Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Otät klämkoppling  (läst 3544 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Grenis

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Nybro
  • Antal inlägg: 38
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Otät klämkoppling
« skrivet: april 24, 2012, 21:22:11:11 »
Hej,
Håller på att installera en bypass och värmepump. Har valt klämkopplingar i installationen.
Tyvärr lyckas jag inte få alla klämkopplingar täta. Kan någon beskriva hur man ska göra ? Jag använder en tång och drar med men det blir inte tätt ändå. Känns som om jag gör något systematiskt fel. Jag använder den flexibla gråa 50mm slangen. Alltså inte den superstyva PEM slangen.
 
Folkpool 4X8m, Pooltak Dallas Exellence. Gullberg & Jansson 9kw

Poolgiganten

Utloggad Stroker

SV: Otät klämkoppling
« Svar #1 skrivet: april 25, 2012, 14:23:33:33 »
Kanske du gör samma fel som jag gjorde genom att inte köra in röret i botten av kopplingen. O-ringen sitter då någon centimeter in på röret..
Jag gör idag så att jag ser till som sagt att trycka in röret ända in i botten sen trycker jag ner o-ringen i sin "skåra" för att därefter trycka ner klämringen så långt det går sen räcker det att spänna med lagom handkraft för att få det tätt. Tidigare när jag satte o-ringen precis i rörslutet fick man spänna för kung och fosterland för att få det tätt
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Utloggad x man

SV: Otät klämkoppling
« Svar #2 skrivet: april 25, 2012, 15:39:44:44 »
Men är det inte så att endast pemslang ska användas ihop med klämkopplingar? Den grå flexibla slangen är väl inte lämplig med tanke på sin utformning/mjukhet, ska väl endast köras med limkopplingar.

//Janne
Oval Palmyra 3.70 x 7.50 x 1.35 med G&J GJPASRW-20 värmepump. Uppbyggd sommar 2009. Trädäcksbygge med allt vad det innebär färdigt höst 2010.

Utloggad JoelKil

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 245
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar som poolmontör
    • Visa profil
SV: Otät klämkoppling
« Svar #3 skrivet: april 25, 2012, 20:02:06:06 »
Men är det inte så att endast pemslang ska användas ihop med klämkopplingar? Den grå flexibla slangen är väl inte lämplig med tanke på sin utformning/mjukhet, ska väl endast köras med limkopplingar.

//Janne


Klämkopplingar funkar utmärkt med flexslang.

Utloggad Grenis

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Nybro
  • Antal inlägg: 38
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Otät klämkoppling
« Svar #4 skrivet: april 25, 2012, 20:47:49:49 »
Hej,
Tack Stroker !!!
Jag hade ju gjort fel med O-ringen. Bara att kränga  den på slangen och dra för hand och vipps vara alla kopplingar täta. Bra med det här forumet.....
Folkpool 4X8m, Pooltak Dallas Exellence. Gullberg & Jansson 9kw

Utloggad x man

SV: Otät klämkoppling
« Svar #5 skrivet: april 26, 2012, 12:28:14:14 »


Klämkopplingar funkar utmärkt med flexslang.

Då fick man lära sig nå't nytt, nice!
Gratulerar till den täta kopplingen.

//Janne
Oval Palmyra 3.70 x 7.50 x 1.35 med G&J GJPASRW-20 värmepump. Uppbyggd sommar 2009. Trädäcksbygge med allt vad det innebär färdigt höst 2010.

Utloggad Stroker

SV: Otät klämkoppling
« Svar #6 skrivet: april 26, 2012, 18:14:58:58 »
Gott att höra att du fick rätt på det. Personligen har jag lärt mig väldigt mycket av alla kunniga meckare här och det (lilla) vi var och en kan tillföra av egenupplevd kunskap gör forumet guld värt.. Tack alla :) <antman>
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag