CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hur många kw?  (läst 5741 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Cissi

Hur många kw?
« skrivet: mars 02, 2012, 17:37:39:39 »
Hej,
Poolen rymmer drygt 22m3, ska vi köpa en 5 kw eller 6,5 kw värmepump? (Gullberg & Jansson) eller spelar det ingen roll?
10 eller 12 000 sek........ena säljaren säger 5 räcker, en andre att 6,5 är bättre......litar mer på "er".
Tacksam för tips från er som "redan har", hur skulle ni göra?
//C
Poolmans Palmyra 4.60 diam VP 5 kw Gullberg & Jansson, weddingcake trappa. Smart kleen poolrobot . Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7523.0

Poolgiganten

Utloggad Janne

SV: Hur många kw?
« Svar #1 skrivet: mars 02, 2012, 20:27:51:51 »
Hej,

Hade tagit den större, eftersom den hörs lite när den är igång och den störra värmer snbbare... tror jag.

Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Hur många kw?
« Svar #2 skrivet: mars 02, 2012, 20:33:16:16 »
Jag kör en Brilix THP55 (5,5kw) till 35m3 så 5 ska räcka mer än väl. En Brilix THP55 kostar 7.900 kr på Rubinpool... :)

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Göran.w

  • Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 226
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hur många kw?
« Svar #3 skrivet: mars 02, 2012, 22:02:28:28 »
5kw räcker väl mitten på maj till början på september.
Jag hade ändå tagit den större.
Kör själv med 9 kw till 24 kubik och håller 28-30 grader.
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Hur många kw?
« Svar #4 skrivet: mars 03, 2012, 09:11:52:52 »
Jag kör från början maj till slutet september och håller 28-29 grader, dock med Zabra pooltak. Utan pooltak skulle det inte gå att hålla 28-29 grader förrän det håller minst 10 grader ute även nattetid. För 22 m3 känns det väldigt over-kill med mer än 5kw i mitt tycke...

En THP100 (9,9kw) kostar 10.900 kr. Jag skulle rekommendera att spara några tusenlappar och köpa en Brilix istället. G&J är naturligtvis bra men inte "det enda som fungerar i vårt klimat" som pool-försäljarna gärna vill få dig att tro... :o

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Göran.w

  • Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 226
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hur många kw?
« Svar #5 skrivet: mars 03, 2012, 10:07:33:33 »
Nu antar jag det rör sig om en ovan marks pool som inte går att jämföra med en nergrävd med pool tak för ovan marks poolen saknar ju till största delen isolering.
Jag ångrar inte en sekund att jag bytade från 5kw till 9kw för 5 kw:s pumpen hade en tuff uppgift att hålla värmen när nätterna var kalla.
Brukar starta upp min ovan mark i slutet på April och stänga i slutet på september och det hade aldrig funkat med en pump på 5kw.
Under hög sommaren brukar jag stänga pumpen på kvällen och låta den starta igen vid 8 tiden.
Det blir en betydande besparing när när allt i poolen är stängt halva dygnet och värmepumpen slipper jobba mot låg ute temperatur som sänker verknings graden högst betydligt.
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar

Utloggad Cissi

SV: Hur många kw?
« Svar #6 skrivet: mars 03, 2012, 13:44:07:07 »
Det är (eller kommer att bli) en halvt nedgrävd pool..........
Tack för svar......blandad kompott  :P, men intressant att det finns andra bra märken till billigare pris.
ok, jag ska väga för och nackdelar baserat på era svar så får vi se, återkommer sen på "byggtråden" hur det blev.
Hej hälsn //Cissi
Poolmans Palmyra 4.60 diam VP 5 kw Gullberg & Jansson, weddingcake trappa. Smart kleen poolrobot . Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7523.0

Utloggad Poolteam.se

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Malmö - Sverige
  • Antal inlägg: 92
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Poolteam.se
    • Visa profil
    • Poolteam.se
SV: Hur många kw?
« Svar #7 skrivet: mars 24, 2012, 15:28:13:13 »
Hej Cissi,

För din pool kan man använda 5kW värmepump. Självklart kan man välja större värmepump såsom 9kW och då kommer uppvärmningen gå fortare och värmepumpen kommer att stänga av emellanåt, medan en 5kW pump kommer att gå konstant. Det är alltid bra att välja en storlek större så har man garderat sig för kallare väder ;)

Med vänlig hälsning

Mark
« Senast ändrad: mars 24, 2012, 19:10:45:45 av Fia »
Med vänlig hälsning

Mark Toth

Generalagent för Idealcover, Brilix, Luxlama, Leisure Pools, Fonteyn Spas

Utloggad Göran.w

  • Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 226
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hur många kw?
« Svar #8 skrivet: mars 24, 2012, 16:24:42:42 »
En annan fördel som för mig är viktigt med en större pump är att man kan stänga av hela poolen nattetid.
Då förlänger man livslängden på grejerna sen spar man mycket ström på det med.
Barra värmepumpen kan tänkas kosta runt 30 % mindre i el iom den jobbar mot gynsamare temperaturer om den bara måste gå dagtid.
Har man en 5 kw:s pump måste den gå på natten mot en temperatur runt 10+ istället för dagtid mot betydligt högre temperaturer som ger högre verkningsgrad.

Visst räcker en 5kw:s pump men den måste gå nästan konstant om man vill hålla 28 grader.
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar

Utloggad Erica

SV: Hur många kw?
« Svar #9 skrivet: mars 24, 2012, 17:33:10:10 »
Det där med att köra nätter eller inte blir en komplicerad fråga om man har elavtal / nätavtal med olika priser dag och natt. Visst, VP kommer att ge en bättre verkningsgrad om den bara körs dagtid - men - är elströmmen då väsentligt dyrare så biter man ju sig i tummen. Vissa elleverantörer tillämpar ju ett lägre pris efter under låglasttid, lämpat för kunder med elvärme och stor förbrukning.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag