte bilen ut på veien istedenfor, transportbåndet var langt nok.
Siden bilen sto der måtte han passe på at det ikke kom noen unger på fortauet. Jeg måtte holde pumpeslangen, det er det betongen kommer:) mens jeg styrte den måtte jeg samtidig skuffe betongen utover med en svaber.
Det gikk til slutt og har nå fått betongen på plass. Måtte disse den ut mens den var løs. Nå venter jeg på at den skal herde litt, slik at jeg kan gå på den og pusse over betongen. Er litt usikker på hvor lang tid jeg må vente på det?
Rakk ikke å ta noen bilder mens bilen var her, men tok noen bilder etterpå som jeg legger ut siden;)

Utloggad Mrtiger

SV: Hauge 5x5m lite betong basseng.
« Svar #8 skrivet: maj 03, 2018, 11:26:27:27 »
Har foreløpig ikke kommet noe regn, men det kan begynne å regne snart :-\
Håper bare at det ikke kommer noen større mengder før det har herdet litt. Det er meldt 2-3 mm etter kl12 til 1600, etter det skal det bli delvis sol.
Mulig det er greit med litt småregn når man skal pusse over flaten, blir jo litt smøring:)

Utloggad Mrtiger

SV: Hauge 5x5m lite betong basseng.
« Svar #9 skrivet: maj 04, 2018, 12:29:58:58 »
Noen som har forslag på skimmer, dyser og lys som går Ann og bruke til et betongbasseng som er bygd opp med systemblokker som blir fylt med betong?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan