CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Värma med solfångare plus värmepump  (läst 6095 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AndersÖ

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Österlen, Stockholm, Mallorca
  • Antal inlägg: 5
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Värma med solfångare plus värmepump
« skrivet: juni 22, 2012, 12:36:09:09 »
Här är mina erfarenheter av uppvärmning av en "lantlig" pool på Österlen.
Poolen är från Lainex i Kristianstad (numera Poolcity). 10 x 4 meter i galvad plåt med liner. Isolerade sidor och botten och bubbeltäcke. Pump enfas 1,4 kW och sandfilter Cocoon 15. Initialt elvärmare på 12 kW! Den färdigställdes 2002 och fylldes med hjälp av lokala brandkåren och resten från grävd brunn. Ingen häftig inbyggnad utan tryckimpregnerad sarg och lösa däck på sidorna. ;)
 Märkte snabbt att elvärme inte var idealiskt. >ohno> Dels fick vi öka huvudsäkring och sedan rusade elmätaren!
2003 inköptes tre solvärmemattor från Primastar, 1,2 x 6 meter. Kostade då knappt tretusen stycket. Dessutom införskaffades en regleringsautomatik med ventil från  ROOS Freizeitanlagen i Tyskland http://www.roos-system.com/zubehoer0+M57d0acf4f16.html. Priset var då 412 euro, mycket billigare än jämförbara i Sverige. Dagen pris vet jag inte, man får maila om detta men det är nog fortfarande konkurrenskraftigt.
Detta system har nu fungerat utan större problem i nio år. Förra året började dock solventilen läcka droppvis varför jag köpte en ny från ROOS Freizeitanlagen för 100 euro inkl. frakt.
Solfångarna är utlagda på en presenning på marken. Anslutningen mellan matta och rör är ömtålig och jag har fått byta ut en. Några hål i mattan har det också blivit, reparationssats finnes för detta.
Till hösten rullas solmattorna ihop och placeras i frostfri källare över vintern.
Förra årets dåliga väder gjorde det svårt att hålla upp temperaturen till angenäm nivå (mer än 28 grader) >ohno> varför vi funderade på en värmepump som komplement.
Vi fastnade för en  Brilix THP120 från Rubinpool. Jag tog bort elpatronen och ersatte den med en bypass byggd med komponenter inköpta via www.Ebay.de från Tyskland (röda hantag på bild). Kostnaden för tre ventiler plus rör-vinklar motsvarade priset för en ventil i Sverige. <antman> Lite pyssligt att passa in nya komponenter i det gamla men det gick. Rikligt med lim är ledordet.
Tänker tömma vattnet ur värme-pumpen, koppla loss den och förvara den i garage under vintern. Slangarna töms med våtdammsugare liksom solfångarslangarna. Ändarna kopplas ihop med en bit slang.
Systemet fungerar nu bra även om handboken för Brilix lämnar en del övrigt att önska. Men där hade jag stor glädje av detta forum! http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7594.msg56390#msg56390

Anders Ö
« Senast ändrad: juni 22, 2012, 19:52:06:06 av AndersÖ »
Österlenplacerad  Lainex isolerad linerpool, 10x4m. Solvärme Primastar, solventil ROOS. värmepump Brilix THP120.

Poolgiganten

Utloggad Bjärred

  • Poolare sedan 1994
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Bjärred
  • Antal inlägg: 127
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Värma med solfångare plus värmepump
« Svar #1 skrivet: juni 23, 2012, 17:11:12:12 »
Funderar på att koppla på en vp. Köp du din parallellt med eller efter solfångarna? Hur många kwh har din vp?
10x5 murad pool, Baddjup 1,60, 80m3, Poolguard, 30m2 solfångare, Gullberg & Jansson 13,8 kW, Astral Pump 0,75Kw, Astral Filter 600 mm

Utloggad AndersÖ

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Österlen, Stockholm, Mallorca
  • Antal inlägg: 5
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Värma med solfångare plus värmepump
« Svar #2 skrivet: juni 23, 2012, 19:38:01:01 »
VP är en Brilix 120 på 2,65-11,8kW. Den är kopplad efter solvärmen vilket gör att VP slår av om vattnet från mattorna är mer än ca 29 grader vilket sparar el.
Anders Ö
Österlenplacerad  Lainex isolerad linerpool, 10x4m. Solvärme Primastar, solventil ROOS. värmepump Brilix THP120.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag