Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Återanvända kopplingar  (läst 3128 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stroker

Återanvända kopplingar
« skrivet: april 22, 2012, 22:40:59:59 »
Har ju sett ett antal inlägga här på forumet om hur att återanvända kopplingar och eftersom jag idag återigen har fått göra just detta vid byte av mitt sandfilter så satte jag nya mobilen på filmning för att visa hur just jag gjort i åratal.

Har kopplingar som använts ett antal gånger och enda kruxet om man vill ha täta limningar är att inte ha för brått utan låta det torka ett dygn eller så... som alltid.. nya som gamla...
Kopplingen på filmen är som man kan se inte ens varm och har därmed inte skadats . När man kör lim på nya röret så löses de limrester upp som finns kvar och allt bara "smäckar" dit. Varför köpa nya kopplingar när det inte behövs. Det är lika enkelt som det ser ut :)
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Poolgiganten

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Återanvända kopplingar
« Svar #1 skrivet: april 23, 2012, 09:12:59:59 »
Jag har testat detta själv men inte lyckats. Vet inte om det är skillnad på lim eller hur noga man limmat men för mig så har alltid kopplingen skadats eller blivit oval. Nä, en ny koppling kostar väl några tior men jag är hellre säker på att den är oskadd innan jag limmar dit ett nytt rör, men tack för "beviset" på att det går...  ::)

Mvh,
Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Stroker

SV: Återanvända kopplingar
« Svar #2 skrivet: april 23, 2012, 14:43:41:41 »
Jag har gjort detta på kanske 20-25 kopplingar under årens lopp och alla ombyggnader av system och aldrig misslyckats när jag väl kom på tricket.. Pengarna har inte varit det primära O0 utan just att jag inte haft den koppling jag behövt vid  just det tillfället har gjort att behovet uppkommit......och sen när jag upptäckt att det absolut inte finns någon anledning att köpa nytt så ligger till och med några nya oanvända som tillkommit vid köp av en eller annan attiralj i skrotlådan:).

Jag använder Tangit och tricket är att värma biten snabbt och med hög värme. Själva kopplingen blir bara ljummen då. Värmer man för mycket är det sväårarre men även detta går att fixa för perfekta limfogar.. tar bara lite mer tid.. ungefär två minuter istället.

Som synes kollar jag med en skruvmejsel hur mjukt det avsågade röret är hela tiden..och rörbiten som ska bort ska såklart vara så kort som möjligt (det kräver ju mindre värme då).

Alla mina kopplingar är såklart täta annars vore jag en riktig idiot som visar och förespråkar detta sätt.. :D
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Återanvända kopplingar
« Svar #3 skrivet: april 23, 2012, 16:58:43:43 »
Hej Stroker!
Jag tycker också att det finns lägen då man vill återanvända kopplingen. T.ex kan den ju ingå i ett "paket" av kopplingar och rör där man måste byta allt om man inte kan återanvända. Jag har också lyckats med att "göra om" då det funnits en liten läcka, men din metod verkar ju enkel och tillförlitlig. Behöver jag, så praktiserar jag gärna den. O0
/Dacke.
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Utloggad Stroker

SV: Återanvända kopplingar
« Svar #4 skrivet: april 26, 2012, 18:17:59:59 »
Jätte kul o bra att höra Dacke och visst så är det oxå ibland med satser som ingått. Sen är det väl så att det ofta behövs just den pinalen när affären är stängd.. då är det guld värt att hitta alternativa lösningar..
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Utloggad acce

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 112
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Återanvända kopplingar
« Svar #5 skrivet: april 26, 2012, 18:46:55:55 »
-Stroker!

En eloge till er som delar med er av erfarenheterna ni har och dessutom bemödar er att filma och lägga upp det O0
Rätt vad det är så står man där med en läckande koppling och då finns det i bakhuvudet att man såg tex ditt klipp på forumet. Sen är det ju roligare om man får krångla lite ibland också o inte bara köpa nytt :)
Polypropylen pool 3,4x7,0x1,5. luxlama vp. dallas pooltak, dolphin poolrobot

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag