CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Nybörjare med Intex Ultra Frame 488x122cm  (läst 39010 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ddt

SV: Nybörjare med Intex Ultra Frame 488x122cm
« Svar #50 skrivet: maj 29, 2015, 09:09:52:52 »
Jag har haft Intex rörpooler de senaste 15 åren, köpte en av de första som importerades till Sverige. Idag har jag min andra 7,3 m x 132 cm blå Intexpool.

1. Har prövat olika underlag och kan säga att först och främst måste du ta bort gräset, ruttnande gräs luktar svinstia.

2. var noga med att plana ytan annars kommer du att reta upp dig på att du ser olika vattennivåhöjd, (när du simmar och räknar rutorna i linern, blir tydligt när poolen inte står i våg).

3. palla under pool-fötterna så att de inte sjunker ned i underlaget, blir ojämnt och det rostar bra.  Vi hade tidigare små betongplattor under varje ben, idag har vi istället en mycket robust underlag och hoppas att vi inte behöver lägga under plattorna igen.

4. Underlag med finaste stenmjölet, markduk och Bahaus gröna konstgräsmatta utan "pluppar" under (25 kr kvm).

5. Markduk och konstgräs ska gå en bit utanför poolen ca 30-50 cm för att förhindra att gruset från stenmjölet kommer upp ovanför konstgräset och tränger in under poolbotten.

6. Mellan konstgräs och poolbotten viker jag remsor av markduk och pressar in, för att förhindra att några gruskorn kan tränga in under poolbotten. Det som hände med den förra poolen var att smågrus kom in under kanten på poolen och att det vart många småhål som i princip var omöjliga att hitta, så vi fick köpa en ny pool istället.

7. Använd inte medföljande presenning, efter ett år har den fransat sig och du kommer att få gå och plocka plastremsor, speciellt eländigt är det när dessa fastnar i gräsklipparen.

Om du läser mina tidigare inlägg (DDT) kan du få en hel del bra tips. Jag är supernöjd med saltgeneratorn, har ett 1 hp sandfilter för ca 4000:- kr från JF fritid. Det går faktiskt utmärkt att använda även den medföljande filterpumpen som pump till ett vanligt sandfilter, vilket vi har fått göra när ordinarie pump har behövt repareras. Om du använder en saltgenerator är det faktiskt inte så kinkigt med att ha en högkapacitet på pump och filter.

För att reta upp forumets kemister kan jag också berätta att det är många år sedan jag överhuvudtaget brydde mig om vattenkemin. Jag har ett bra vatten i min kommun (Eskilstuna) och har lite svårt att förstå varför jag ska behöva mixtra med vattnet när saltgenerator tar bort alla alger och vattnet är kristallklart. Enda gången jag använder klor är när jag ska vara borta några veckor och jag stänger ned alla pumpar och filter. Jag klorerar inte heller något till vintern eller vid sommaröppningen.

Poolen får stå med vatten hela vintern men jag täcker den med duk.

Det hjälper bra att hålla värmen med bubbelfolie, ska testa en svart / blå från tyska ebay i sommar, när de får in min storlek igen till ett vettigt pris.

Att isolera under poolen har absolut inte någon betydelse, det är uppåt i första hand och åt sidorna i andra hand värmeförlusterna görs och det är även så poolen värms, det är därför det blir ganska kallt med trädäck inbyggda pooler, jmfr. med källare. Däremot är trädäcket utmärkt att förvara kall öl under :D

MVH Eva

Poolgiganten

Utloggad Bozton

  • Blommigt bälte i Intexpoolologi
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 292
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
  • Pool ja-ha...oj då..
    • Visa profil
SV: Nybörjare med Intex Ultra Frame 488x122cm
« Svar #51 skrivet: maj 28, 2016, 01:02:40:40 »
Så där ja...
Då var poolen uppe för 4e året.
Även i år har vi varit lite lata och satt den direkt på gräset med endast en presenning och konstgräs under eftersom vår ordinarie poolplats är ockuperad av diverse plattor och byggprylar på grund av ett pågående garagebygge.
Latheten började egentligen redan i höstas med att jag inte orkade bära ner den i källaren utan bara vek ihop den och lade den på trädäcket.....och dör blev den liggande över vintern.
Nå väl det är 4e året vi har poolen och vi köpte den begagnad, använd 2 säsonger.

-nu ska vi bara få lite värme i den :-)
Intex Ultra Frame 488x122cm, Sandfilter, 
VP G&J P20

Tidigare egenkonstruerad, egenbyggd
solvärmepanel 300m / 16mm PEM + cirkulationspump

Utloggad e3henri

SV: Nybörjare med Intex Ultra Frame 488x122cm
« Svar #52 skrivet: juni 14, 2018, 00:09:05:05 »
Kör ni konstgräs med eller utan dränering?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag