Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: HÖST --> Dags att tömma och plocka ner rörpoolen  (läst 16261 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bozton

  • Blommigt bälte i Intexpoolologi
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 292
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
  • Pool ja-ha...oj då..
    • Visa profil
HÖST --> Dags att tömma och plocka ner rörpoolen
« skrivet: augusti 22, 2013, 13:36:07:07 »
Hej alla.
För oss utan vp är det nog slutbadat för säsongen.

Det säg att en rörpool håller många år bara man rengör den ordentligt innan man packar ihop den.
-Vad innebär det?

Hur/ vad gör man med sandfiltret när man stänger ner för säsongen?
Intex Ultra Frame 488x122cm, Sandfilter, 
VP G&J P20

Tidigare egenkonstruerad, egenbyggd
solvärmepanel 300m / 16mm PEM + cirkulationspump

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: HÖST --> Dags att tömma och plocka ner rörpoolen
« Svar #1 skrivet: augusti 22, 2013, 14:13:20:20 »
Det är nog lite tidigt att ge upp ännu - än finns det nog chans för en sen-sommar. Men vad det gäller filtret så är ju det i särklass viktigaste att filtret står så att det inte fryser sönder, vilket betyder antingen att det töms fullständigt på vatten eller att man ställer in det i ett uppvärmt utrymme.

Ordentlig rengöring innebär ju framför allt att den är fri från alger eller annat skräp. Tyvärr är det nog inte så ovanligt att de som har sådana pooler inte bryr sig om att klorera m.m. ordentligt när säsongen ändå är över men att det dröjer innan man tömmer och packar ihop. I mellantiden kan alger hinna växa till i poolen. Viker du sedan ihop linern så lär det vara stor risk att plastlagren limmas ihop mot varandra.

Utloggad Bozton

  • Blommigt bälte i Intexpoolologi
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 292
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
  • Pool ja-ha...oj då..
    • Visa profil
SV: HÖST --> Dags att tömma och plocka ner rörpoolen
« Svar #2 skrivet: augusti 22, 2013, 17:18:58:58 »
Jag kommer köra poolen hela tiden som vanligt. Dvs klora och ha koll värdena tills den töms. Därefter ta bort ev större smuts/ löv.
Det är lättare och billigare att göra det än att skura hela eländet.

Hade hoppats på att det räckt att tömma sandfiltret på vatten och koppla bort slangarna.
Tar alla som har pumphus ute ( inbyggt i trädäcket eller liknande) in sina sandfilter på vintern.
Intex Ultra Frame 488x122cm, Sandfilter, 
VP G&J P20

Tidigare egenkonstruerad, egenbyggd
solvärmepanel 300m / 16mm PEM + cirkulationspump

Utloggad Erica

SV: HÖST --> Dags att tömma och plocka ner rörpoolen
« Svar #3 skrivet: augusti 22, 2013, 18:25:08:08 »
Jo om du tömt det fullständigt så klarar det ju frost. Men det betyder då att få ut allt vatten ur både filter och pump. Det gäller t.ex. att ta bottenpluggen ur filtret, att tömma pumphuset fullständigt, få ur allt vatten ur böjar och ventiler m.m. Polyetenslangar däremot klarar att frysa utan att gå sönder även om det är vatten i dem.

Utloggad elvings

SV: HÖST --> Dags att tömma och plocka ner rörpoolen
« Svar #4 skrivet: augusti 22, 2013, 18:29:41:41 »
Hej alla.
För oss utan vp är det nog slutbadat för säsongen.

Det säg att en rörpool håller många år bara man rengör den ordentligt innan man packar ihop den.
-Vad innebär det?

Hur/ vad gör man med sandfiltret när man stänger ner för säsongen?

Ähumm

Med tanke på en annan tråd så vill jag hävda att det ännu inte är dags att montera ned rörpoolen. 33grader i poolen i går. Likaså i dag.   :)

Som sagt, finns ju värmepump >rulla<


Sandfiltret: Jag har tidigare gjort så att jag hällt ut så mycket vatten ur filtret som möjligt låtit sandbehållaren vara öppen med lock liggande på så att fukt kan ånga ur men inget smuts åka ned. Därefter in i kallförråd som gått ned till -27 grader och det funkar ännu.
Denform 61, Intex Ultra 17m3 + Aquaheat 13-3p 2017-06-29. luxlama 12HI förpassad till kyrkogården 2017-06-19.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: HÖST --> Dags att tömma och plocka ner rörpoolen
« Svar #5 skrivet: augusti 22, 2013, 18:48:57:57 »
29 här, men det är ingen rörpool. Värmepump och pooltak rockar fett i kalla Sverige...
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad TommyC

SV: HÖST --> Dags att tömma och plocka ner rörpoolen
« Svar #6 skrivet: augusti 22, 2013, 19:33:11:11 »
31,5 grader här nu. Pooltak och värmepump är de magiska orden.  <sol>

Vårt pumprum är inte uppvärmt. Sandfilter och pump har alltid övervintrat där utan problem då de varit dränerade.  O0
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Bozton

  • Blommigt bälte i Intexpoolologi
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 292
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
  • Pool ja-ha...oj då..
    • Visa profil
SV: HÖST --> Dags att tömma och plocka ner rörpoolen
« Svar #7 skrivet: augusti 22, 2013, 20:08:24:24 »
Va lagom stöddiga.
Vi har med plusgrader.....
18,5
Intex Ultra Frame 488x122cm, Sandfilter, 
VP G&J P20

Tidigare egenkonstruerad, egenbyggd
solvärmepanel 300m / 16mm PEM + cirkulationspump

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: HÖST --> Dags att tömma och plocka ner rörpoolen
« Svar #8 skrivet: augusti 22, 2013, 21:00:24:24 »
 >rulla<  >rulla< :D >:D
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad kilo

SV: HÖST --> Dags att tömma och plocka ner rörpoolen
« Svar #9 skrivet: augusti 22, 2013, 22:31:15:15 »
Jag tog ner poolen helt första och andra året, tredje året tömde jag den, tvättade ur den och täckte över med plåtar. Förra året tömde jag den bara och lät den stå oövertäckt och i år när den skulle användas tvättade jag ur den med rengöringsmedel och med högtryckstvätten. Det fungerade klart över förväntan.

Sandfiltret tömmer jag och tar in i garaget och tar ut igen till våren. Solfångarna lämnar jag också ute men blåser igenom de lite försiktigt med tryckluft för att tömma dem på vatten.

Jag är av åsikten att man får lite vad man betalar för vilket innebär att hålla på att plocka isär och plocka ihop relativt billig rörpool och solfångare medför risk att grejerna går sönder.  Jag har fått för mig att det är säkrare att låta det vara ihopmonterat hela tiden. Man riskerar heller inte ha bort några delar och sist men inte minst slipper man en del tråkigt arbete på höst och vår.
Intex rund rörpool 3,66m inbyggd i altan.
Sandfilter Primastar populär 250W, 6000l/h
Värmepump Primastar 8, 3,5 kWh
Solfångare El Nino, 7,2m2 som drivs med original Intexpumpen och El Nino hjälppump
Hemmabyggd solfångarstyrning med Dallas 1-wire tempgivare och PIC-processor

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag