CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: flockarsticks?  (läst 4121 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Undine

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hurva, Sverige
  • Antal inlägg: 57
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Ω Om mani padme hum! Ω
    • Visa profil
    • Undine.se
flockarsticks?
« skrivet: juli 29, 2013, 17:11:59:59 »
Hej!

Jag har alltid använt clearoool flockarsticks till min pool vilka jag brukade köpa hos överskottsbolaget. Nu verkar de vara slut hos tillverkaren. Det finns bara flytande flockning vilket är värdelöst. Någon som vet var man kan köpa flockarsticks till ok pris?

Hälsar
Undine
It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: flockarsticks?
« Svar #1 skrivet: juli 29, 2013, 18:36:22:22 »
Hej, kanske fel svar på din fråga men jag vill minnas att du har ett ganska gammalt sandfilter. Kan det kanske vara dags att byta sand i det. Vi har aldrig flockat. Kör sandfilter och cirkulationen på timer, tidigare 8 timmar per dygn, nu 12 timmar per dygn. Vi använder bara veckoklorpuckar, en per vecka efter en inledande chockklorering vid start på säsongen när poolen fyllts. Vi har perfekt vatten med den enkla skötseln. Vi har bra kommunalt vatten vilket tydligen förenklar mycket. Vet du varför du behöver flocka?
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Undine

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hurva, Sverige
  • Antal inlägg: 57
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Ω Om mani padme hum! Ω
    • Visa profil
    • Undine.se
SV: flockarsticks?
« Svar #2 skrivet: juli 29, 2013, 20:02:52:52 »
Hej, kanske fel svar på din fråga men jag vill minnas att du har ett ganska gammalt sandfilter. Kan det kanske vara dags att byta sand i det. Vi har aldrig flockat. Kör sandfilter och cirkulationen på timer, tidigare 8 timmar per dygn, nu 12 timmar per dygn. Vi använder bara veckoklorpuckar, en per vecka efter en inledande chockklorering vid start på säsongen när poolen fyllts. Vi har perfekt vatten med den enkla skötseln. Vi har bra kommunalt vatten vilket tydligen förenklar mycket. Vet du varför du behöver flocka?

Hej! Ohfan! Jag får alltid ha såna sticks i för att få bort det grumliga. Hm, nej det vet jag inte. Det blir alldeles vitgrumligt efter klorering och efter ph-reglering. Men byta sand kanske vore något..

Använder du aldrig flockmedel?
It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: flockarsticks?
« Svar #3 skrivet: juli 29, 2013, 20:55:16:16 »
Jag kör på samma sätt som Tommy. Kör dock cirkulationen sammanlagt 15 timmar per dygn. Har aldrig flockat.
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad TommyC

SV: flockarsticks?
« Svar #4 skrivet: juli 29, 2013, 22:00:23:23 »
Japp! Har aldrig flockat. Har aldrig sett behovet <sol>
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erica

SV: flockarsticks?
« Svar #5 skrivet: juli 29, 2013, 22:18:04:04 »
Vi har använt flockning en enda gång, när vi efter första uppstarten p.g.a. vårt järnrika brunnsvatten fick en kraftig järnufällning. Den hade nog försvunnit även utan flockning men vi ville påskynda det hela. Vi använde dock inte sticks utan ringar som man kunde lägga i skimmern.

Utloggad thesmurfen

SV: flockarsticks?
« Svar #6 skrivet: juli 30, 2013, 09:23:20:20 »
Vi köpte flock-sticks på K-rauta sist...vet inte om det är det billigaste stället dock ;)

Vi behöver flocka med jämna mellanrum vi med, kanske beror på hur mycket det badas? Vi har tre små tjejer som bor i poolen, ofta med nån eller några vänner...Filtersanden har vi haft 1 säsong så här är det inte gammal sand iaf...

Nästa år ska vi dock köpa in en saltklorinator tänkte vi, det ska tydligen ge stabilare värden för jag tycker det är ett evigt fifflande med dessa kemikalier för att hålla alla värden i balans...
Poolmans palmyra 3,66 med värmepump G&J 3.5kW. Färdigställd maj 2012 http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7586.0

Utloggad TommyC

SV: flockarsticks?
« Svar #7 skrivet: juli 30, 2013, 10:40:30:30 »
Frågan är om det är roligare att pilla med en saltklorinator än dutta med kemikalier?

Helt underhållsfritt blir det ju aldrig. Elektroden i klorinatorn behöver rengöras ibland och efter några år bytas ut.

De billigare klorinatorerna har bara timerstyrning. Då måste man ändå hålla koll på klorhalt och justera hur länge klorinatorn ska köras beroende på badbelastning.

Helst vill man nog ha automatik och då även automatisk justering av pH-värde och då blir det ganska dyrt.

En annan aspekt är att många apparater som innehåller elektronik är ganska dåliga konstruktioner med många tveksamma komponentval som gör att felfrekvensen blir hög och livslängden låg. Jag tittade igenom manualerna på två modeller från Zodiac och ser att styrenheten innehåller en fläkt. Små fläktar har typiskt en livslängd på 3-10 år om de används frekvent. Kanske sitter fläkten där bara som en extra säkerhet ifall det blir varmare än normalt och då är det säkert inget problem. Jag vet inte vad man kan förvänta sig för livslängd för en klorinator men mycket mer än 5 år ska man nog inte hoppas på. Ett generellt råd är att placera elektronik i en sval och ren miljö för att den ska hålla så länge som möjligt.

Det borde finnas erfarenhet av det här. Hur länge håller en saltklorinator?          
« Senast ändrad: juli 30, 2013, 12:30:07:07 av TommyC »
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Undine

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hurva, Sverige
  • Antal inlägg: 57
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Ω Om mani padme hum! Ω
    • Visa profil
    • Undine.se
SV: flockarsticks?
« Svar #8 skrivet: juli 30, 2013, 13:24:57:57 »
Vi har använt flockning en enda gång, när vi efter första uppstarten p.g.a. vårt järnrika brunnsvatten fick en kraftig järnufällning. Den hade nog försvunnit även utan flockning men vi ville påskynda det hela. Vi använde dock inte sticks utan ringar som man kunde lägga i skimmern.

Ringar, häftigt, var köper man sådana?
It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

Utloggad Erica

SV: flockarsticks?
« Svar #9 skrivet: juli 31, 2013, 13:53:38:38 »
Frågan är om det är roligare att pilla med en saltklorinator än dutta med kemikalier?

Helt underhållsfritt blir det ju aldrig. Elektroden i klorinatorn behöver rengöras ibland och efter några år bytas ut.

De billigare klorinatorerna har bara timerstyrning. Då måste man ändå hålla koll på klorhalt och justera hur länge klorinatorn ska köras beroende på badbelastning.

Helst vill man nog ha automatik och då även automatisk justering av pH-värde och då blir det ganska dyrt.

En annan aspekt är att många apparater som innehåller elektronik är ganska dåliga konstruktioner med många tveksamma komponentval som gör att felfrekvensen blir hög och livslängden låg. Jag tittade igenom manualerna på två modeller från Zodiac och ser att styrenheten innehåller en fläkt. Små fläktar har typiskt en livslängd på 3-10 år om de används frekvent. Kanske sitter fläkten där bara som en extra säkerhet ifall det blir varmare än normalt och då är det säkert inget problem. Jag vet inte vad man kan förvänta sig för livslängd för en klorinator men mycket mer än 5 år ska man nog inte hoppas på. Ett generellt råd är att placera elektronik i en sval och ren miljö för att den ska hålla så länge som möjligt.

Det borde finnas erfarenhet av det här. Hur länge håller en saltklorinator?

Har ingen saltklorinator men väl doserautomatik.  Nog kan man förvänta sog betydligt längre livslängd än 5 år på så pass dyr elektronik. Vi talar ju inte om några leksaksprylar. Elektronik i industriapplikationer håller ofta flera tiotals år och problemet blir inte att den går sönder utan att den blir urmodig, att det inte finns reservdelar. Vi har hittills aldrig haft något elektronikfel i vårt dosersystem som med råge passerat 10 år och jag förväntar mig att det håller minst lika länge till. Mekanik är något annat, en av våra doserpumpar krävde service en gång när den kärvat fast på något sätt. Jag skulle gissa att det blir på liknande sätt med saltklorinatorer, elektroniken håller OM det bara är kvalitetsfabrikat, men det mekaniska, elektroder m.m. måste få tillsyn ibland.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag