Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Synpunkter på placering av markpool?  (läst 3317 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MelleMon

Synpunkter på placering av markpool?
« skrivet: maj 29, 2017, 22:24:30:30 »
Nu har jag skissat på säkert tio olika alternativa pool-placeringar men tror nu att jag har hittat den optimala placeringen. Vi har ett garage med vidbyggd carport för två bilar och min idé är att nalla på halva carporten för att bygga en enklare relax samt ett mindre kombinerat maskinrum/förråd så man kommer åt tekniken ordentligt. Jag kommer nog vara mer i "maskinrummet" än i poolen, jag avskyr att bada. ;D

Från början hade jag tänkt lägga poolen framför vår existerande altan framför huset, men dels tycker jag poolen kommer för nära vägen, dels är jag som sagt mest intresserad av relaxen/maskinrummet och då hade jag behövt bygga ett till hus på tomten. Vid garaget finns mer plats, halva relaxen är färdig (eftersom carporten redan finns) och det är dessutom den soligaste platsen på tomten.

Sen hade jag en idé om att förlänga trädäcket ända bort till poolen men då blir ju hela tomten en enda stor altan. Genom att lämna ett par meter mellan trädäcken så borde man kunna hitta på något kul där emellan, en gång, plantering, buskar... helt enkelt ge trädgården lite innehåll/liv. Egentligen skulle jag nog vilja ha marksten men det finns inte pengar till det, just nu i alla fall. Vad tror ni? Alla idéer mottages tacksamt!
« Senast ändrad: maj 29, 2017, 22:29:42:42 av Kolback »

Poolgiganten

Utloggad Coolg8

SV: Synpunkter på placering av markpool?
« Svar #1 skrivet: maj 30, 2017, 08:48:39:39 »
Hej

Jag skulle flytta poolen närmare huset, lägga däck hela vägen till huset. Tänk på att utrymme runt poolen är bekvämt, inte bara att kunna gå utan även att vara på.
Hur ligger poolen i vädersträck? är det norrut uppåt? Poolen bör ligga i så mycket sol som möjligt och så länge som möjligt.

Om du ska ha relax vill du kanske ha lite möbler utanför och då behöver du mer utrymme än 3 meter.


Utloggad 62ragtop

SV: Synpunkter på placering av markpool?
« Svar #2 skrivet: maj 30, 2017, 13:56:41:41 »
Tycke och smak, samt "man känner sin egna tomt bäst"... och hur man vill utnyttja sina altaner och pooldäck... sen finns det inget som slår en fält-studie där man slår i pinnar i backen och spänner upp snören (och gärna placerar ut ev möblemang och annat jox...), och framför allt - sol-och-skuggstudie. Men skisserna är fina!  O0

Personligen så gillar jag altaner och pooldäck som hänger ihop med huskroppen, och som möjliggör stora ytor. Möjligen kan jag tänka annorlunda om man har en väldigt stor tomt och anlägger hela poolen med tillhörande teknikrum och "poolhus" och "sociala" ytor en längre bit från själva boende-huset. Men för mig så skulle det tarva en rejäl tomt-yta att jobba med och ett pool-hus som möjliggör att man kan spendera i princip hela dagen där (undvika spring mellan hus-kropparna i tid och otid)...

Men i detta fall så lutar jag åt Coolg8s tankar.

Lite funderingar från min sida är - vad har du tänkt för pool-skydd? Ska du ha pool-tak..? Har du koll på ytan som krävs för "parkeringsplats" isf. Av skiss att döma så är poolen typ 4*8m. Vi gick med pool-tak (no regrets!) - har en mindre pool (5,5*3,1) och vi har ca 3m parkeringsplats. Vår pool-yta påminner om din. Vi hade också en befintlig "förrådsbyggnad" som löper längs med långsida pool - vi rev ned den och byggde upp på nytt (ny design). Utifrån din skiss så hamnade vår "tak-p-plats" framför teknikrumsdelen på din carport.

Vidare, så skulle jag fundera på "avsatserna" runt pool. Uppskattar av dina mått att du jobbar med ca 100cm, 1m (framkant) och långsida mot gräsyta. Vi utgick från detta när vi "fältstuderade", men personligen så ogillar jag trånga passager. Drog upp det till 120, men det slutade med att vi landade på 150cm (!). Nu har vi pooltak som sagt, och det bygger en (hel) del utanför pool (långsida) och det visade sig att 150cm "kant-till-kant" (husvägg - poolkant - poolkant - grönyta) vart perfekt (i mina ögon). Frun tyckte först att det kändes stort som attan men är idag glad att vi "tog i".

Det där med altaner och "däck" är lite märkligt. Jag har aldrig stött på någon som ångrade sig att man byggde för "stort" - däremot så har jag många bekanta som ångrar sig att man inte tog till ytterligare 50cm här och där... Sen beror det givetvis på vinklar och anslutningar mot andra byggnader och grönytor.

Vidare en tom yta (en altan, ett däck) känns alltid stor när man bygger. Sen ska utemöblerna fram, grillen, lite blommor å sånt - vips! så känns inte den förr så stora ytan så stor längre...

Jag skulle nog dra poolen närmare altanen, möjligtvis. Jag skulle nog ansluta altanen till pooldäcket. Möjligen så skulle jag inte jobba "fyrkantigt" - utan kanske jobba mer med vinklar (ungefär som din skissade stengång). Fundera på hur vill ni nyttja ytan mellan altan och pooldäck. Är man rädd att det blir för "fyrkantigt" så kan en vinkel skapa lite mer "dynamik".

Lycka till

mvh

Lycka till!

Utloggad MelleMon

SV: Synpunkter på placering av markpool?
« Svar #3 skrivet: maj 30, 2017, 23:03:36:36 »
Toppen, tack för svar, jättebra synpunkter/idéer! :) Glömde rita ut väderstreck, men om man står på befintlig altan framför bostadshuset och tittar mot poolen så tittar du mot öster. Solen letar sig dit nästan från morgon till kväll med undantag för några timmar på kvällen då huset är i vägen (men så senare på kvällen är solen där en stund igen :) ). Hel kvällssol kan vi tyvärr bara få på framsidan av huset men där blir det inte bra att ha poolen.

Jag förstår absolut argumentet att ett däck inte kan bli för stort, men om vi binder dem samman så närmar vi oss 200 kvm. :D Är lite rädd att hela tomten kommer att kännas som ett enda stort trädäck.

Det är en meter trädäck på den smala långsidan, antagligen i minsta laget. Vet inte riktigt hur sidorna kommer att användas runt poolen? Min tanke är att det ska linjera med huset/nuvarande trädäck och att man egentligen aldrig kommer att vara på den sidan. Framför poolhuset är däcket 3,5 meter i bredd, men tänkte nog bara ha någon solstol eller två där, matgruppen kommer vi ha kvar på altanen framför huset. I poolrummet blir det en soffa av något slag. Bakom poolen i öster är det tre meter och om det i framtiden finns pengar till pooltak så har jag förstått att det ska räcka för att skjuta undan pooltaket.

Håller med om att det är väldigt fyrkantigt, har försökt göra lite vinklar och rundlar men får inte till det riktigt, det är svårt. Lätt att det bara blir konstigt och överarbetat tänker jag, då skulle jag nästan behöva hjälp av en trädgårdsarkitekt och pengarna räcker inte till det. Sen ska det byggas också, jag är inte precis en snickarmästare.

En annan variant som vi har diskuterat är att lägga poolen åt andra hållet framför nuvarande trädäck. Men då behöver vi skala ned poolen till 7 x 4 meter för att få plats och inte hamna för nära vägen/grannar. Dessutom får vi inte poolrummet "halvgratis" så att säga utan det blir ytterligare ett hus på tomten... och jag vill ha mitt poolrum, det är enda anledningen till att jag gick med på det här poolbygget från första början. Titta på vatten gillar jag så länge man inte behöver blöta ned sig! ;D

Tusan vad mycket det är att tänka på inför ett eventuellt poolprojekt!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan