VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Saltvattenpool?  (läst 17900 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad B Lilja

Saltvattenpool?
« skrivet: mars 25, 2016, 12:13:08:08 »

Hej!

Jag skall precis starta upp min femte säsong med min saltvattenpool (37 kbm folkpool), och allt har fungerat utan problem. Några bekanta till oss är också sugna på pool, och jag rekommenderade de att köra saltvatten, då jag i alla fall tycker att man slipper mycket med slabbandet med klor och andra kemikalier. De har nu fått en offert och försäljaren hävdade bestämt att det då krävs mycket mera salt och att saltklorinatorn måste bytas ut redan efter 5 år. Stämmer det, att klorinatorn är slutkörd efter 5 år?
Misstänker att det nog är försäljaren som vill sälja dyra kemikalier.
Folkpool 3,5x7 Zodiac saltklorinator.

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Saltvattenpool?
« Svar #1 skrivet: mars 25, 2016, 12:39:21:21 »
Mycket mer salt än vad?

Köper man en klorinator av god kvalitet håller den säkert mycket längre än fem år. Han kanske menade att man behöver byta elektrod eller någon annan slitagedel?

Vad har dom tänkt sig för poolkonstruktion?

Alla system med automatisk dosering av klor gör att man slipper slabbandet med kemikalier. Man måste inte ha salt bara för att slippa det.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad B Lilja

SV: Saltvattenpool?
« Svar #2 skrivet: mars 25, 2016, 14:47:00:00 »
Jag tror att det är en Folkpool classic 4x8, trästomme och liner de fått in offert på.

Jag har ju själv konstaterat att efter 4 säsonger så har min saltvattenpool varit väldigt billig i drift vad gäller "kemi". Tror jag lägger totalt 400 kronor/år; 50 kg salt + PH sänkare!! Misstänker att om jag hade kört en klorpool hade det gått på närmare en tiopotens högre per år!

Sen som sagt, att slippa simhallsvibbarna är bara bra!
Folkpool 3,5x7 Zodiac saltklorinator.

Utloggad 25° i vattnet

SV: Saltvattenpool?
« Svar #3 skrivet: mars 25, 2016, 15:19:21:21 »
lite fakta om saltklorinator:

Saltklorinator brukar även kallas saltmaskin, saltvattenpool, saltcell eller felaktigt "saltgenerator".

Flera stora tillverkare har slutat tillverka saltklorinatorer eftersom vattnet blir så aggressivt och saltklorinator är svårskött med avseende på klorhalt och pH-värde.

Maskinen fungerar genom att poolvattnet med tillsatt salt (Natriumklorid, NaCl) passerar saltklorinatorn. I Saltklorinatorn finns ett antal spänningssatta metallplattor där elektrolysen sker. Elektrolysen delar saltet till bl.a. underklorsyra (HCIO), natriumhypoklorit (NaClO) och vätgas (H2).

Salthalten i vattnet ska vara 0,4 % (4ppm) som jämförelse är salthalten i Östersjön 5-8ppm. Högre salthalt ger längre livslängd på elektroderna men ökar korrosionsrisken på metalldelar i poolen.

Att tänka på vid användande av saltklorinator
Det är extremt viktigt att hålla pH på en korrekt nivå (7,2 - 7,6 ppm). Vid för högt pH i kombination med hög klorhalt blir vattnet skadligt.
Saltklorinatorns elektroder tar skada av för högt pH.
Alkaliniteten får inte överstiga 110 ppm. Hög alkalinitet gör att saltklorinatorns elektroder förkalkas.
Om vattentemperaturen är under 18 grader skall saltklorinatorn köras på max 50 %. Saltklorinatorn fungerar inte fullt ut om vattnet är under 18 grader. Klorhalten stiger också snabbt då poolens klorförbrukning är lägre ju kallare vattnet är.
Saltklorinatorn slutar inte tillverka klor, inte ens om klorhalten stiger till farliga nivåer. Du måste dagligen kontrollera vattnets klor- och pH-värden och justera pH och saltklorinatorn efter mätvärdena.
Vattnet blir aggressivt och påverkar linerns livslängd negativt.
Hög klorhalt tillsammans med salt i vattnet ger ett mycket aggressivt vatten mot metaller, även rostfritt, speciellt i kombination med felaktigt pH-värde. Vid användning av saltklorinator ska alla komponenter i poolen vara tillverkade av titan eller plast för att undvika korrosion. Tänk på att pump, sandfilter, värmare, inlopp, skimmer, lampa och stege kan vara gjorda i rostfritt eller ha rostfria detalj

Utloggad Erica

SV: Saltvattenpool?
« Svar #4 skrivet: mars 25, 2016, 15:22:26:26 »
Citera
Jag valde också salt av den enkla anledningen att jag ogillar simhallsvibbarna från när man var barn och badade i den kommunala simhallen och minnena från hur det kliade på kropen och sved i ögonen. Med saltvatten finns inget sånt.

Feltänk på två punkter tycker jag: för det första är klorhalten som man normalt har i en privatpool mycket lägre än vad simhallarna har - det är ju en väldig skillnad på antalet badande och simhallarna måste ha god säkerhetsmarginal för att vara säkra på att poolerna inte sprider smitta. För det andra så är en pool med saltvatten och saltklorinator absolut inte klorfri. Den tillför bara kloret på ett annat sätt. Har man någon speciell allergi mot klor eller liknande så måste man välja andra system. Men för de allra flesta människor så är klor i privatpoolskoncentrationer inget problem. Vi kör vår pool med klor med autodoseringssystem. Precis lika lättskött som saltklornatorsystem plus att vi inte behöver ha en poolmiljö som är helt metallfri.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Saltvattenpool?
« Svar #5 skrivet: mars 25, 2016, 16:49:56:56 »
Samma sak med underhållet. Saltklorinatorn sköter sig helt själv, man slipper springa och mäta och greja. Sonden mäter konstant redoxen och anpassar klorinatorn efter detta.

lite fakta om saltklorinator:

Saltklorinatorn slutar inte tillverka klor, inte ens om klorhalten stiger till farliga nivåer. Du måste dagligen kontrollera vattnets klor- och pH-värden och justera pH och saltklorinatorn efter mätvärdena.

Jag har inte saltvatten, och kommer inte ha det då de prylar jag har i rostfritt inte garanteras hålla i saltvatten. De kan hålla, men det är inte garanterat och då jag har betong vill jag inte riskera att jag måste byta ut en del.

Men ovanstående två kommentarer verkar ju då säga att automatik även för att styra saltklorinatorn är bra. Vad för typ av styrutrustning man ska ha vet jag inte, det jag kommer ihåg att jag läst om är att man ställer in viss tid på dem, inte mätutrustning. Hur vanligt är det att det finns den här typen av automatik?
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erica

SV: Saltvattenpool?
« Svar #6 skrivet: mars 25, 2016, 23:19:01:01 »
Citera
Styrningen av min saltklorinator styrs av en sond som mäter motståndet i vattnet, tror jag det var. Ja det är nått med mV-spänning iaf. som jag kan ställa i olika nivåer beroende på hur stark reningsgrad man vill ha.

Alla sonder arbetar med typ mV-spänningar, så det säger inget om vad den mäter. OM den verkligen mäter motståndet i vattnet så får du ett värde på ledningsförmågan, vilket i sin tur blir ett värde på salthalten, då ledningsförmågan beror starkt av salthalten. Om den mäter Redox alt. fritt klor så får du ett värde som säger vad för nivå på kloret som desinficerar har. Både salthalt och Redox/klornivå är naturligtvis viktiga parametrar om du skall styra en saltklorinator. I vårt automatiksystem finns två sonder: en för pH-mätning och en som mäter Redox. Eftersom vi inte kör med saltvatten är ledningsförmågan / salthalt inte något som är värt att mäta.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Saltvattenpool?
« Svar #7 skrivet: mars 26, 2016, 00:17:14:14 »
Om det bara var en stege skulle jag testa. Men jag har genomföringar i form av tillopp och bräddavlopp samt kopparna för belysningen. De vill jag inte byta ut, för det är inte enkelt.

Precis som du nämnt så finns det ett flertal trådar om just rostfritt. Det kan fungera med det jag har, men det är inte gjort för det så det kan erodera. Jag vill inte chansa.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan